Met eigen vervoer wagen volgen

Auteur Topic: Met eigen vervoer wagen volgen  (gelezen 16649 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #30 Gepost op: 21 december 2004, 20:13:34
ach peter, zelfs met 2 ploegen is er niet altijd voldoende personeel, als je s'avonds op moet komen, staan er soms wel 30 man, maar overdag werken veel mensen buiten de stad (ja met 7000 inw. is het al een stad), bijv. op het platte land, en niet altijd dichtbij, dus is het wel eens moeilijk, maar nogmaals als alles goed opgevangen wordt is nakomen helemaal geen probleem, er is meestal overleg, en als het niet nodig is komt er niemand, behalve die ene fietser (die komt altijd)

en als er een keer een grote brand in je eigen stad is dan is het helemaal geen probleem, er is voldoende opvang en coordinatie.

er wordt inderdaad geadviseerd (Nibra) dat vrije opkomst niet is gewenst, maar hier spelen natuurlijk veel meer zaken een rol, voor een autobrandje of een prullebak is 1 TAS meer dan genoeg, maar bij bijv. een CO vergiftiging tijdens een feestje (afgelopen weekeind) is het heel makkelijk als er meerdere brandweermensen zijn, of zo als laast bij een ontruiming van een flat want de politie komt als het meezit met 2 hooguit 3 man voor afzetting en begeleiding, dat doet de brandweer er bij ons enpassant er even bij, en dan is op de fiets komen geen enkel probleem, er natuurlijk wordt wel rekening gehouden met eigen veiligheid, bovendien er zijn momenteel 8 bevelvoerders, 1 commandant, 1 ex commandant (gestopt als commandant wegens drukke werkzaamheden, maar nog steeds vrijwilliger) en 1 ondercommandant in het korps van 35 man (2x TAS, 1xHV, 1xDuikploeg, 1xVC en een ''pretbusje''), dus de coordinatie en opvang komt wel voor elkaar, en vooral goed communiceren.
Nemo me impune lacessit


firemanr

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 21 december 2004, 20:16:16
wat maken jullie je met z'n allen erg druk, professioneel of onprofessioneel, heeft er geen BAL mee te maken, bij ons is iedereen professioneel, als je komst dringend gewenst is zal je het in veel situaties moeten doen met wat je krijgen kan, niet ieder korps is zo goed voorzien dat ze in rijen staan te wachten tot ze een keer mee mogen, wij wonen in een redelijk dun bevolkt gebied, de mensen van het korps komen uit meerdere omliggende dorpen naar 1 kazerne, en ja wie eerst komt die eerst maalt, er is een 2 ploegen systeem, maar alle chauffeurs en bevelvoerders worden ten alle tijden opgeroepen, tenzij het de duikploeg of de VC betreft, dan wordt alleen die ploegen selectief opgeroepen, bij de duikers zitten genoeg bevelvoerders en chauffers, dus er is altijd wel iemand, bij de VC mogen alle centralisten rijden, dus dat lukt ook wel.

vooral in de zomermaanden is het overdag wel eens moeilijk om zelfs maar 1 TAS vol te krijgen en ja dan komen ze zelfs op de fiets er achter aan, we hebben er 1 die komt altijd op de fiets in zijn pak met helm rechtstreeks naar de brand ( hij mag geloof ik nog 3 jaar, dus laat maar gaan), uiteraard niet op de fiets de grote weg op, alleen wat aan te fietsen is.

al met al zijn er nou eenmaal korpsen die op deze manier moeten werken, als we te kort komen halen we ze wel na overleg van thuis op, soms moet er eerst oppas geregeld worden.

en of dit nou onprofessioneel is, het gaat al heel veel jaren erg goed, het is niet voor niets 1 grote familie.

uiteraard afhankelijk van de grootte van de brand of het incident, wordt er erg snel opgeschaald, bij een HV uitruk wordt er altijd van 2 kanten met 2x HV en 2x TAS aangereden (iedere kant 1 natuurlijk), bij een water ongeval vrijwel altijd met 3 korpsen tegelijk, en eventueel de marine duikers er nog bij, en ja ook wordt er wel eens uitgestapt om een ander het plekje te gunnen, zelf de bevelvoerders onder elkaar.

conclusie: bij ons is niemand nutteloos
Dat zegt ook niemand, maar uit hoeveel mensen bestaat 1 ploeg dan bij jullie???? :)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #32 Gepost op: 21 december 2004, 20:23:42
de helft ;D
Nemo me impune lacessit


Peterw410

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
    • Brandweer
Reactie #33 Gepost op: 21 december 2004, 20:24:03
1 gezin als ik het zo lees dus schat het maar! ;)
Groeten, Peter Wols  http://www.hendrik-ido-ambacht.brandweer.net/


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #34 Gepost op: 21 december 2004, 21:21:44
Maar waarom komen die mensen eigenlijk? als de ts gewoon voldoende bezet is met 6 man dus wat moet je met meer mensen als daar geen spullen voor zij oa ademlucht? staan die dan als er niks is te doen toe te kijken als ramptoerist?, Ik vind gewoon 6 man en heb je meer personeel nodig schaal dan op. Als je dan maar wel je manschappen op tijd heb bij de kazerne want die zijn dan bij het incident  zeker?
Als je ze wel nodig heb pak dan de "pretbus" ;D  en niet allemaal je eigen auto lijkt me.
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #35 Gepost op: 21 december 2004, 22:48:55
ik heb het over het moment dat de TAS niet vol is, maar niet langer wil/kan wachten, dus met minder dan 6 uit rijdt, of bij opschaling de 2e TAS niet compleet is, maar dat verschilt dus overal.

