Parkeergarages bloedlink bij brand

Auteur Topic: Parkeergarages bloedlink bij brand  (gelezen 83518 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

brandweer

  • Gast
Gepost op: 21 december 2004, 09:10:39
Wie kan mij helpen aan informatie / foto's / presentatie over een parkeergaragebrand. Alles is welkom.  ;D




Ricardo Bo

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 21 december 2004, 14:00:57
Hoi Ghostrider,

In 1996 is er in Voorburg een grote brand in een parkeergarage geweest, op http://www.bonsang.nl/geschiedenis-brand-parkeergarage.htm staan wat foto's. Wellicht kan je bij de brandweer nog wat navraag hierover doen. Als je een emailadres nodig hebt hoor ik dat wel.

Gr. Ricardo


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #2 Gepost op: 21 december 2004, 14:02:07
Wie kan mij helpen aan informatie / foto's / presentatie over een parkeergaragebrand. Alles is welkom.  ;D

Ter herinnering: enkele weken geleden 7 brandweerlieden om het leven gekomen bij het bestrijden van een brand in een parkeergarage in Gretzenbach, Zwitserland.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=5375.0

Het onderzoek daarnaar loopt uiteraard nog, maar wellicht dat je met het voorval op zich iets kunt ivm de mogelijke gevaren oid.

Gr
Erik


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 22 december 2004, 08:08:30
Ik herinner mij een brand in de parkeergarage onder de Stopera in Amsterdam, al enige jaren geleden. daar zijn toen bijna enkele brandwachten bij omgekomen om dat een branddeur dicht was gevallen die met geen mogelijkheid open was te krijgen.....volgens mij.


LindaB

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 23 december 2004, 11:11:17
Dit is vorige week nog gebeurt. Staat niet duidelijk in dat het in een parkeergarage is, maar een latere advertentie met foto daar werd dit wel duidelijk:

Brandweer evacueert 49 mensen na autobrand
van onze verslaggever
hoorn-Twee brandende auto's in Hoorn hebben door grote rookoverlast geleid tot de evacuatie van 49 mensen. De brand in de voertuigen brak zaterdagmorgen even na vieren uit op de hoek van de Grevelingenweg en het Leonard Bernsteinhof.

Omdat er een hevige rookontwikkeling was begon de politie meteen de appartementen bij de brandhaard te ontruimen. De slachtoffers werden in een gemeenschappelijke ruimte naast het complex opgevangen. Een aantal bewoners had ademhalingsmoeilijkheden. Een vrouw moest in het ziekenhuis behandeld worden. De rest werd ter plaatse geholpen. De brandweer, uitgerukt met twee bluswagens en een ladderwagen, had het vuur snel onder controle. De bewoners konden om half zes terugkeren naar hun woning. Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 21 maart 2005, 20:53:55
Er zijn diverse ondergrondse parkeergarages > 1000 m2 (tot wel 30000 m2).

Nu heeft het LNB een tijdje geleden een richtlijn uitgebracht die daarin richtlijnen geeft. Een voorbeeld van de richtlijn is te vinden op: http://www.brandweerkennisnet.nl/cms/servlet/nl.gx.nibra.client.http.GetFile?id=528998

Alleen hebben wij het gevoel dat hij erûg onder invloed van de ventilatieboeren tot stand is gekomen.
Het gehele concept is er op gebaseerd dat de brandweer de brand na 20 minuten uit gemaakt heeft en dat daarna na slachtoffers gezocht gaat worden.......

Volgens mij klopt de richtlijn niet. Tot 2500 m2 is er niet eens een een BMI vereist dus is de brand al in een vergevorderd stadium als hij opgemerkt wordt. Waar dat toe kan leiden is te vinden op: http://brandweer.haarlemmermeer.nl/gvisapi/dsplug.dll?c=getobject&s=obj&sessionid=1BRze8Ge59bs5!zcZ!ns7t!8nlb9o!Mdx@GwuyBTegM75UuUCWRV1zyOvofxaqyo&objectid=13749&isapidir=/gvisapi
Dit was ook nog een brand in een 'open' parkeergarage. Stel je voor dat zoiets gebeurt in een 'gesloten' parkeergarage.... :'(

Na verloop van tijd gaan de benzine tanks lek en krijg je een plasbrand die andere auto's aansteekt. Daarvoor moet je binnen 20 minuten de brand uitmaken anders krijg je een heel ander scenario met een plas brand die misschien onder andere auto's loopt!!! >:(

Tussen de 2500-5000 m2 is volgens de richtlijn een 10 voudige ventilatie voldoende..... Hoe ga je de brandhaard vinden in zo'n garage ??? ??? ??? ??? ??? ???

