Parkeergarages bloedlink bij brand

Auteur Topic: Parkeergarages bloedlink bij brand  (gelezen 83515 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #50 Gepost op: 9 januari 2013, 20:41:50
Ik had mazzel, het was het 1e filmpje wat op de laatste bladzijde staat in het topic. Dat knipperlicht lijkt mij geen brandalarm die zijn altijd rood. Dit lijkt mij eerder een storings of inbraakalarmknipperlicht.. ;)

Melding is via OMS binnengekomen. Men heeft blijkbaar meteen bevestigd dat er brand is. (Of uit het raam gekeken ;D.) Vandaar dat men ook heeft uitgestuurd voor brand.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #51 Gepost op: 9 januari 2013, 20:46:12
Ik had mazzel, het was het 1e filmpje wat op de laatste bladzijde staat in het topic. Dat knipperlicht lijkt mij geen brandalarm die zijn altijd rood. Dit lijkt mij eerder een storings of inbraakalarmknipperlicht.. ;)

Haha, ik moest wel ff lachen dat je het gevonden had.  ;D speurneus  ;)
Ok, ik was in de veronderstelling dat het met brandalarm te maken had.
Maar dan een andere vraag: Moeten parkeergarages niet aan bepaalde eisen voldoen en een ontruimingssignaal, brandalarm en rookgasalarm hebben? Dat laatste bedoel ik met CO (uitlaatgassen).

Ik heb wel eens een parkeergarage gezien die dit heeft. (ik weet alleen niet meer waar)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #52 Gepost op: 9 januari 2013, 20:49:13
Melding is via OMS binnengekomen. Men heeft blijkbaar meteen bevestigd dat er brand is. (Of uit het raam gekeken ;D.) Vandaar dat men ook heeft uitgestuurd voor brand.
MNja, dan krijg je inderdaad meteen de brandmelding, thanks voor de info Jesse O0
Hoe dan ook de lampjes stonden op groen, kunnen we van alles van vinden. Maar dan nog neem ik aan dat als iemand aankomt bij zo,n garage waar dikke rook naar buiten komt dat hij een andere garage zal kiezen ;)
Dan heb ik liever dat het brandalarm de ventilatie aan gaat sturen zodat er een snelle ventilatie tot stand gaat komen.

Haha, ik moest wel ff lachen dat je het gevonden had.  ;D speurneus  ;)
Ok, ik was in de veronderstelling dat het met brandalarm te maken had.
Maar dan een andere vraag: Moeten parkeergarages niet aan bepaalde eisen voldoen en een ontruimingssignaal, brandalarm en rookgasalarm hebben? Dat laatste bedoel ik met CO (uitlaatgassen).

Ik heb wel eens een parkeergarage gezien die dit heeft. (ik weet alleen niet meer waar)
Ik begrijp van Jesse dat er wel OMS brandalarm is geweest, maar dat deze vrijwel gelijktijdig is bevestigt. En dan ga ik met je mee met jouw stelling dat er ook CO in combi met brand/ontruimingsalarm in de garage zit ;)


Bjorndh

  • Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 918
Reactie #53 Gepost op: 9 januari 2013, 20:54:32
Ik was me ff aan het inlezen,alleen mis ik het topic van de apelaarbrand
Zoekfunctie bied geen oplossing
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #54 Gepost op: 9 januari 2013, 20:57:47
Ik was me ff aan het inlezen,alleen mis ik het topic van de apelaarbrand
Zoekfunctie bied geen oplossing
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=44916.0


Bjorndh

  • Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 918
Reactie #55 Gepost op: 9 januari 2013, 21:01:12
Peter bedankt
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #56 Gepost op: 9 januari 2013, 21:01:50
Ok, Peter.  O0

Maar heeft een snelle ventilatie ook niet tot gevolg dat alle vluchtwegen dan meteen vol rook staan?
Daarmee belemmer je dan toch ook vluchtende mensen? Die zullen alleen nog meer last gaan krijgen van de rook, of vergis ik me?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #57 Gepost op: 9 januari 2013, 21:07:53
Dit is inmiddels de vijfde grote brand in een parkeergarage in nog geen maand tijd. Gezien de eerdere branden in parkeergarages een eh... bijzondere toename. Of er nu door brandstichting of een technische oorzaak brand is ontstaan: keer op keer blijkt het een bijna onmogelijke opgave om de brand snel te bestrijden. De tweets van Alexander geven al aan wat de problemen zijn: immense hitte, geen zicht door de dichte rook en het risico op verdwalen door het ontbreken van herkenningspunten. Wellicht moeilijk voor te stellen, maar in dergelijke situaties kan je vrijwel naast de brand staan (in theorie, in praktijk zal het wat warm zijn), maar 'm nog niet zien.

Het nadeel is dat er vaak maar één grote ingang is. Met repressief ventileren bereik je dus vaak ook weinig effect, zeker omdat je nauwelijks overdruk kan veroorzaken.