''bij ons'' op het ''platte land'' liggen de dorpen en 1 stad redelijk uit elkaar, het dorp waar ik woon, dus niet waar ik voorgaand over praat, heeft 1 TAS, het volgende dorp is zeker 10  min. later bij aanrijden.
het dorp waar ik woon zijn hoofdzakelijk boeren, die moeten uit de klei komen met de traktor, sommige onder de koeien vandaan, vul het verder zelf maar in.

ik neem aan dat dit soort situaties in het hele land voor komen, en ieder heeft daar zo zijn eigen oplossing voor gevonden om toch de zorg voor de brand of ander incident te kunnen vervullen.

en ramp toeristen die hebben we zowiezo wel, en geen politie om ze op afstand te houden, maar ook daar is mee te leven, sterker nog er is een groep vrijwilligers die uitgerust zijn met de middelen om het verkeer te regelen, afzettingen te bemannen (neergezet door de gemeente) bij een brand/incident, compleet met jasjes, lampen en communicatie middelen omdat er zo weinig politie is, en iedere instantie (brandweer en politie, burgemeester, enz.) juicht dit initiatief toe en steunt het waar mogelijk.

mischien leven wij nog wel in de middeleeuwen, maar wij zijn gewend om alles op te lossen, iedereen communiceerd met elkaar en gaat altijd in goede verstandhouding.
Nemo me impune lacessit


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #36 Gepost op: 21 december 2004, 22:53:05
ik heb het over het moment dat de TAS niet vol is, maar niet langer wil/kan wachten, dus met minder dan 6 uit rijdt, of bij opschaling de 2e TAS niet compleet is, maar dat verschilt dus overal.

''bij ons'' op het ''platte land'' liggen de dorpen en 1 stad redelijk uit elkaar, het dorp waar ik woon, dus niet waar ik voorgaand over praat, heeft 1 TAS, het volgende dorp is zeker 10  min. later bij aanrijden.
het dorp waar ik woon zijn hoofdzakelijk boeren, die moeten uit de klei komen met de traktor, sommige onder de koeien vandaan, vul het verder zelf maar in.

ik neem aan dat dit soort situaties in het hele land voor komen, en ieder heeft daar zo zijn eigen oplossing voor gevonden om toch de zorg voor de brand of ander incident te kunnen vervullen.

en ramp toeristen die hebben we zowiezo wel, en geen politie om ze op afstand te houden, maar ook daar is mee te leven, sterker nog er is een groep vrijwilligers die uitgerust zijn met de middelen om het verkeer te regelen, afzettingen te bemannen (neergezet door de gemeente) bij een brand/incident, compleet met jasjes, lampen en communicatie middelen omdat er zo weinig politie is, en iedere instantie (brandweer en politie, burgemeester, enz.) juicht dit initiatief toe en steunt het waar mogelijk.

mischien leven wij nog wel in de middeleeuwen, maar wij zijn gewend om alles op te lossen, iedereen communiceerd met elkaar en gaat altijd in goede verstandhouding.

als de TAS geen standaard bezetting heeft kan en mag hij niet weg,dat kan pas bij 6 man.En anders zal je een buurgemeente bij moeten laten piepen


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #37 Gepost op: 22 december 2004, 02:43:41
ik ben blij dat iedereen op dit forum het altijd zo geweldig goed weet, de werkelijkheid is op heel veel plaatsen even anders, maar die zullen dat hier niet schrijven, sterker nog die lezen dit forum niet eens.

we worden hier in nederland verstikt door regeltjes, als we alle regels zo strikt toe zouden passen zouden er veel mensen niet geholpen worden, want we wachten gewoon tot iedereen aanwezig is, zijn koffie op heeft eerst nog even naar de WC en gaan dan nog eens nadenken of we wel aan de regels voldoen.(dit is wat erg zwartgallig, maar helaas ook dit gebeurd)

voor velen geldt gelukkig nog het redden van mens en dier, en ik kan je gerust stellen dat er echt wel wordt nagedacht over veiligheid en wat kan en wat niet kan.

regels zijn regels en soms moeten(mogen) ze overtreden worden, wat wel heel belangrijk is dat je ten alle tijde je gezonde verstand blijft gebruiken.

