Hiervoor heb ik de OvJ laten bellen omdat ik op dat moment een nichtje bij mij had die totaal niet tegen de huidschilvers van dieren kan. Ook de Douane mag dit niet bij aantoonbare allergie. Ik heb het toen wel op een deal gegooid en mijn nichtje op kosten van de douane naar huis laten brengen. De douane heeft niets gevonden maar ze mogen het niet altijd. Misschien kun je het nazoeken maar ik weet tozelfs de datum nog omdat het haar verjaardag was 02-08-1997, te Hazeldonk.
Ja 97 hadden we nog de oude Douanewet, heb die nu even niet bij de hand maar wel de ADW deze stelt:
Artikel 1:21
De inspecteur maakt van zijn bevoegdheden slechts gebruik voorzover dat redelijkerwijs voor de vervulling van zijn taak nodig is
&
Artikel 1:23
1. De inspecteur is bevoegd, met medeneming van de benodigde apparatuur of dieren elke plaats te betreden.
Als plaats worden ook voertuigen gezien
Artikel 1:26
1. De inspecteur is bevoegd aan controle te onderwerpen:
d. vervoermiddelen en de op of in die vervoermiddelen aanwezige woningen.
Deze bevoegdheden gelden zowel voor de controle bij binnenbrengen als bij acijnscontroles. Dus dan hebben ze bij jou
gekeken wat het risico was en daarna gehandeld. En vind die regeling wel coulant, zal later als ik tijd heb even de DW
(de oude Douanewet) eens doorzoeken hoe het daar stond. Want ik weet wel dat met de nieuwe ADW (Algemene DouaneWet)
de controle een stuk makkelijker is gemaakt voor ons. Zo worden woningen in voertuigen ook volgende de ADW niet meer als
woning gezien.