Parkeergarages bloedlink bij brand

Auteur Topic: Parkeergarages bloedlink bij brand  (gelezen 83512 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #10 Gepost op: 25 maart 2005, 18:08:37
Palmpie je zou eens contact kunnen opnemen met de brandweer in Den Bosch.

Daar is een jaar of twee terug een grote ondergrondse parkeergarage opgeleverd van twee bouwlagen met in totaal bijna 10.000 vierkante meter oppervlak.

Ook daar is het zo uitgevoerd dat je ten alle tijde in een rookvrije omgeving naar de brand toe kan lopen.

Op dit moment is men in overleg over de bouw van een parkeergarage onder een kantoor waar ook wat met ventilatie wordt gedaan.

Peter,

Als je een autobrand in een parkeergarege heb en je heb geen ventilatie voor aankomst van de brandweer dan staat het stijf onder de rook. Je kan kiezen tussen veilig en een rookvrije benadering of risico's nemen met grote hitte en rookvorming en dan pas gaan ventileren met alle risico's daar aan verbonden.

Overigens wordt in de scenario's van dergelijke garages vaak uitgegaan van een aantal auto's wat maximaal in brand mag staan om zodoende de brand beheersbaar te houden.

In het plan wat op dit moment ontwikkeld wordt heb ik begrepen dat dat aantal op 6 uitkomt.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #11 Gepost op: 25 maart 2005, 18:32:28
Shave,

Waar het mij omgaat is dat waarschijnlijk veel korpsen de richtlijn van het LNB overnemen zonder na te denken.

Vandaar dat ik het interessant vind of er ergens als brand geweest is in zo'n garage en wat jullie ervaringen zijn.

Volgens mij is de enige gelijkwaardigheid sprinkler (+ afff)
;D. Maximaal zal dan één auto uitbranden.

Mocht ooit een ventilatiesysteem falen en er zit nog een gebouw van 20 verdiepingen (of lager  ;)) boven dan heeft de repressieve dienst een 'leuke' klus....

Zie bijvoorbeeld (waarschijnlijk zonder ventilatie.... max 3 auto's ??? ??? ??? ???):

http://www.bonsang.nl/geschiedenis-brand-parkeergarage.htm


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 25 maart 2005, 18:40:46
Er hoeft natuurlijk niet altijd een gebouw boven te staan..... Het is dan waarschijnlijk nog gevaarlijker omdat de hoofddraagcontructie 0 minuten mag zijn.......

Er is vorige week in de regio een ondergrondse automatische parkeergarage beoordeeld (>1000 m2 vloeroppervlak, 3 lagen waarbij je alleen op de onderste laag kan lopen). Na overleg met preperatie is dus besloten dat we er (om diverse redenen) niet in gaan. De aanvrager moet dus zorgen voor een gelijkwaardige veiligheid.

Brand eist levens Zwitserse brandweerlieden

GENEVE (ANP) - Een brand in een ondergrondse parkeergarage in het Zwitserse Gretzenbach heeft zaterdag zeker zeven brandweerlieden het leven gekost. De spuitgasten werden bedolven door het instortende dak van het complex, maakte een zegsman van de Zwitserse politie zaterdag bekend.
"Vijf personen zijn teruggevonden, ze zijn allemaal dood. We zoeken nog naar twee anderen'', maakte de woordvoerder eerder op de dag bekend. Enkele uren later werden de laatste twee lichamen geborgen.

Op het moment van instorten waren elf brandweerlieden aanwezig in de garage. "We hadden geen tijd om weg te komen. Er was een knal te horen en toen kwam het dak naar beneden", aldus commandant Paul Haus. Van de aanwezigen konden drie zich zelf redden, een vierde kon levend onder het puin vandaan gehaald worden. De zeven anderen werden ingesloten in de vlammenzee. Reddingswerkers vingen eerst nog signalen van hen op, maar zo'n tweeënhalf uur na het instorten verstomden deze, deelde politiewoordvoerder Frank Wilhelm mee.
Ongeveer tweehonderd reddingswerkers waren een groot deel van de dag tevergeefs bezig de slachtoffers te redden. Alle slachtoffers behoren tot de lokale brandweer.

