Verkeersregels buitenland t.o.v. Nederland

Auteur Topic: Verkeersregels buitenland t.o.v. Nederland  (gelezen 6334 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2012, 17:52:11
De afstand tussen je voorganger wordt dus 40 meter..... (bij 80km per uur)  
Dat is een behoorlijke afstand.

Ik zie ook wat nadelen
Hoe wil als automobilist de afstand meten  ( vraag eens een aantal mensen om 40 meter te schatten  je zal verschil in afstand krijgen)

De tussen ruimtes worden erg groot waar andere automobilisten gebruik van gaan maken, om de afstand dan weer op de juiste grootte te krijgen blijf je afremmen   (is trouwens ook zo bij onze 2sec. regel)

De afstand tussen de reflectoren op de provinciale- en auto(snel)wegen is 50 meter en de hectometerpalen staan op 100 meter.
Als dat aan iedereen word verteld bij de autorijlessen kan iedereen wel een schatting maken van zijn of haar afstand tot de voorganger.

Om de afstand weer op veilige afstand te krijgen ga je zeker niet remmen, maar laat je het gas even los alsof je met een luchtkussen er tussen rijdt.
Als de afstand dan groot genoeg is geef je weer iets gas bij om te volgen op een gelijkblijvende afstand.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #11 Gepost op: 27 januari 2012, 19:45:01
Heb nog niet zien staan dat het in de VS in de meeste staten (niet alle) toegestaan is om rechtsaf door rood te
rijden. En als je trouwens over vloeiend verkeer heb, in dit land daar stopt men al voor een zebra als je er als
voetganger alleen al aan denkt. Maar ook het keep your lane principe geeft een rustiger straatbeeld, al begrijp
ik het zo ver mogelijk naar recht van europa wel.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #12 Gepost op: 27 januari 2012, 20:23:08
Technisch gezien, rij je op de meeste kruispunten in de US niet door rood bij het rechts af slaan omdat de verkeerslichten midden boven het kruispunt hangen (uitzonderingen daar gelaten) , en niet voor het kruispunt zoals in Nederland.. ;)
Overigens heeft /had Deventer al tientallen jaren bordjes bij verkeerslichten die Fietsers toestaan om rechtsaf door rood te rijden. (Waar mogelijk qua veiligheid)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #13 Gepost op: 27 januari 2012, 20:23:32
Heb nog niet zien staan dat het in de VS in de meeste staten (niet alle) toegestaan is om rechtsaf door rood te
rijden. En als je trouwens over vloeiend verkeer heb, in dit land daar stopt men al voor een zebra als je er als
voetganger alleen al aan denkt. Maar ook het keep your lane principe geeft een rustiger straatbeeld, al begrijp
ik het zo ver mogelijk naar recht van europa wel.

Als mensen er zich aan zouden houden snap ik het ook wel :)


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #14 Gepost op: 27 januari 2012, 20:40:35
De afstand tussen de reflectoren op de provinciale- en auto(snel)wegen is 50 meter en de hectometerpalen staan op 100 meter.
Als dat aan iedereen word verteld bij de autorijlessen kan iedereen wel een schatting maken van zijn of haar afstand tot de voorganger.

Volgens mij moet je het andersom redeneren:  als iedereen het onthoud wat er bij de bij de autorijlessen kan iedereen wel een schatting maken van zijn of haar afstand tot de voorganger.

Maar ik ken de reacties wel:  "dat is me nooit verteld bij de autorijles...."    Het probleem is dat er zoveel wordt verteld bij de autorijlessen en er moeten zoveel (nieuwe) handelingen (bijna tegelijk ) worden gedaan dat er een hoop info niet opgeslagen wordt.

Tegenwoordig is de theorie via de computer dus de instructuer kan het niet vergeten om het te vertellen.............  daarnaast krijgen ze vaak ook nog een theorieboekje  waar het in staat.......en de meeste instructeurs vertellen het ook nog .........

