Winterdienst met blauwlicht

Auteur Topic: Winterdienst met blauwlicht  (gelezen 21271 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #10 Gepost op: 6 november 2011, 23:31:00
Opgezocht!

Wij hebben het in Nederland vaak over ‘de Franse slag’ en over Duitse of Pruisische bureaucratie maar er is in Europa bijna geen ander land dat zo bureaucratisch en zo centraal georganiseerd is als Frankrijk. Dat geldt ook voor het wegverkeer. Het barst er van de wet- en regelgeving. Voor het wegverkeer is dat in de eerste plaats de Code de la Route, maar die is in de loop der jaren aangevuld door talloze decreten, ministeriële beschikkingen, circulaires, e.d. Dat leidt er toe dat van tijd tot tijd weer een circulaire verschijnt waarin wordt opgesomd welke voorafgaande regels nog gelden en welke niet, anders zie je door de bomen het bos niet meer. Dit ter inleiding.

In Frankrijk heb je in principe twee soorten voertuigen met blauw-blauw:
-   Categorie A: ‘véhicule d’intérêt général prioritaire’ met ‘feux bleu à éclipse’ (zwaailicht) en 2-toon signaal
-   Categorie B : ‘véhicule d’intérêt général bénéficiant de facilités de passage’ met ‘feux bleu à éclat’ (knipperlicht) en 3- toon signaal.
Tot de eerste soort voertuigen behoren o.a. SAMU en SMUR-voertuigen, brandweer en politie. Tot de tweede soort behoren in het algemeen particuliere ambulances, die liggend patiëntenvervoer doen zonder urgentie. Wie wel eens in Frankrijk is geweest kent ze vast wel: een blauw pitje op het dak en die jengelende claxon.
De eerste soort voertuigen zijn voorrangsvoertuigen wanneer ze met OGS rijden, de tweede soort niet. Wel wordt van andere weggebruikers verwacht dat men deze voertuigen waar mogelijk ongehinderd doorgang verleent. (Ik ben zelf wel eens een paar kilometer ‘achtervolgd’ door zo’n 3-toon en iedere keer wanneer ik naar de rechterkant stuurde om hem te laten passeren bleef hij rustig achter mij en maar jengelen!)

Uiteraard is ook de winterdienst – op papier – tot in de puntjes geregeld, er is zelfs een hele website gewijd aan de ‘viabilité hivernale’.
De ‘Engins de Service Hivernal’ (winterdienstvoertuigen) vallen onder de tweede categorie en mogen feux bleu à éclat voeren (art. R313-27 van de Code de la route) MITS zij voldoen aan een reeks voorwaarden zoals beschreven in de ministeriële beschikking van 18 november 1996 (en sindsdien gewijzigd) ter uitwerking van artikel R311-1 van de Code de la route en UITSLUITEND indien zij ingezet zijn voor de bestrijding van ‘verglas’, ijzel of ‘neige’, sneeuw.

Buiten deze omstandigheden moeten de blauwe optische signalen worden verwijderd. Dat gebeurt dus vaak / meestal niet. Bovendien mogen deze voertuigen niet voorzien zijn van de geluidssignalen die de andere voertuigen wel mogen voeren.

Met andere woorden: het blauw dient er inderdaad voor dat de schuiver/blazer/strooier ongehinderd kan blijven rijden. Of inhalen verboden is heb ik niet kunnen achterhalen maar ook al zou het niet verboden zijn, stom is het wel. De angst van HINT dat een winterdienstvoertuig door rood zal rijden op een kruising is ten onrechte, het is geen voorrangsvoertuig. En de opmerking over BOA en cam aan boord? Daar hebben de Fransen nog nooit van gehoord… ;)

Groet,
Paul


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #11 Gepost op: 7 november 2011, 09:22:59
Wow!  O0. Thnx duidelijk verhaal. Altijd al afgevraagd waarom in België en la France soms album met blauw aan voor rood licht bleef staan, heel raar en verwarrend.
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #12 Gepost op: 7 november 2011, 09:28:49
Wow!  O0. Thnx duidelijk verhaal. Altijd al afgevraagd waarom in België en la France soms album met blauw aan voor rood licht bleef staan, heel raar en verwarrend.
In België betekent het voeren van blauw zonder geluid door een politievoertuig dat je met een "interventie" bezig bent. Politie is dus onderweg naar een (niet spoedeisende) melding (dan weet je dus dat je ze niet aan moet spreken om de weg te vragen bijvoorbeeld). Voor ambulances betekent het dat er een patiënt aan boord is (eveneens niet spoedeisend). Het voeren van blauw in deze gevallen is overigens niet verplicht; dat is de keuze van de bestuurder. Althans, zo is het mij verteld. 8)
greetz,  Enrique


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #13 Gepost op: 7 november 2011, 12:57:41
In België betekent het voeren van blauw zonder geluid door een politievoertuig dat je met een "interventie" bezig bent. Politie is dus onderweg naar een (niet spoedeisende) melding (dan weet je dus dat je ze niet aan moet spreken om de weg te vragen bijvoorbeeld). Voor ambulances betekent het dat er een patiënt aan boord is (eveneens niet spoedeisend). Het voeren van blauw in deze gevallen is overigens niet verplicht; dat is de keuze van de bestuurder. Althans, zo is het mij verteld. 8)
In een instructie voor Nederlandse ambulances hoe zij zich in Duitsland en in Belgie moesten gedragen viel mij het 'patient-mee-blauw-aan' principe al op. Ook ergens hier op het forum gevonden, kan het nu niet 123 vinden... Volgens die instructie moest  blauw aan als er een patient liggend meerijdt.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #14 Gepost op: 9 november 2011, 11:19:03
In België is het gewoon het volgende:
Bij een opdracht mag je je blauwe lichten gebruiken, enkel bij een dringende opdracht moet je je blauwe lichten gebruiken en mag je je sirene gebruiken om je door het verkeer te begeven. Je sirene moet je gebruiken bij een dringende opdracht wanneer je, een rood licht wil passeren. Om een snelheidsbeperking te overschrijden moet je dus je blauwe lichten gebruiken en een dringende opdracht uitvoeren, wanneer je dan ook nog een rood licht wil passeren moet je, je sirene gebruiken.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


sylvester1986

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 24 februari 2012, 11:43:29
Zie 1:16/1:28
Ice on Galveston Causeway
 GALVESTONCOUNTYDAILY


sylvester1986

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 24 februari 2012, 11:49:36


sylvester1986

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 9 augustus 2012, 22:28:43
En die hebben wel blauwe ptjes erop... ::)
Verbaast je hier dan maar ;)