een niet volle TAS niet uitrukken, je wil ze de kost niet geven die dat wel doen, niet omdat ze dat leuk vinden, maar als iedere seconde telt,(auto te water met beknelde slachtoffers, reanimatie, mensen ingesloten in brandend pand) en je beseft dat ook dan ga je wel ook al ben je niet compleet, en ja dan wordt vaak gelijk een tweede TAS bij gealameerd, maar de eerste gaat vast, en ik ken situaties  bij zelfs beroepskorpsen dat er zonder bevelvoerder vertrokken wordt, want die was ook even niet op tijd, nu gaat iedereen zeggen dat kan niet, ga je gang.

overigens als iedere seconde telt, ik lees nog al eens de GMS verslagen van meerder korpsen, dan moet ik regelmatig konstateren dat er tussen moment van melding en de eerste oproep soms wel 3 minuten verloren gaan, als iedere seconde telt, of het GMS systeem maakt fouten en geeft het fout weer.

ik ben niet boos, maar af en toe verdrietig over de starheid van sommige mensen.

lees je wel eens verslagen van onderzoeken die het NIBRA op verzoek uitvoerd na een incident, daar staat gelukkig niet alles in, en dit hoeft ook niet, tenzij er ernstige fouten gemaakt worden, maar realiseer je een ding, een brandweerman is knetter stapel gek, hij gaat regelmatig zijn leven wagen om dat iemand anders weer stom gedaan heeft, of erger nog, met alcohol achter het stuur is gekropen en er weer een paar om zeep (sorry voor de ongelukkige uitdrukking) geholpen heeft, daar gaan die gekken weer met prio1, hopende dat er geen dwaas van rechtskomt die ze even niet zag en........

ik heb nog altijd zeer groot respekt voor die ''gekken'', dus ook voor jullie. ;)
Nemo me impune lacessit


firemanr

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 22 december 2004, 02:59:26
ik ben blij dat iedereen op dit forum het altijd zo geweldig goed weet, de werkelijkheid is op heel veel plaatsen even anders, maar die zullen dat hier niet schrijven, sterker nog die lezen dit forum niet eens.


Hier hebben we ook nog van die plaatsen, soms vertrekken die met drie mensen, maar dan wordt er gewoon middelbrand- of HV gegeven, omdat je het ook niet kan riskeren dat er mensen NIET achteraan komen....


een niet volle TAS niet uitrukken, je wil ze de kost niet geven die dat wel doen, niet omdat ze dat leuk vinden, maar als iedere seconde telt,(auto te water met beknelde slachtoffers, reanimatie, mensen ingesloten in brandend pand) en je beseft dat ook dan ga je wel ook al ben je niet compleet, en ja dan wordt vaak gelijk een tweede TAS bij gealameerd, maar de eerste gaat vast, en ik ken situaties bij zelfs beroepskorpsen dat er zonder bevelvoerder vertrokken wordt, want die was ook even niet op tijd, nu gaat iedereen zeggen dat kan niet, ga je gang.


Als er hier geen bevelvoerder op de bok zit, wordt het iemand die de hoogste rang heeft en wordt de OVD op de hoogte gebracht. Deze luistert de  melding altijd uit en bedenkt dan of hij komt of niet.


overigens als iedere seconde telt, ik lees nog al eens de GMS verslagen van meerder korpsen, dan moet ik regelmatig konstateren dat er tussen moment van melding en de eerste oproep soms wel 3 minuten verloren gaan, als iedere seconde telt, of het GMS systeem maakt fouten en geeft het fout weer.


Hiero gaan er bijna altijd 3 minuten voorbij....Als de eerste auto binnen de " toeter" (die aangeeft dat er sinds de melding 3 minuut en 50 sec.) wegrijdt, mogen we overdag in onze handen wrijven. ;)
Over het algemeen genomen halen we dit wel.

ik heb nog altijd zeer groot respekt voor die ''gekken'', dus ook voor jullie. ;)

Daar ben ik blij om.... ;) ;D


fireman77

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 22 december 2004, 14:14:27
Citaat
en ik ken situaties  bij zelfs beroepskorpsen dat er zonder bevelvoerder vertrokken wordt, want die was ook even niet op tijd,

Sorry, maar dit slaat werkelijk nergens op. Ik ben zelf beroeps en we rukken echt niet uit zonder bevelvoerder.

En bij het vrijwillig korps waar ik lid van bent, zal dit echt waar nooit gebeuren hoe jij beschrijft hoe jullie te werk gaan in jullie korps.

Zwaailichtmaker, sorry dat ik het dan moet zeggen, maar als jullie op de dag geen bezetting kunnen garanderen zouden jullie voor op de dag geen uitrukfunctie mogen hebben. Laat dan een grotere buurgemeente uitrukken die wel verzekerd is van een volle bezetting.
En dan zouden jullie pas in de avonduren deze taak kunnen overnemen, want dan hebben jullie wel genoeg mensen.