Parkeergarages bloedlink bij brand

Auteur Topic: Parkeergarages bloedlink bij brand  (gelezen 84438 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #60 Gepost op: 9 januari 2013, 21:19:52
Interessant onderwerp hoor, dat zeker.  O0
Vooral omdat ik nogal veel parkeer in die dingen.  ;)

Wat Danny zegt over die warmtebeeldcamera's. Eigenlijk zou je die op elke verdieping standaard moeten hebben met een 360 graden zicht, en beeld op de loge, of af te tappen door de brandweer.
En wat kun je nog wel zien als een parkeergarage vol met zwarte rook staat? Fel licht of zo?
Ik dacht n.l. aan een soort geleidingssysteem m.b.v. licht. (voor zowel de brandweer als ook voor mensen die de nooduitgangen zoeken)

Ik zie trouwens zelf ook wel wat in die brandschermen, alleen moet je daar dus niet staan als de boel dicht gaat en je er niet meer uit kunt komen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #61 Gepost op: 9 januari 2013, 21:20:12
Denk zelf ook dat er nog heel veel verbeterd moet worden bij parkeergarages. Er zijn zelfs parkeergarages waar helemaal geen doormelding is naar de brandweer. Deze parkeergarage heeft volgens mij alleen handmelders, maar is wel 24 uur per dag bewaakt dacht ik. Zeker in de nachtelijke uren kan het zo wel even duren voordat een brand ontdekt wordt. Dan heb je als brandweer een flinke uitdaging als je ter plaatse komt. Lange aanvalswegen, hoge vuurbelasting, rook, hitte, slechte verbindingen, weinig uitgangen, zelfsturende branddeuren...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #62 Gepost op: 9 januari 2013, 21:24:03

En wat kun je nog wel zien als een parkeergarage vol met zwarte rook staat? Fel licht of zo?
Ik dacht n.l. aan een soort geleidingssysteem m.b.v. licht. (voor zowel de brandweer als ook voor mensen die de nooduitgangen zoeken)
Staat hij echt vol met pikzwarte rook zie je niets meer, dan kijk je in 1 zwart gat waarin je niets meer ziet. Je kunt net zo goed je ogen dicht doen dan. Aan je zaklamp heb je niets, je zult net de lichtstraal een eindje uit je lamp zien komen, maar dan houdt het echt op.
Paar jaar geleden hadden ze op het oefencentrum in Zweden een binnenbrand gestookt voor ons, waar echt dikke zwarte rook binnen stond. Je zag helemaal niets meer. Je kijkt echt naar alleen maar een zwart niets.
Toen we buiten kwamen moesten we eerst het masker schoonmaken vanwege de roetafzetting, omdat het schemerig was voor ons terwijl de zon scheen. :P


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #63 Gepost op: 9 januari 2013, 21:30:13
Staat hij echt vol met pikzwarte rook zie je niets meer, dan kijk je in 1 zwart gat waarin je niets meer ziet. Je kunt net zo goed je ogen dicht doen dan. Aan je zaklamp heb je niets, je zult net de lichtstraal een eindje uit je lamp zien komen, maar dan houdt het echt op.
Paar jaar geleden hadden ze op het oefencentrum in Zweden een binnenbrand gestookt voor ons, waar echt dikke zwarte rook binnen stond. Je zag helemaal niets meer. Je kijkt echt naar alleen maar een zwart niets.
Toen we buiten kwamen moesten we eerst het masker schoonmaken vanwege de roetafzetting, omdat het schemerig was voor ons terwijl de zon scheen. :P

Tjeez, dat is dus echt wel erg. Ik ben zelf geen brandweerman of zo, maar zijn jullie nooit eens bang? Sorry, misschien een ander topic.  998765

Is er ooit wel eens een test gedaan welk licht je nog wel ziet? Ik noem maar wat, 10.000 lumen of zo en dan flitsen?
(van mijn part 100.000 lumen)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #64 Gepost op: 9 januari 2013, 21:36:06
Inderdaad: in Zweden laatst ook de tunnelbrand gehad en het bijkomende probleem behalve nul zicht is dat je nog minder dan nul zicht krijgt. Je masker wordt namelijk vies en dus moet je 'm schoonvegen. Helaas zit alles in een afgesloten ruimte onder een laag roet, waardoor het afvegen een bijzonder averechts effect heeft. Het is daarom ook 'not-done' om zonder slang of andere begeleiding een parkeergarage in te gaan: de kans om te verdwalen is bijzonder groot en met een slang weet je ten alle tijden de terugweg te vinden...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #65 Gepost op: 9 januari 2013, 21:39:15
Je moet echt er vanuit gaan dat die dikke zwarte rook niets door laat aan licht. Zoals Danny al eerder aangaf, zelfs de brand zelf is lastig te lokaliseren, en je er bij wijze van spreken zo ongeveer naast staat maar nog niets ziet