Als oorzaak van de brand in de parkeergarage wordt een autobrand genoemd. Het is nog niet duidelijk waarom het plafond instortte.


dange1

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 3 mei 2005, 12:42:06
In Heerhugowaard wordt met een half jaar een ondergrondse parkeergarage geopend. Om hier een goede inzet te kunnen doen in geval van brand willen wij kijken of we hier een aparte inzetprocedure voor moeten maken.

Zijn er korpsen in Nederland die een inzetprocedure voor zo'n garage hebben opgesteld? Zo ja, waar is deze dan op gebaseerd? Hiervoor zijn namelijk een aantal mogelijkheden , ik denk hierbij aan de inzetprocedure kelderbranden en dergelijke.

Weet iemand of er documentatie beschikbaar over dit onderwerp, ik heb in het boek OBM Repressie al wat informatie gevonden maar dit was niet voldoende.

Ik hoop dat er iemand is die mij een voorbeeld kan leveren van een inzetprocedure voor zo'n object.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp!!


Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #14 Gepost op: 7 mei 2005, 17:04:04
Kijk eens bij

http://www.brandweerkennisnet.nl/cms/show/id=460675/contentid=54259

en dan bij de aandachtskaart parkeergarages


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #15 Gepost op: 21 december 2005, 19:31:48
Zelfs buiten kunnen meerdere auto's in brand geraken:

http://www.haarlemsdagblad.nl/Pagina/0,7100,10-1-1--2948798-1589-454034-,00.html

Drie auto's in brand
Van onze verslaggever
haarlem-Aan het Mari Andriessenplein in haarlem zijn dinsdagavond drie auto's uitgebrand. De middelste van de drie auto's is vermoedelijk door kortsluiting in brand gevlogen.

De twee ernaast geparkeerde auto's zijn daardoor ook gaan branden. Diverse mensen verklaarden een harde knal te hebben gehoord voorafgaand aan de brand.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #16 Gepost op: 16 maart 2006, 09:16:16
Zijn er mensen op het forum aanwezig die ervaring hebben met ondergrondse parkeergarages > 1000 m2 in hun gemeente? Hoe hebben jullie deze beoordeeld / opgelevert?  :)


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #17 Gepost op: 16 maart 2006, 14:42:34
Ik heb deze erbij gebruikt:
Praktijkrichtlijn (aanvullende) Brandveiligheidseisen op het bouwbesluit voor Mechanisch geventileerde parkeergarages met een gebruiksoppervlakte groter dan 1000  m².
(die van R'dam heb ik er ook naast gehouden.)

Nu zat ik maar een klein beetje boven de 1000 dus ik had niet zoveel problemen.

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Roelof

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 17 maart 2006, 08:16:22
Ik heb onlangs een parkeergarage beoordeeld van 9.500 m2. Voor de gelijkwaardige oplossing heb ik de NEN 2443 en praktijkrichtlijn gebruikt. Daarnaast heb ik het boekwerk van de SBR doorgenomen (altijd kritisch blijven).

Roelof


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #19 Gepost op: 17 maart 2006, 11:59:18
Ik heb onlangs een parkeergarage beoordeeld van 9.500 m2. Voor de gelijkwaardige oplossing heb ik de NEN 2443 en praktijkrichtlijn gebruikt. Daarnaast heb ik het boekwerk van de SBR doorgenomen (altijd kritisch blijven).

Roelof

Heb je ook gekeken of een auto die in het midden van de garage staat wel binnen 20 minuten na ontstaan van de brand te vinden is door de aanvalsploeg....... Daar wordt in het LNB stuk geen rekening mee gehouden. De eis voor venitaltie bij het LNB stuk is dat je hem na 45 minuten (25 minuten na blussing) voldoende zicht heb in de garage om slachtoffers te zoeken.  Als je hem namelijk niet binnen 20 minuten NA ontstaan vind heb je kans dat er meer dan 3 auto's in de brand staan en gaat heel de filosofie niet op! Waardat toe kan leiden is te vinden op: http://www.bonsang.nl/geschiedenis-brand-parkeergarage.htm

Weet iemand wat de filosofie van het LNB stuk geweest is om dit toe te staan?