Binnendekking C2000 verplicht?

Auteur Topic: Binnendekking C2000 verplicht?  (gelezen 7702 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 6 oktober 2011, 08:58:22
Martini Ziekenhuis garandeert bereikbaarheid tijdens crises
Met hun nieuwe telecomnetwerk verwacht het Martini Ziekenhuis altijd dekking voor hulpverleningsdiensten en gegarandeerde bereikbaarheid tijdens crises. "Hiermee zijn we klaar voor de toekomst", zegt bestuurslid Paul van der Wijk.
Het DAS, Distributed Antenna System, is sinds vorige maand operationeel. De Hulpverleningsdienst Groningen is tevreden met de maatregelen die het Martini Ziekenhuis heeft genomen. Brandweer, politie en ambulancediensten kunnen in het ziekenhuis met hun portofoons voortaan gegarandeerd communiceren, onderling en met de meldkamer.

‘Meer dan verplicht’
“Met DAS hebben we meer gedaan dan we in het kader van rampenopvang verplicht zijn”, laat Van der Wijk weten. “We hebben nu een systeem waar we jaren mee vooruit kunnen.” Aan het nieuwe antennesysteem in het Martini Ziekenhuis kunnen publieke providers zoals KPN, Vodafone en T-Mobile gekoppeld worden. Medewerkers kunnen in de toekomst worden uitgerust met één apparaat waarmee ze binnen en buiten het ziekenhuis kunnen werken.

C2000
De dekking van C2000 laat in veel gevallen binnenshuis nog te wensen over. De kracht van het systeem DAS zit hem in het uitgebreide antennenetwerk in alle delen van het ziekenhuis. Naast complete dekking voor apparatuur van hulpverleners voorziet het systeem ook in gegarandeerde telefonische bereikbaarheid. "Private GSM maakt telefoonverkeer via het netwerk mogelijk. Als alle andere lijnen uitvallen kunnen medewerkers van het Ziekenhuis Rampen Opvang Plan (ZIROP) met private GSM blijven communiceren. Kosteloos en met een laag zendvermogen, zodat het medische apparatuur niet stoort", legt Daniel Seesink van RadioAccess uit, de bedenker van het systeem.

http://www.zorgvisie.nl/Kwaliteit/Martini-Ziekenhuis-garandeert-bereikbaarheid-tijdens-crises.htm


Wat zijn de verplichtingen van zorginstellingen en meer in het algemeen voor bedrijven en instellingen voor binnendekking van C2000?
   




bewapi

  • Aspirant Niveau 4 Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Reactie #1 Gepost op: 6 oktober 2011, 09:39:08
ieder bedrijf kan verplicht gesteld worden om C2000 dekking te garanderen, zo is ook onze organisatie door het College van B&W verplicht gesteld om de C2000 dekking op orde te brengen ( TBS Inrichting )


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 6 oktober 2011, 09:44:19
ieder bedrijf kan verplicht gesteld worden om C2000 dekking te garanderen, zo is ook onze organisatie door het College van B&W verplicht gesteld om de C2000 dekking op orde te brengen ( TBS Inrichting )

Daar zou ik best wat meer van willen zien / weten. Want als je als overheid een systeem op de markt brengt en het blijkt niet optimaal te werken, kun je toch niet ineens het hele land (bedrijven, instellingen, ziekenhuizen etc) verplichten om maatregelen te nemen en op kosten te jagen voor binnenhuisdekking?


bewapi

  • Aspirant Niveau 4 Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Reactie #3 Gepost op: 6 oktober 2011, 11:17:48
Hieronder een voorbeeldbrief die ik van onderstaande site heb gekopieerd. Het vetgedrukte gedeelte is de wetgeving die bepaald dat het College van B&W wel degelijk een object kan verplichten.

http://www.c2000.nl/pagina/?itemID=2613&menuitemID[]=111&menuitemID[]=336&menuitemID[]=338&menuitemID[]=352&currentMenuitemID=352&switch=3


Voorbeeldbrief – Verzoek een object aan te wijzen als SCL – Van de hulpverleningsorganisatie aan het college van B&W

Betreft: Verzoek tot een (voorgenomen) aanwijzing tot het aanbrengen van radiotechnische voorzieningen ten behoeve van C2000-communicatie.