En anderen is het verteld.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #15 Gepost op: 27 januari 2012, 20:41:06
Het keep your lane systeem werkt alleen als je 4 rijstroken of meer hebt, en dat heb je in Nederland niet zo veel. Maargoed... Nederland wil meer asfalt en als men dan op rijstrook 2 van 4 blijft plakken terwijl het rechts totaal leeg is dan schiet het met de capaciteit ook niet echt op...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


sylvester1986

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 27 januari 2012, 21:03:07
Hoe werkt het Keep you lane principe?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #17 Gepost op: 27 januari 2012, 21:18:48
Bij het invoegen op de snelweg kies je een rijstrook. In principe doe je dat op snelheid (rechts is trager, links is sneller). De bedoeling is dat je zoveel mogelijk op je eigen rijstrook blijft. Inhalen e.d. mag zowel rechts als links.

Doordat het overgrote deel van het verkeer op hun eigen rijstrook blijft geeft het een rustiger verkeersbeeld en voorkomt het remmen voor van rijstrook wisselend verkeer. Ook rijdt het verkeer soepeler en constanter door waardoor je in theorie een hogere capaciteit bereikt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #18 Gepost op: 27 januari 2012, 21:22:57
Moet je als automobilist dan ook je volgafstand gaan aanpassen aan het type auto wat je voor je hebt? Nieuwere auto's hebben vaak een kortere remweg t.o.v. oudere auto's. Maar lichte auto's ook t.o.v. zwaardere. Hoewel dat weer niet opgaat, want een vrachtwagen remt harder als een personenwagen.

FF zwart wit: Ja staat in de wet.
FF praktisch: iedere bestuurder zegt dat ie een goed chauffeur is, dan ken je de mogelijkheden en beperkingen van de auto waarin je rijdt. Dus smalle bandjes en geen ABS zou de chauffeur moeten weten. Meer afstand houden is dan de oplossing. Zou de chauffeur moeten weten.....

FF in t echt: houdt er rekening mee dat het steeds meer vervolgt wordt. Er komen binnen afzienbare tijd richtlijnen dat er middels art 5/6/7 WVW opgetreden moet worden bij aanrijdingen kop-staart. De politie is daar zelf nu nog erg soepel in, maar er zijn steeds meer stemmen dat er opgetreden moet gaan worden.

FF on topic: afstand houden is inzicht van de chauffeur. Er zijn heel veel zaken die invloed hebben op de remweg. Soort banden, wegdek, het weer, vuiligheid op het wegdek, reactie vermogen, gewicht van het voertuig, technische staat van het voertuig etc etc

In principe is "hoe groter de afstand" dus beter. En dus zou de Duitse regel beter zijn dan de Nederlandse/ Engelse regel van 2 seconden. Hier is het wel de minimale afstand die 2 seconden, ik weet niet hoe dat in Duitsland zit....
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #19 Gepost op: 27 januari 2012, 21:24:33
Hoe werkt het Keep you lane principe?

3. In de Verenigde Staten wordt het principe ‘keep your lane’ toegepast op de hoofdwegen. Dit betekent dat een autobestuurder niet zoveel mogelijk rechts hoeft te houden zoals in Nederland (RVV artikel 3). Het voordeel is dat het aantal rijstrookwisselingen beperkt blijft en dat een rustiger verkeersbeeld ontstaat. Het helpt dat in de Verenigde Staten personenauto’s en vrachtauto’s een gelijke maximumsnelheid hebben. Die gelijke maximumsnelheid moet daarom ook in Nederland een voorwaarde zijn. In Nederland is er op de snelwegen een toenemend aantal parallelbanen, weefvakken et cetera, waarbij de weggebruiker geconfronteerd wordt met ‘rechts inhalende’ voertuigen. Weggebruikers die voor het naar rechts gaan op de snelweg niet goed kijken of er iemand is die rechts inhaalt, zijn een gevaar op de weg. Ook automobilisten die alleen in Nederland rijden, moeten zich ervan bewust zijn dat rechts inhalen (met normale snelheidsverschillen) altijd kan voorkomen.

BRON: http://www.verkeerskunde.nl/blog/blog/keep-your-lane-vermindert-files.23650.lynkx

Een erg leuk stukje geschreven op een ander forum.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV