Gebruik bestaande steigerconstructie voor bluswerkzaamheden

Auteur Topic: Gebruik bestaande steigerconstructie voor bluswerkzaamheden  (gelezen 6065 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #10 Gepost op: 7 oktober 2011, 10:24:23
De kans dat een steigerbouwer iets vergeet is klein zoniet uitgesloten. De bouwsteigers worden door een apart, erkend en gecertificeerd bedrijf geplaatst, en zoals ik al eerder aangaf. De steigers worden na de plaatsing gekeurd, aangezien dit verplicht is. Arbowet enz. Pas als de steiger gekeurd is mag de steiger pas betreden worden. Dus je mag er vanuit gaan dat dit soort steigers veilig zijn. Towerladder merkt terecht op dat als je een steiger heb die door een doe het zelfer is geplaatst, je als brandweer beter je eigen klimmiddelen kunt gebruiken. ;)

Klopt. En toch heb ik het bij de nieuwbouw van ons pand in Venlo fout zien gaan. Gelukkig geen gewonden omdat er niemand op de steiger stond. Steiger was door een erkend bedrijf geplaatst en daarna gekeurd en voorzien van het keurmerk. Waar het fout is gegaan: één lullige borgpen zat niet stevig vast.

Wettelijk is het zelfs zo dat je al brandweer alleen met zichtbaar goedgekeurde klimmiddelen mag werken, het is dus verboden om met DHZ materiaal te werken, aangezien deze niet periodiek gekeurd worden.

Kijk, dit is een duidelijk antwoord.

De brandweer mag alleen zichtbaar goedgekeurde klimmiddelen gebruiken. Een steiger die bij Boels gehaald is zal voor velen als stevige steiger gezien worden, maar kan door een doe-het-zelver slecht in elkaar gezet zijn.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #11 Gepost op: 7 oktober 2011, 19:34:25
Wettelijk is het zelfs zo dat je al brandweer alleen met zichtbaar goedgekeurde klimmiddelen mag werken, het is dus verboden om met DHZ materiaal te werken, aangezien deze niet periodiek gekeurd worden.

Kun je mij vertellen waar en in welke wet ik dat kan terug vinden?  

(handig als ik ooit een steiger wordt opgestuurd)
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”