Geacht College,

Het communicatiesysteem C2000 wordt gebruikt door politie, brandweer, ambulancediensten, Koninklijke Marechaussee en gelieerde organisaties. C2000 wordt namens het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) beheerd door de voorziening tot samenwerking Politie Nederland (vtsPN)/Unit Meldkamer Systemen (UMS), gevestigd te Driebergen.

C2000 biedt landelijke radiodekking buitenshuis. Vaak is er ook dekking binnenshuis, maar dat is niet gegarandeerd. In objecten met veel staal en beton zal spraak- en datacommunicatie met portofoon of mobilofoon voor de hulpverleningsdiensten veelal niet mogelijk zijn. Met name in tunnels, parkeergarages, stadions en dergelijke objecten is dat in het kader van hulpverlening ongewenst. In de bedrijfsvoering van de hulpverleningsdiensten is het kunnen beschikken over moderne communicatiemiddelen immers van groot en soms zelfs van levensbelang.

Tijdens operationele testen is gebleken dat het object ….(omschrijving object)….in uw gemeente niet of onvoldoende is voorzien van radiodekking door antennemasten in de omgeving. Namens ….(naam hulpverleningsorganisatie)….verzoek ik u de eigenaar of beheerder aan te schrijven de noodzakelijke voorzieningen te treffen.

Special Coverage Location (SCL): Een object, dat van een radiotechnische installatie is voorzien om communicatie met C2000 (binnen dat object) mogelijk te maken.

Daarbij adviseer ik u de vereiste kwaliteit, omvang en functionaliteit van de te installeren radiotechnische installatie als volgt te omschrijven:
1.    De installatie zal radiodekking verzorgen voor C2000 in alle publiekstoegankelijke ruimten, met inbegrip van die ruimten waar publiek normaal gesproken geen toegang toe heeft maar waar zich bij calamiteiten wel publiek kan bevinden. Ruimten of gedeelten van het object waar C2000-radiodekking van voldoende kwaliteit aanwezig is, zijn van deze eis uitgezonderd.
Toelichting: een tekening of schets van het object kan deze eis verduidelijken. Het is gewenst dat ook in overige ruimten die voor de hulpverleningsdiensten van belang zijn C2000-radiodekking aanwezig is. Echter, het college van B&W is slechts bevoegd voor de ruimten waar publiek aanwezig kan zijn.
2.   De installatie zal zodanig zijn uitgevoerd dat, naar plaats en tijd gemeten, 95% radiodekking kan worden gegarandeerd, waarbij de portofoon op de heup wordt gedragen.
Toelichting: Dit is een eis die ook geldt voor het buitennetwerk. Indien de installatie uitvalt door (plaatselijke) uitval van het C2000-netwerk dan kan de eigenaar/beheerder van de SCL daarvoor niet verantwoordelijk worden gehouden. Voor objecten waarbinnen railvervoer plaatsvindt, zijn er aanvullende eisen. De vtsPN kan u daarover informeren.
3.    Het is niet noodzakelijk dat de radiotechnische installatie het alarmeringsnetwerk (P2000) ondersteunt.
Toelichting: Communicatie door hulpverleningsdiensten met P2000 wordt slechts nodig geacht bij een dringende operationele noodzaak.
4.   De technische beschikbaarheid van de radiotechnische installatie zal minimaal 99,9% zijn. De eigenaar of beheerder van het object zal dusdanig beheersmaatregelen moeten treffen welke deze beschikbaarheid redelijkerwijs garanderen.
Toelichting: Dit percentage kan worden berekend door te kijken naar het gemiddelde tijdsverloop tussen twee storingen (bepaald door de kwaliteit van de installatie) en de tijd die een reparatie in beslag neemt (bepaald door de kwaliteit van het onderhoudsplan). Deze voorwaarde biedt ook grond om te controleren of een toereikend onderhoudsplan is opgesteld en hoe de verantwoordelijkheid voor onderhoud en het verhelpen van storingen is belegd.
 