De tweets van Alexander geven al aan wat de problemen zijn: immense hitte, geen zicht door de dichte rook en het risico op verdwalen door het ontbreken van herkenningspunten. Wellicht moeilijk voor te stellen, maar in dergelijke situaties kan je vrijwel naast de brand staan (in theorie, in praktijk zal het wat warm zijn), maar 'm nog niet zien.
En voor wat betreft jouw andere vraag, start gerust een topic. ;)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #66 Gepost op: 9 januari 2013, 21:43:54
Inderdaad: in Zweden laatst ook de tunnelbrand gehad en het bijkomende probleem behalve nul zicht is dat je nog minder dan nul zicht krijgt. Je masker wordt namelijk vies en dus moet je 'm schoonvegen. Helaas zit alles in een afgesloten ruimte onder een laag roet, waardoor het afvegen een bijzonder averechts effect heeft. Het is daarom ook 'not-done' om zonder slang of andere begeleiding een parkeergarage in te gaan: de kans om te verdwalen is bijzonder groot en met een slang weet je ten alle tijden de terugweg te vinden...

Je zou dus eigenlijk een ruitenwissertje met sproeiertje op je vizier moeten hebben.   :)
Sorry, als ik een beetje rare ideeën opper. Maar dit onderwerp interesseert me echt.
Hoe verhoudt een warmtebeeldcamera zich in dit onderwerp? En is het iets om deze standaard aan het plafond te hebben met 3600 zicht.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #67 Gepost op: 9 januari 2013, 21:52:39
[KNIP]
En voor wat betreft jouw andere vraag, start gerust een topic. ;)

Aldus geschiedde.  ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #68 Gepost op: 9 januari 2013, 21:56:19
Je zou dus eigenlijk een ruitenwissertje met sproeiertje op je vizier moeten hebben.   :)
Sorry, als ik een beetje rare ideeën opper. Maar dit onderwerp interesseert me echt.
Hoe verhoudt een warmtebeeldcamera zich in dit onderwerp? En is het iets om deze standaard aan het plafond te hebben met 3600 zicht.

Het is inderdaad een prima idee om op de één of andere manier zicht te kunnen krijgen in de parkeergarage. Een warmtebeeldcamera is daarbij een ideaal middel. De hittebronnen zijn goed te onderscheiden, waarbij de kanttekening wel is dat de camera niet door muren, glas of andere voorwerpen heen kan kijken. Bovendien maken de warmtebeeldcamera's die wij op de auto hebben een schatting van de temperatuur. Ter info: wij hadden laatst een vuurtje (buiten) en hebben met de camera even gekeken; die gaf aan dat het meer dan 600 graden was. Dan moet je je eens voorstellen wat dat in een besloten ruimte en met wat meer brandbaar materiaal gaat doen....
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #69 Gepost op: 9 januari 2013, 22:03:02
Het is inderdaad een prima idee om op de één of andere manier zicht te kunnen krijgen in de parkeergarage. Een warmtebeeldcamera is daarbij een ideaal middel. De hittebronnen zijn goed te onderscheiden, waarbij de kanttekening wel is dat de camera niet door muren, glas of andere voorwerpen heen kan kijken. Bovendien maken de warmtebeeldcamera's die wij op de auto hebben een schatting van de temperatuur. Ter info: wij hadden laatst een vuurtje (buiten) en hebben met de camera even gekeken; die gaf aan dat het meer dan 600 graden was. Dan moet je je eens voorstellen wat dat in een besloten ruimte en met wat meer brandbaar materiaal gaat doen....

Ja, inderdaad... dan zal die warmtebeeldcamera ook niet lang meer leven.
Maar goed, dan ga ik verder.
Er komt een brandalarm, brandweer gaat ter plaatse maar weet niet waar de brand is.
Als de beelden van de wbc (warmtebeeldcamera) opgeslagen zijn, dan is bekend waar de brand ontstaan is.
Uitlezen bij aankomst of nog beter, meenemen in de doormelding. B.v. parkeerdek -2, je kunt zelfs nog gaan denken aan een locatie binnen een parkeerdek.
Dat die wbc's niet meer heel zijn zal niemand verdrietig van worden, maar ze hebben wel hun werk gedaan, de brand gelocaliseerd.
(is dat misschien een beter idee?)

Kost natuurlijk wel wat, maar ach... dit gaat meer kosten denk ik.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.