Met eigen vervoer wagen volgen

Auteur Topic: Met eigen vervoer wagen volgen  (gelezen 16572 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

fireman77

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 20 december 2004, 19:12:41
Ja dan moet je gaan consigneren in de avond en nachturen. En daarmee bedoel ik niet dat je op de kazerne gaat zitten maar dat je vanuit huis, net zoals nu oproepbaar bent maar wel dat je zeker weet dat je in de wagen zit. Doen tegenwoordig ook veel korpsen, is natuurlijk wat voor te zeggen.

Ik woon ook dichtbij onze kazerne dus ik haal hem 9 van de 10 keer ook wel, maar daarom zijn anderen die er wat langer over doen geen nutteloze brandwachten. Er kan direkt een volgende melding komen, en bij middel of grote branden heb je iedereen nodig.

En de discipline op brengen als je iemand ziet aankomen die meestal wat later is, laat hem of haar dan mee gaan met de eerste uitruk.






Als je ammenooitniet die Tas haalt, kun je dus nimmer meer mee uitrukken ;)

Dus zal dat een logisch gevolg zijn, want dan ben je een nutteloze spuitgast ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 20 december 2004, 19:23:12
dit is en zal altijd een gevoelig onderwerp blijven.Hier hebben we het ploegensysteem in het leven geroepen,de ene week heeft de oranje ploeg dienst de andere week de blauwe,De dienstdoende ploeg mag de eerste TAS bemannen,de andere de eventuele 2eTAS.
Er brand 4 minuten lang een zwaailamp,die tijd heeft de dienstdoende ploeg om de eerste TAS te bemannen.

Zijn er te weinig in die 4 minuten wordt de bemanning aangevuld met mensen uit de andere ploeg,vol is vol en gaat de TAS weg.
Spreekt voor zich dat bij zeer spoedeisende meldingen  zodra de TAS met de standaard bezetting is bemand weggaat.

Nuteloze spuitgasten ken ik niet,iedereen doet zijn of haar stinkende best voor de brandweer ;)


fireman77

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 20 december 2004, 19:33:21
Wij werken ook met ploegen, en dat werkt uitstekend!


Gast48368

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 20 december 2004, 19:37:29
Wij werken ook met ploegen, en dat werkt uitstekend!



Kan ik begrijpen, maar is voor ons geen optie.

We hebben ook al eens een discussie gehad over hoe lang je "moet" wachten op mensen, maar daar zijn wij nog nooit uitgekomen :(


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #24 Gepost op: 20 december 2004, 19:40:01




Kan ik begrijpen, maar is voor ons geen optie.

We hebben ook al eens een discussie gehad over hoe lang je "moet" wachten op mensen, maar daar zijn wij nog nooit uitgekomen :(
dat is altijd moeilijk om een grens te stellen,bij ons licht die op 4 minuten.Maar is de TAS bij 2 minuten vol gaat hij weg,zeker bij spoedeisende klussen ;)


fireman77

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 20 december 2004, 19:42:50
Je moet 4 minuten na de melding toch wel wegrijden, want je moet immers na 8 minuten ter plekke zijn.

Het is even een "cultuuromslag" maar dat is in elk korps die aan deze regeling is begonnen!


Gast48368

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 20 december 2004, 19:44:30

dat is altijd moeilijk om een grens te stellen,bij ons licht die op 4 minuten.Maar is de TAS bij 2 minuten vol gaat hij weg,zeker bij spoedeisende klussen ;)

Tsja, hier ook......en als je hebt afgesproken om 3 minuten te wachten, is dat ook weer niet goed voor sommigen.......

Maarja, met een ongeval met beknelling, of brand met mogelijk slachtoffers zijn wij met anderhalve minuut weg als we vol zijn, jammer dan.....


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #27 Gepost op: 20 december 2004, 21:37:37
Nutteloze brandwachten zijn er inderdaad zeker niet, op een dag ben je wel  1 van de eerste als er wat meer uit het dorp weg zijn en ben je keihard nodig, dus zal je wel instappen, en tegenwoordig hebben veel posten de zogenaamde "motivatiebusjes" Hier ben ik opzich geen voorstander van, maar het is altijd nog wel beter als je ts volgen met je eigen wagen  ;)
Ook is het een hele goede en collegeale zaak dat waneer je een collega binnen ziet komen die niet veel of bijna nooit mee gaat om uit te stappen en hem die plek te geven, dat zal zeker gewardeerd worden  ;D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #28 Gepost op: 21 december 2004, 01:53:39
wat maken jullie je met z'n allen erg druk, professioneel of onprofessioneel, heeft er geen BAL mee te maken, bij ons is iedereen professioneel, als je komst dringend gewenst is zal je het in veel situaties moeten doen met wat je krijgen kan, niet ieder korps is zo goed voorzien dat ze in rijen staan te wachten tot ze een keer mee mogen, wij wonen in een redelijk dun bevolkt gebied, de mensen van het korps komen uit meerdere omliggende dorpen naar 1 kazerne, en ja wie eerst komt die eerst maalt, er is een 2 ploegen systeem, maar alle chauffeurs en bevelvoerders worden ten alle tijden opgeroepen, tenzij het de duikploeg of de VC betreft, dan wordt alleen die ploegen selectief opgeroepen, bij de duikers zitten genoeg bevelvoerders en chauffers, dus er is altijd wel iemand, bij de VC mogen alle centralisten rijden, dus dat lukt ook wel.

vooral in de zomermaanden is het overdag wel eens moeilijk om zelfs maar 1 TAS vol te krijgen en ja dan komen ze zelfs op de fiets er achter aan, we hebben er 1 die komt altijd op de fiets in zijn pak met helm rechtstreeks naar de brand ( hij mag geloof ik nog 3 jaar, dus laat maar gaan), uiteraard niet op de fiets de grote weg op, alleen wat aan te fietsen is.

al met al zijn er nou eenmaal korpsen die op deze manier moeten werken, als we te kort komen halen we ze wel na overleg van thuis op, soms moet er eerst oppas geregeld worden.

en of dit nou onprofessioneel is, het gaat al heel veel jaren erg goed, het is niet voor niets 1 grote familie.

uiteraard afhankelijk van de grootte van de brand of het incident, wordt er erg snel opgeschaald, bij een HV uitruk wordt er altijd van 2 kanten met 2x HV en 2x TAS aangereden (iedere kant 1 natuurlijk), bij een water ongeval vrijwel altijd met 3 korpsen tegelijk, en eventueel de marine duikers er nog bij, en ja ook wordt er wel eens uitgestapt om een ander het plekje te gunnen, zelf de bevelvoerders onder elkaar.

conclusie: bij ons is niemand nutteloos
Nemo me impune lacessit


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #29 Gepost op: 21 december 2004, 19:17:41
Zwaailampmaker als jullie met een 2 ploegensysteem werken,komen er dus genoeg mensen op.Dus hebben de mensen daar geen reden om na te komen per fiets ofzo.
En blijkbaar is er daar niet geleerd na de incidenten zoals in Harderwijk :-X