5.    Op de volgende (delen van) locatie(s) is de radiotechnische installatie redundant uitgevoerd: ….
Toelichting: Zijn er plaatsen in het object aan te wijzen waar uitval van een component of samenstel van componenten van de installatie geen verlies van functionaliteit tot gevolg mag hebben? Deze locaties kunt u het beste beschrijven of op een tekening aangeven.
6.   In overleg met de hulpverleningsdiensten zullen voorzieningen worden getroffen. Deze worden aangelegd om te waarborgen dat de meldkamer van de hulpverleningsdiensten direct en automatisch wordt geïnformeerd bij storingen in de radiotechnische installatie in het SCL-object. Zo is de hulpverleningsdienst altijd op de hoogte van functionaliteitsverlies binnen de SCL.
Toelichting: Deze formulering biedt ruimte voor maatwerk. Mogelijk kan ook het Netwerk Management Centrum (NMC) van vtsPN/UMS hier een rol in spelen. Dat is afhankelijk van de afspraken die tussen vtsPN en de hulpverleningsorganisaties zijn gemaakt.

De bevoegdheid voor uw college om de eigenaar of beheerder deze verplichting op te leggen wordt ontleend aan artikel 2.8.1 van het Besluit brandveiligheid gebruik bouwwerken met de titel: Communicatiesysteem voor publieke hulpverleningdiensten.
In uw aanschrijving kunt u opnemen dat ik graag bereid ben een en ander toe te lichten. Ook vraag ik u te vermelden dat vtsPN, in opdracht van het ministerie van BZK, de bevoegde instantie is die het koppelvlak van de installatie keurt alvorens deze kan worden gekoppeld aan het C2000-netwerk. Het is van belang dat de eigenaar of beheerder zich tijdig laat informeren over de eisen die vtsPN aan de installatie stelt. Informatie hierover is te vinden op www.C2000.nl.

Aanwijzing door uw college van dit object als SCL waarbij aan de eigenaar of beheerder de hierboven voorgestelde verplichtingen worden opgelegd, zal de veiligheid van zowel burgers als hulpverleners vergroten. Ik verzoek u dan ook de nodige aandacht aan dit verzoek te schenken en mij over de voortgang te informeren. Ik ben graag bereid, indien gewenst, de achtergronden van dit verzoek in een gesprek met u of uw behandelend ambtenaar toe te lichten.

Hoogachtend,


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #4 Gepost op: 6 oktober 2011, 12:14:09
Ik ken een aantal plekken waar hulpverleners zeer regelmatig komen en waar helemaal geen C2000 binnenhuisdekking is. Dan bied de GATEWAY-modus wel enige hulp maar dit werkt ook niet door heel dat mega grote gebouw.....
De eigenaren/gebruiker van dat gebouw zegt dat het voor eigen kosten moet zorgen dat er dekking is en dat wil men niet dus doet men het niet.....


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #5 Gepost op: 6 oktober 2011, 12:41:25
Okee...maar kan een particulier object aangewezen worden als SCL?


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #6 Gepost op: 6 oktober 2011, 12:59:20
Het betreft een groot ziekenhuis


bewapi

  • Aspirant Niveau 4 Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Reactie #7 Gepost op: 6 oktober 2011, 13:11:18
Ook een particulier object kan aangewezen worden als SCL. Weigeren aan meewerken kan ertoe leiden dat er geen gebruikersvergunning meer wordt afgegeven of dat deze ingetrokken wordt. Hierdoor wordt een object onbruikbaar voor de huidige bestemming.


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #8 Gepost op: 7 oktober 2011, 00:27:03
En toch vertikt men om er ook maar een cent aan uit te geven en tot op heden zijn er geen consequenties. Ik blijf dat heel bijzonder vinden!


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #9 Gepost op: 7 oktober 2011, 20:15:52
Dit is een intresant onderwerp, want ik heb deze vraag ook al een paar gesteld aan onze kant
omdat er op schiphol diverse locaties zijn waar er geen of zeer slechte bereik is. Dit gaat zowel om
locaties op het schiphol terrein als rondom. Ik had altijd begrepen dat risicoobjecten vanuit de brandweer
verplicht konden worden gesteld om te zorgen voor goed bereik omdat anders de brandveiligheid
certificaten niet getekend konden worden.

Nu weet ik niet of dit ook zo is, dat had ik zo begrepen. En wat is er nu lastig om een kleine steunzender
te instaleren? Dat hoeft echt niet heel duur te zijn, want gewoon een verbinding tussen de zender/ontvanger
in het gebouw naar buiten moet al genoeg zijn. let wel ik heb het hier over risico-objecten waar veel mensen
aanwezig zijn of gevaarlijke goederen opgeslagen worden.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v