Even sparren buiten de normale werkwijze om. Zou een aparte procedure 'parkeergarage' handig zijn? In principe zijn ondergrondse parkeergarages vrijwel allemaal volgens hetzelfde systeem ingericht: één grote in- en uitgang en de nodige (vlucht)deuren die af te sluiten zijn. Mijn gedachte, simpeler verwoord dan het in werkelijkheid zal zijn:

- Het is in eerste instantie noodzakelijk om te weten waar de brandhaarden zitten. Vanwege de hitte is het niet verstandig om lang binnen te blijven. Ofwel: meteen groot opschalen. Eén tankautospuit kan dan belast worden met de verkenning: twee ploegen met een warmtebeeldcamera gaan inschatten waar de brandhaarden zitten.
- Als de brandhaarden gelokaliseerd zijn is het aan de volgende ploeg om de brand te bestrijden. Naar mijn mening het liefst met LD: een grotere worplengte en bovendien meer wateropbrengst. Op het moment dat de ploegen last van de stoom krijgen gaan ze naar buiten.
- Het zou ideaal zijn als de derde ploeg de parkeergarage daarna af kan sluiten. Bij veel garages is een (elektrische) roldeur beschikbaar om de garage af te sluiten. Indien die er niet is, zou er gekeken moeten worden naar een andere oplossing. Denk bijvoorbeeld aan de grote blusdeken die we in verschillende filmpjes al voorbij hebben zien komen. Misschien niet zo functioneel als blusdeken, maar wel goed genoeg om de rookgassen en stoom binnen te houden.
- Vervolgens is het simpelweg wachten tot de stoom z'n werk doet. De brand 'vermoorden' met stoom (of een andere manier) is bijzonder effectief en m.i. ook de beste manier om redelijk veilig in de parkeergarage te kunnen werken. Na enige tijd zal de stoom een beetje afgekoeld zijn en kan er opnieuw een poging ondernomen worden.

Zo zou je ook in estafettesysteem het vuur kunnen 'aanvallen'. Eerst lokaliseren en de ploegen een goed beeld van de locatie geven en vervolgens iedere keer een aanval op het vuur doen. Als de stoom wegtrekt gaat de volgende ploeg naar binnen, tot de brand onder controle is.
Zoals gezegd: het is een versimpelde weergave van de problemen waar je in het echt tegenaan zal gaan lopen. Het is echter een manier om even buiten de normale kaders te kijken op welke manier deze branden aangepakt kunnen worden....

Uiteraard zouden preventieve maatregelen (sprinklers, eventueel gevoed door de brandweer) en actieve ventilatie d.m.v. rookafvoeren ideaal zijn; deze zijn echter in veel parkeergarages (nog) niet aangebracht. Bovendien heb ik soms het idee dat de rookafvoeren in parkeergarages de hoeveelheid rook die vrijkomt bij een brand niet voldoende kunnen afvoeren.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #58 Gepost op: 9 januari 2013, 21:09:36
Ok, Peter.  O0

Maar heeft een snelle ventilatie ook niet tot gevolg dat alle vluchtwegen dan meteen vol rook staan?
Daarmee belemmer je dan toch ook vluchtende mensen? Die zullen alleen nog meer last gaan krijgen van de rook, of vergis ik me?
Doe je niets ga je zeker last krijgen van de rook. Voordeel van geforceerde ventilatie is dat de rook snel wordt afgevoerd, last zul je altijd hebben van de rook alleen nu in mindere maten.
Heb je een inpandig gesloten trappenhuis kun je daar overdruk in laten optreden zodra de ventilatoren in de garage starten. Rook vanuit de garage kan niet meer de trappenhuizen in, waardoor die vluchtweg relatief schoon blijft.
Het belangrijkste voor de brandweer is dat ook hun inzetgebied overzichtelijk blijft, en zeker dat er geen hitteopbouw in de garage optreed waardoor het al snel te heet wordt om nog naar binnen te gaan. ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #59 Gepost op: 9 januari 2013, 21:16:40


Even sparren buiten de normale werkwijze om. Zou een aparte procedure 'parkeergarage' handig zijn? In principe zijn ondergrondse parkeergarages vrijwel allemaal volgens hetzelfde systeem ingericht: één grote in- en uitgang en de nodige (vlucht)deuren die af te sluiten zijn. Mijn gedachte, simpeler verwoord dan het in werkelijkheid zal zijn:


Ik ben direct voor een procedure parkeergarage, we zijn bij de brandweer goed in procedures, dus deze kan er zeker nog bij >:D 0098
Maar je hebt er zeker gelijk mee, dit soort branden vereisen toch zeker een goede aanpak, waarbij de veiligheid van brandweerpersoneel het belangrijkste is. Deze branden gaan in lijn met de procedure brandbestrijding complexe gebouwen, zoals Alexander terecht aangeeft. O0