Met eigen vervoer wagen volgen

Auteur Topic: Met eigen vervoer wagen volgen  (gelezen 16654 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #50 Gepost op: 22 december 2004, 21:52:19
Ooit eens op een symposium geweest waar het verhaal over de brandweer Delft uit de doeken werd gedaan. Onder bepaalde voorwaarden is het uitstekend uitvoerbaar. Zou best wel eens een trend kunnen worden in brandweer nederland, zeker gezien de bezettingen die op sommige kazernes nu al voor komen. En dan nog maar te zwijgen over de bezuinigingen.
Aan de andere kant is er ook een sterke neiging om de bezetting op te hogen naar 7 man, dit i.v.m. de procedure complexe gebouwen, die om 7 mensen vraagt. Weet u het nog?
De grap is dus dat je tot niets verplicht bent in dit land maar dat iedereen denkt het beter te weten. Als het gemeentebestuur op de hoogte is van de manier van uitrukken, en zij keuren dit goed kan men rustig doorgaan op de huidige wijze.
Maar owee als er iets fout gaat........ :-X
precies,dan weet datzelfde gemeentebestuur ineens nergens meer wat vanaf.En ga maar eens aantonen dat zij wel ingelicht waren,das niet te doen dus :-X

Dat wat brandweer Delft doet is mooi voor een beroepskorps,maar voor een vrijwilligerskorps niet te doen.


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 22 december 2004, 22:33:39
Ik denk dat dit juist deuren opent voor een vrijwilligerskorps..er zijn zelfs al voertuigen ontwikkeld, speciaal voor dit project.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #52 Gepost op: 22 december 2004, 23:07:39
Nee ik denk dat dit geen optie is voor vrijwillige posten dit zal het bemannen van tankautospuiten  nog probleematischer maken denk ik, zeker in de kleinere gemeentes en dorpsje, en als je zo'n inzet heb lijkt het me wijzer om vroegtijdig op te schalen dan komen er  wat handjes extra, beter mee verlegen, dan onverlegen toch? :P
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Rene112

  • Gast
Reactie #53 Gepost op: 22 december 2004, 23:30:31
Kan iemand mij zwart op wit aantonen dat de minimale bezetting van een tas uit zes mensen moet bestaan. ???
Ik geloof daar namelijk helemaal niks van. Zou dat project wat loopt in Delft, uitrukken met vier man, bij voorbaat al gedoemd zijn te mislukken. 8)

Natuurlijk is dat zwart op wit aan te tonen Jaap!  ;-)

Stel dat er een onderzoek wordt uitgevoerd na een brand waarbij de brandweer met een te kleine TS-bezetting uitrukte/ter plaatse kwam.

Zo'n onderzoek zou te maken kunnen hebben met het niet goed uitvoeren van de brandweerzorg in de gemeente of het onderzoek zou een arbo/veiligheid insteek kunnen hebben.

Bij dit onderzoek zal altijd gekeken worden naar de beschikbare uitruk- en inzetprocedures, instucties, opleidingen, oefeningen etc.
Dit zullen bij de meeste korpsen de landelijk beschikbare documenten zijn die (tot nu toe) zijn gebaseerd op een TS met een bezetting van 6 personen.

Dus wanneer de werkgever (gemeente) hun werknemers (brandweermensen) onderbezet laat uitrukken en er ontstaat een ongeval, heeft de werkgever een probleem. De mensen moeten dan werken zonder de juiste instructies (procedures), opleiding en oefening.

Zou het anders kunnen?
Ja, ik denk persoonlijk van wel. Als je goed uit zou werken welke taken een 4-persoons TS-bezetting kan en mag uitvoeren, welke procedures gevolgd moeten worden en de mensen daarvoor goed laat opleiden en oefenen, kan er volgens mij heel veel... (en dan staat dus wel het hele verhaal zwart op wit).  ;)

Toekomstmuziek?  
Mijn inschatting is dat er de komende jaren heel veel energie in Nederland zal moeten worden gestoken om beschikbaarheidsproblemen op te lossen. Een andere invulling van de brandweerzorg met kleinere TS-bezettingen zou volgens mij de moeite van het onderzoeken waard kunnen zijn.

