Met eigen vervoer wagen volgen

Auteur Topic: Met eigen vervoer wagen volgen  (gelezen 16693 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #40 Gepost op: 22 december 2004, 14:30:27
fireman, het dichtsbijzijnde korps die dat zou kunnen garanderen heeft een aanrijtijd van tenminste 18 min. (een beroeps korps overdag) echter hebben zij voor de grote stad waar zij dan weer vandaan komen geen dekking meer.

zo is de brandzorg in onze regio, nou valt het over het algemeen wel mee, (in de zomermaanden als er veel op vakantie zijn is het wel eens erg moeilijk) er blijven bij ons dorpen die overdag een TAS echt niet vol krijgen, de buurgemeenten hebben een zelfde bezetting, dus werken ze met de mogelijkheden die ze hebben, maar lees ook de reactie van FiremanR even.(had je vast al gedaan)
Nemo me impune lacessit


fireman77

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 22 december 2004, 14:50:54
fireman, het dichtsbijzijnde korps die dat zou kunnen garanderen heeft een aanrijtijd van tenminste 18 min. (een beroeps korps overdag) echter hebben zij voor de grote stad waar zij dan weer vandaan komen geen dekking meer.

zo is de brandzorg in onze regio, nou valt het over het algemeen wel mee, (in de zomermaanden als er veel op vakantie zijn is het wel eens erg moeilijk) er blijven bij ons dorpen die overdag een TAS echt niet vol krijgen, de buurgemeenten hebben een zelfde bezetting, dus werken ze met de mogelijkheden die ze hebben, maar lees ook de reactie van FiremanR even.(had je vast al gedaan)

Jij zegt dat de brandweerzorg in jullie regio zo is geregeld, ik weet dat het vooral in de kleine gemeente de brandweerzorg op een laag peil staat. Niet qua niveau want daar schort het niet aan, maar wel voor de opkomst zoals jij beschrijf. Ik ben er dan ook van overtuigd dat er binnen jullie regio veelvuldig wordt gesproken hoe er in de toekomst bij jullie de brandweerzorg zal worden geregeld, want dat moet en gaat veranderen. Zeker gelet op de ontwikkelingen die er aan zitten te komen.


firemanr

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 22 december 2004, 15:13:13
Hoor nu net dat er middelbrand voor een schoorsteenbrand gegeven wordt voor Kloosterzande, doordat er te weinig mensen opgekomen zijn...... :-X

Dat is natuurlijk een probleem waar veel korpsen mee zitten. :-[ Nogmaals: niet iedereen werkt in de ploegen en/of in zijn dorp of stad :-\


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #43 Gepost op: 22 december 2004, 17:25:43
Met hoeveel mensen mag er trouwens minimaal uitgerukt worden op 1 TAS?


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #44 Gepost op: 22 december 2004, 17:35:13
Met hoeveel mensen mag er trouwens minimaal uitgerukt worden op 1 TAS?

Minimaal 6 op een TAS bij normale alarmeringen.
Ik kan mij voorstellen dat voor kleine HV's (wateroverlast, buitensluiting etc.) men met 3 mensen komt, alleen schuilt daarbij het gevaar dat wanneer er een melding overeenkomt (prio1) dat je dan onderbezet bent.
Brandwacht 1e klas + WVD


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 22 december 2004, 20:25:36
Kan iemand mij zwart op wit aantonen dat de minimale bezetting van een tas uit zes mensen moet bestaan. ???
Ik geloof daar namelijk helemaal niks van. Zou dat project wat loopt in Delft, uitrukken met vier man, bij voorbaat al gedoemd zijn te mislukken. 8)


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #46 Gepost op: 22 december 2004, 20:30:33
Zwart op wit is dit niet aan te tonen ;)

Maar de modulaire opleidingsstructuur van Brandweer Nederland is gebaseerd 6 personen. of zie ik dat nu verkeerd.
Brandwacht 1e klas + WVD


firemanr

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 22 december 2004, 20:51:33
Zwart op wit is dit niet aan te tonen ;)

Maar de modulaire opleidingsstructuur van Brandweer Nederland is gebaseerd 6 personen. of zie ik dat nu verkeerd.
 