Er is een aanvulling/verandering gemaakt op de richtlijn. De belangrijkste punten zijn samengevat:
  • Er moet altijd een BMI met doormelding aanwezig zijn zodat wij snel gewaarschuwd worden
  • Als de brandweer aankomt is de ventilatie altijd zodanig dat er vanaf de aanvalsroute van de brandweer zicht is op de brand


Bovenstaande punten kunnen aangetoond worden door een luchtsnelheid over de brand te creeëren van 1,5 m/s of het aan te tonen door een CFD.

Dus niet pas zicht in de garage als de brandweer de brand heeft uitgemaakt maar direct al zicht op de brandhaard als de brandweer aankomt. Zo kan je de gelijkwaardigheid garanderen dat je de brand op tijd uit krijgt. Volgens mij krijg je, als je dit niet doet, een onbeheersbare brand (zie haarlemmermeer!!). Vooral als daar nog 15 verdiepingen woningen boven zitten heb je echt een probleem. ;)

Hebben jullie de richtlijn van het LNB al eens toegepast. Wat zijn jullie ervaringen.Hoe snel denken jullie de brand te vinden in een parkeergarage die stijf onder de rookstaat? Hebben jullie al eens een brand gehad in zo'n garage?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 21 maart 2005, 21:01:02
ik denk dat je nu op het hoofdstuk represieve ventilatie  komt,en dat doen we graag als wij erbij zijn.Om in te kunnen grijpen mocht het uit de hand lopen.
Dus niet bij voorbaat de hele handel ventileren,want dat is vragen om moeilijkheden  :-X

Met de huidige warmtebeeldcamera,s kun je vrijgoed de brandhaard localiseren,dus die eerst zien te vinden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 21 maart 2005, 21:09:56
Peter,

Dit is een gelijkwaardigheid voor de wettelijke eis dat een brandcompartiment niet groter mag zijn dan 1000 m2.

De aanvrager moet dus voorzieningen aanbrengen zodat er een gelijkwaardige veiligheid ontstaat als met 1000 m2.

Maar heeft iedere TS tegenwoordig een warmtebeeldcamera? Volgens mij niet. Misschien in de toekomst....

Pas geleden zag ik volgens mij op TV dat er ergens in een straat een auto in brand was gegaan en dat door het smelten van de benzinetank (de auto stond op in een hellende straat) nog 5 auto's afgefakkeld waren.....


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 21 maart 2005, 22:36:04
ik heb dat raport over Schipholwat jij in je eerste bericht aangaf eens vluchtig doorgenomen,en wat daar elke keer naar boven komt is de hitte die er vrijkomt.Tesamen met de dikke rook door de vele kunsstoffen,maakt dat je al zeer snel te maken kunt gaan hebben met een on of moeilijk beheersbare brand.
Je hebt toch meestal te maken met vrij lage ruimtes,dus een zeer snelle hitteopbouw

Kompartimenten maken in zeer grote parkeergarages zijn dus essentieel,blijft over het afvoeren van rook en hete gassen.Ik kies dan toch voor de voorkeur om daarmee te wachten tot de brandweer terplaatse is,en die dan het brandverloop middels een warmtebeeldcamera in de gaten kan houden.
Wij hebben er 1 op het voertuig  ;D
Dit soort branden kun je volgens mij scharen onder het kopje tunnelbranden


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 21 maart 2005, 22:42:35
ik heb dat raport over Schipholwat jij in je eerste bericht aangaf eens vluchtig doorgenomen,en wat daar elke keer naar boven komt is de hitte die er vrijkomt.Tesamen met de dikke rook door de vele kunsstoffen,maakt dat je al zeer snel te maken kunt gaan hebben met een on of moeilijk beheersbare brand.
Je hebt toch meestal te maken met vrij lage ruimtes,dus een zeer snelle hitteopbouw

Kompartimenten maken in zeer grote parkeergarages zijn dus essentieel,blijft over het afvoeren van rook en hete gassen.Ik kies dan toch voor de voorkeur om daarmee te wachten tot de brandweer terplaatse is,en die dan het brandverloop middels een warmtebeeldcamera in de gaten kan houden.
Wij hebben er 1 op het voertuig ;D
Dit soort branden kun je volgens mij scharen onder het kopje tunnelbranden

Vandaar dat er wordt geventileert. De rook + temperatuur worden één kant opgeblazen zodat je in het ideale geval  ;D zonder ademlucht de brand kan uitmaken. Je moet niet vergeten dat er vaak nog een heel gebouw op zit dus je 'moet' wel ingrijpen. Als je niets doet dan moet je inderdaad aan taferelen denken als in de Mont-Blanc tunnel....... Daar kwam de brandweer ook niet bij de brandhaard!!!