Er zijn diverse landen waar de brandweer 'droomt' van een 6-persoons bezetting op de TS. Daar worden 80-90% van de uitrukken met 4 personen afgehandeld. En bij bijvoorbeeld binnenbranden worden dan direct 2 TS'en gealarmeerd.

(even voor alle duidelijkheid, en specifiek voor zwaailampmaker ;) ;D : dit is mijn persoonlijke visie, en niet die van de regio NHN!)

groeten,
René de Caluwé


Rene112

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 22 december 2004, 23:42:46
Aan de andere kant is er ook een sterke neiging om de bezetting op te hogen naar 7 man, dit i.v.m. de procedure complexe gebouwen, die om 7 mensen vraagt. Weet u het nog?

Ja, ik weet het nog... maar dan wel dat het iets anders ligt!  ;D ;)

De procedure complexe gebouwen gaat uit van 2 TS'en met elk 6 personen. De bevelvoerder van de 2e TS zorgt voor een standby-/reddingsploeg op het bruggenhoofd en voor de logistiek (extra ademlucht etc.). De 1e TS doet de inzet vanaf het bruggenhoofd (zeg maar de rook in).

De ademluchtregistratie moet gestart worden door de bezetting van de 1e TS en wordt overgenomen door de 2e TS.

Een 7e man/vrouw op de TS voor ademluchtregistratie kan vast wel meerwaarde hebben, maar daarmee kan je dus geen inzetprocedure complexe gebouwen draaien.

Even een nadenkertje.....  :(

De inzetprocedure complexe gebouwen bestaat sinds circa 1990 (is landelijk uitgewerkt na de brand in het politiebureau in Den Haag waarbij helaas 2 collega's om het leven zijn gekomen).

Ik durf te stellen dat 14 jaar na het vaststellen van de procedure (onderdeel lesstof brandmeester en officieren) slechts 5 tot 10% van de korpsen ook echt kunnen werken volgens deze procedure (materialen beschikbaar, opgeleid/geoefend...).

Wat gebeurt er nu als bij een brand in een complex gebouw collega's in de problemen komen en in het ergste geval om het leven komen?  (voor alle duidelijkheid laten we hopen dat wij dit nooit meemaken).

De brandweerkorpsen zullen een groot probleem krijgen omdat een landelijk vastgestelde werkwijze niet is toegepast.... de brandweermensen waren daar zelfs niet voor opgeleid/geoefend.

Geen vrolijk verhaal, zo vlak voor kerst 2004  :'(
Maar het geeft wel aan hoeveel er nog moet gebeuren in ons brandweerwereldje.....

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #55 Gepost op: 23 december 2004, 00:04:19
Rene ik begrijp wat je schrijft, heel duidelijk, hoewel ik weinig van de brandweertaken weet, deel ik wel jouw mening.

wat ik schrijf is duidelijk en alleen uit waarneming, horen en lezen, ik denk dat ik redelijk onpartijdig ben, maar hoor door enerzijds mijn werk, anderzijds door het vele luisteren, wat er gebeurd (hoewel momenteel door C2000 even wat minder), en wat ik opschrijf is een duidelijke weergave van de communicatie en de evaluatie rapporten die ik nogal eens mag lezen.


uit de voorgaande discussie die overigens aardig los is komt wel het een en ander naar voren en toont aan dat lang niet overal het zelfde gedacht en gehandeld wordt.

door mijn werk hoor ik niet alleen NHN maar ook nog andere regio's en het valt mij op dat er nog al wat verschil van inzicht is, ondanks voorstellen en richtlijnen van instanties als BIZA en NIBRA, die lang niet altijd gehanteerd worden.

