Parkeergarages bloedlink bij brand

Auteur Topic: Parkeergarages bloedlink bij brand  (gelezen 83529 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #40 Gepost op: 8 januari 2013, 18:34:11
Alexander Borgstein ‏@borgstein

Brand in een parkeergarage is moeilijk te blussen en kan grote gevolgen hebben v.d. bouwconstructie. #veiligheid #bhv
8 januari 13 om 15:49

Blussen van een parkeergarage is moeilijk door het doolhof, de lange afstanden, enorme hitteopbouw, veel rook en snelle branduitbreiding.
8 januari 13 om 16:19
Samen sterk in de hulpverlening!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #41 Gepost op: 8 januari 2013, 19:11:49
De tweets van Alexander geven duidelijk weer dat als je echt een flinke brand in een parkeergarage hebt, je toch wel een probleem kunt hebben.
Zeker als de garage deels ondergronds is gebouwt krijg je te maken met een grote kelderbrand. je moet dus door de hitte en rookgassen naar beneden om de vuurhaard te gaan localiseren. De daadwerkelijke wordt nog veel lastiger, bluswater wordt omgezet tot stoom, een omgeving waar je als brandweerman niet moet zijn.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #42 Gepost op: 9 januari 2013, 00:03:48
Peter71 goed beschreven.

De toegangswegen zijn dus ook de "uitlaat" van de brand. Alle rook en hitte komt via deze wegen naar buiten toe. Vergelijk het maar met afdalen in een schoorsteen. Door de hitteopbouw zie je materialen van de andere voertuigen gaan uitdampen de zogenaamde rookgassen. Deze dampen zijn niet alleen giftig maar ook erg brandbaar. De parkeergarage vult zich dus met een laag brandbaar gas die bij de juiste temperatuur spontaan kan ontbranden met een snelle uitbreiding tot gevolg. Ook wordt vaak de constructie van staal en beton aangetast wat op langere termijn weer een extra risico kan opleveren.  

De aanvalswegen vaak erg lang en het zicht nul door de zwarte rook. Binnen is het een doolhof van pilaren en voertuigen waardoor de brandweer geen goede oriëntatiepunten heeft. Dat betekent in de praktijk dat je kan verdwalen en je voorraad ademlucht op is voordat je buiten bent. Bij dit soort branden wordt meestal de procedure complexe gebouwen ingezet met een lijnensysteem en daardoor dus ook meerdere ploegen. Ook geeft een warmtebeeldcamera een beter beeld van de indeling maar neemt het gevaar niet volledig weg. Omdat de inzet lang is, er veel hitteopbouw is en er constant met ademlucht gewerkt wordt moet je dus vaker aflossen. Een brandweerman die oververhit en moe is denkt niet meer helder en dat kan gevaarlijke situaties geven. Groot opschalen dus.

Als aanvulling op het verhaal van Peter geeft het blussen met water inderdaad veel stoom die de warmte van de brand en constructie (beton) naar beneden drukt tot de grond. Dat betekent dat de kans op brandwonden erg groot is. Dit gevaar wordt nog groter omdat de brandweermensen zweten in het pak en dit vocht dus kan gaan koken.

Kort en goed, erg lastige klus met veel risico. Respect voor de collega's ter plaatse!
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #43 Gepost op: 9 januari 2013, 16:21:11
Ik heb al voorbeelden voorbij zien komen waarbij een sprinklerinstallatie wordt geadviseerd. Maar ik vraag me af of je dit wel moet willen.
De kans dat je dan ongewenste neveneffecten gaat krijgen is dan wel erg groot.
Mocht een brandstoftank van een auto scheuren en de brandstof in brand vliegen door de brand krijg je dus het effect dat de brandende vloeistof op het water van de sprinkler gaat drijven, en verder de garage indrijft.

Zou een droge sprinkler die gevoed moet worden door de brandweer een optie zijn? Eventueel dat er direct via de sprinkler met schuim geblust kan worden?