Volgens mij zie het goed...Het hele verhaal is er op gebaseerd dat je een chauffeur/pompbediende nodig hebt, een bevelvoerder, een aanvalsploeg (bestaand uit 2 personen), en een waterploeg (bestaand uit 2 personen). = dus 6 personen. ;)

De waterploeg kan ook ingezet worden als backup-ploeg, mocht er iets misgaan met de aanvalsploeg.
Heb je maar 2 mensen achterin, wie is er dan backup????? :-X :-X


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #48 Gepost op: 22 december 2004, 21:25:12
Ooit eens op een symposium geweest waar het verhaal over de brandweer Delft uit de doeken werd gedaan. Onder bepaalde voorwaarden is het uitstekend uitvoerbaar. Zou best wel eens een trend kunnen worden in brandweer nederland, zeker gezien de bezettingen die op sommige kazernes nu al voor komen. En dan nog maar te zwijgen over de bezuinigingen.
Aan de andere kant is er ook een sterke neiging om de bezetting op te hogen naar 7 man, dit i.v.m. de procedure complexe gebouwen, die om 7 mensen vraagt. Weet u het nog?
De grap is dus dat je tot niets verplicht bent in dit land maar dat iedereen denkt het beter te weten. Als het gemeentebestuur op de hoogte is van de manier van uitrukken, en zij keuren dit goed kan men rustig doorgaan op de huidige wijze.
Maar owee als er iets fout gaat........ :-X


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #49 Gepost op: 22 december 2004, 21:50:55
Ooit eens op een symposium geweest waar het verhaal over de brandweer Delft uit de doeken werd gedaan. Onder bepaalde voorwaarden is het uitstekend uitvoerbaar. Zou best wel eens een trend kunnen worden in brandweer nederland, zeker gezien de bezettingen die op sommige kazernes nu al voor komen. En dan nog maar te zwijgen over de bezuinigingen.
Aan de andere kant is er ook een sterke neiging om de bezetting op te hogen naar 7 man, dit i.v.m. de procedure complexe gebouwen, die om 7 mensen vraagt. Weet u het nog?
De grap is dus dat je tot niets verplicht bent in dit land maar dat iedereen denkt het beter te weten. Als het gemeentebestuur op de hoogte is van de manier van uitrukken, en zij keuren dit goed kan men rustig doorgaan op de huidige wijze.
Maar owee als er iets fout gaat........ :-X

Ik ben mij ervan bewust dat er meerdere manieren zijn van uitrukken. Beide projecten ken ik.
Er valt voor beide projecten wat te zeggen. Ik ben voor de minimale bezetting van een autospuit uitgegaan van de 'basis'- procedure. Natuurlijk zijn er wanneer het gemeentebestuur instemt andere mogelijkheden.

Op het gebied van efficiëntie zou ik voor een aanpak voor Delft kiezen. Denk dat voor 80 procent van de uitrukken zo'n procedure werkt. Toch denk ik ook dat je niet op veiligheid moet/kan bezuinigen.  Daarbij komt nog eens wanneer het om een werkelijke (kleinere) binnenbrand gaat men toch moet opschalen naar middelbrand (back-up) terwijl dit met 6 personen niet nodig hoeft te zijn. Dan wordt het efficiëntievoordeel teniet gedaan ik denk dat verzekeringen ook vragen kunnen stellen bij een dergelijke procedure in geval van incidenten.

Een zevende man kan ook weer voordelen met zich meebrengen. Zoals jij schetst bij complexe gebouwen een soort veiligheidsfunctionaris (ademluchtmonitor) is voor veiligheid super. Maar in geval van werkelijke uitrukken in maximaal 10 procent van de gevallen noodzakelijk. Natuurlijk is het altijd makkelijk een paar extra handen bij het voertuig.

maar ik dwaal een beetje af van het topic.....
Brandwacht 1e klas + WVD