onlangs weer een rapport verschenen over de brandzorg in nederland door de overheid opgemaakt, maar is dit niet het zoveelste rapport, en wat is er met de vorige gebeurd.(weinig of niets), maar dat schijnt inherent aan ''de overheid'' te zijn, die notabene zelf verantwoordelijk is voor de totale brandzorg.

op andere terreinen zijn wij (mijn werk) ook al jaren met soort gelijke rapporten bezig, en eigenlijk is ook daarvan weinig gerealiseerd, het blijft bij voorstellen en praten, soms best wel frustrerend, maar het blijft werk.

wat mij anderzijds uit de discussie wel opvalt is dat veel geen bezwaar hebben tegen extra handjes bij een brand of ander incident, maar waar deze topic uiteindelijk over gaat, als ze dan maar niet met eigen vervoer komen of met de ''pretbus'', zelfs de fiets is niet goed

mijn reaktie slaat nog op jouw eerste reaktie.
Nemo me impune lacessit


Smitfire

  • Gast
Reactie #56 Gepost op: 23 december 2004, 01:01:02
Het zou absoluut verboden moeten worden; uit ervaring kan ik vertellen dat er personenauto's van nakomers behoorlijk in de weg kunnen staan voor andere BRANDWEER-voertuigen :( :(
Ook is het inderdaad voor een bevelvoerder/OvD niet meer te behappen wie of wat er nou "ECHT" is ingezet.
Tevens is hoe is het geregeld met ademlucht voor deze mensen ?? Wordt dat achterin hun eigen auto vervoerd ?? Oftewel levensgevaarlijke rijdende bommen bij een aanrijding van achter...???

Conclusie: NIET NEVER NOOIT !!! Beter dat er gekeken gaat worden naar een soort consignatiemodel; waarbij 6 man nodig is voor een ts en er iedere dag een andere bezetting kan zijn; zo weet je zeker dat je meegaat als je pieper gaat !!


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 23 december 2004, 07:52:16
Ik begrijp hier echt helemaal niks meer van, het is echt niet meer van deze tijd om met je eigen auto fiets of weet ik veel achter een tas aan te gaan.
Maar ja zolang het allemaal nog goed gaat.....yeah right.
Prettige feestdagen.


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #58 Gepost op: 23 december 2004, 11:06:49
Zorg er in ieder geval voor dat bij het nakomen met eigen auto dit bestuurlijk is afgetimmerd. Zo voorkom je in een later stafium dat de verantwoording bij de brandweer in de schoenen wordt geschoven. Is dit niet mogelijk moet je er niet achteraan gaan. Doe je dit wel is dit op persoonlijke titel en je eigen verantwoording. Werk in ieder geval met een protocol waar je goed afspreekt op welke wijze je kenbaar maakt aan de bevelvoerder dat je aanwezig bent. Dat is diegene die verantwoordelijk is voor zijn manschappen. In mijn optiek is dit uit den boze. Als je volgt doe dit gezamenlijk in een manschappenbus dit is de enige correcte optie.  ;)
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #59 Gepost op: 23 december 2004, 12:40:37
Zorg er in ieder geval voor dat bij het nakomen met eigen auto dit bestuurlijk is afgetimmerd. Zo voorkom je in een later stafium dat de verantwoording bij de brandweer in de schoenen wordt geschoven. Is dit niet mogelijk moet je er niet achteraan gaan. Doe je dit wel is dit op persoonlijke titel en je eigen verantwoording. Werk in ieder geval met een protocol waar je goed afspreekt op welke wijze je kenbaar maakt aan de bevelvoerder dat je aanwezig bent. Dat is diegene die verantwoordelijk is voor zijn manschappen. In mijn optiek is dit uit den boze. Als je volgt doe dit gezamenlijk in een manschappenbus dit is de enige correcte optie.  ;)

Euhhhhh, dat zeg ik/ bedoel ik ;)