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #44 Gepost op: 9 januari 2013, 19:28:03
Ik denk juist dat de voordelen van een sprinkler opwegen tegen de genoemde nadelen. Ik denk dat de sprinkler de brand juist goed onder controle kan houden of zelfs blussen.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #45 Gepost op: 9 januari 2013, 19:46:04
Maar ben je niet beter af met een directe geforceerde ventilatie? Op het moment dat er een auto in brand staat, dat er middels bv brandalarm de ventilatie in werking wordt gesteld.
Je voert dan rook en hitte direct af waardoor je zicht houdt, en de garage ook goed toegankelijk blijft voor de brandweer, maar ook eventuele mensen die zich nog  in de garage bevinden hebben zo kans om te ontsnappen. En de kans dat de garage door stoomvorming in een snelkookpan verandert is dan ook kleiner. Laten we wel wezen. Met een sprinkler heb je daar dus geen invloed meer op.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #46 Gepost op: 9 januari 2013, 20:06:32
Ik had in het andere topic (over de brand in Amsterdam) iets geplaatst wat hier misschien beter tot zijn recht komt.
Het ging om het volgende:

Ik was verbaasd dat de groene pijlen nog gewoon aan stonden zodat je toegang had tot de parkeergarage.
Zou het niet beter zijn automatisch bij brandalarm de rode lampen aan te zetten zodat je er niet meer in mag.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #47 Gepost op: 9 januari 2013, 20:18:47
Alleen de brand van gisteren is gewoon gemeld, dus niet als OMS-alarm bij de RAC binnengekomen. De kans dat er zaken zoals richtingslampen slagbomen enz gewoon blijven functioneren is opzich niet vreemd. Een automatisch meldsysteem zou dat soort zaken kunnen sturen dat de slagboom voor ingaand verkeer gesloten blijft en de lampen erboven op rood worden gezet.

Maar ik mag toch ook op het gezond boeren verstand van de weggebruiker rekenen, dat als zij die garage vol met pikzwarte rook zien, dat ze dan het besef hebben dat het dan niet handig is om daar te parkeren. Als ik de persberichten zo lees, was de rook meteen direct bij het begin van de garage al geheel dicht.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #48 Gepost op: 9 januari 2013, 20:25:07
Alleen de brand van gisteren is gewoon gemeld, dus niet als OMS-alarm bij de RAC binnengekomen. De kans dat er zaken zoals richtingslampen slagbomen enz gewoon blijven functioneren is opzich niet vreemd. Een automatisch meldsysteem zou dat soort zaken kunnen sturen dat de slagboom voor ingaand verkeer gesloten blijft en de lampen erboven op rood worden gezet.

Maar ik mag toch ook op het gezond boeren verstand van de weggebruiker rekenen, dat als zij die garage vol met pikzwarte rook zien, dat ze dan het besef hebben dat het dan niet handig is om daar te parkeren. Als ik de persberichten zo lees, was de rook meteen direct bij het begin van de garage al geheel dicht.

Wat ik zag op een filmpje was dat er wel een brandalarm was, er knipperde een geel/oranje lamp aan de buitenkant van het gebouw.
Wellicht zat er dus ook een brandalarm. Wanneer dit afgaat weet ik niet maar zodra er ook maar 1 auto in de hens staat dan lijkt mij dat dit brandalarm aangesproken wordt. Ook al is de rook dan nog niet bij de uitgang dan lijkt het mij van het grootste belang dat je geen nieuwe parkeerders krijgt. In dit geval was misschien gelijk de hele parkeergarage gevuld met dichte zwarte rook dus dan heb je gelijk, in alle andere gevallen lijkt mij dat bij het begin van een brand er meteen een blokkade op de toegang komt.
Raar dat dit eigenlijk niet wettelijk vanuit veiligheidsoverwegingen geregeld is.
(kennelijk niet over nagedacht??)
 :-\ ???
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #49 Gepost op: 9 januari 2013, 20:37:37
Wat ik zag op een filmpje was dat er wel een brandalarm was, er knipperde een geel/oranje lamp aan de buitenkant van het gebouw.
Wellicht zat er dus ook een brandalarm.
 :-\ ???
Ik had mazzel, het was het 1e filmpje wat op de laatste bladzijde staat in het topic. Dat knipperlicht lijkt mij geen brandalarm die zijn altijd rood. Dit lijkt mij eerder een storings of inbraakalarmknipperlicht.. ;)