GRIP 2 Zeer grote brand (loods) en brandweerauto gekanteld Metaalweg - Venray 08-10-2011

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (loods) en brandweerauto gekanteld Metaalweg - Venray 08-10-2011  (gelezen 32864 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Zo'n borging heeft niks te vertellen als de boel omgaat.
Ook al zit het geborgd dan nog kan het door het gewicht en kantelen ombuigen en zelfs losbreken van het chassis.


Maar dit is allemaal "ik denk dat"

Hopelijk komen de 2 die in de HA zaten er verder goed vanaf en het bij een controle in het zkh blijft..

sorry, ik rij dagelijks op een haakarm vrachtwagen bij ons op het werk...maar dat ter zijde..
Ik lees dat ze licht gewond zijn..dus loop alles goed af met ze.....


Citaat
Verkeert afzetten en spanning op de haak ?
Die snap ik niet..
Bij het afzetten van een haakarm bak(container) moet je de vrachtwagen NIET op de handrem zetten...
zodra de achterste rollen op de grond kommen dan moet de bak de vrachtwagen vooruit drukken..
Vaak zetten ze de haakarmbak/container af met de handrem er op...zodat de haak de container naar achteren moet drukken..
Vaak komt er erg veel spanning op het hydraulice systeem te staan met alle gevolgen van dien...En schade aan de weg of tegelpad


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
en met het optrekken van de bak ook handrem er af, zodat de vrachtwagen onder de bak loopt.
Nou valt het in het algemeen wel mee qua gewicht van de bakken bij de brandweer.(max 10 ton)
Ik trek ze er op van 25 ton..dan kan het absoluut niet als je de handrem er op laat staan...
Komt bij dat tijdens het afzetten van de bak deze soms wel eens aan de achterkant van de bak klem komt te zitten (bv stoeprandje)
dan duwt de haak de auto naar voren als je de rem er niet op hebt staan...zo kan je jezelf nooit omduwen of schade maken aan de straat, weg enz..
Probeer het maar eens zonder handrem, dan merk je dat het veel beter loopt en veel minder spanning op de haakinstallatie.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Dat is mijn inziens ook een nadeel van zo een HA. Zwaartepunt wordt nogal hoog.

Tsja, dat is het nadeel van een Haakarm, een Ladder, een Hoogwerker en noem maar op. Daar zul je dus je rijstijl op aan moeten passen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Aannames moet je mee oppassen. Weten is het beste.
Pas op met verwijten vanuit je bedrijfsvak. Een metaalbewerker zal ook lachen gieren brullen als hij een gemiddelde brandweerman met een snijbrandset ziet werken. Ook de sneer naar brandweermensen vind ik niet op zijn plek. Er gaan regelmatig beroepschauffeurs op hun kant, zijn die dan ook allemaal net pas begonnen? Niet terecht en zeker niet passend.

Maar een forum is soms ook om mogelijkheden te bespreken.

Bij deze haakarmvoertuigen wordt de vergrendeling automatisch gesloten als de bak op zijn plek staat.
Dus vergeten zou dan een technische fout kunnen zijn.
Echter als zo een container omgaat heeft de vergrendeling echt niets tegen te houden en zal de container echt wel los komen van de klap.

Langzaam door de bochten is wel het meest handige  met de DPU die zijn best topzwaar althans als ik met die van ons in Maarssen rijdt voelt het zeker zo.

Verder vraag ik me af wat het verkeerd bedienen bij het op en afzetten met de manier van rijden te maken heeft. Lijken mij twee totaal verschillende dingen en zegt niets over een eventuele oorzaak. Het is jammer dat het gebeurt en erg vervelend voor de betrokkenen. Laat er alsjeblieft iets uitkomen voor alle chauffeurs zodat er er beter van kunnen worden.


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia

Foto van de brand in Venray, van bovenaf gezien.


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Citaat
Laat er alsjeblieft iets uitkomen voor alle chauffeurs zodat er er beter van kunnen worden.

Helemaal mee eens, daar doelde ik ook op...

Citaat
Er gaan regelmatig beroepschauffeurs op hun kant, zijn die dan ook allemaal net pas begonnen?

Vaak ontwetendheid........


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Citaat
Ook de sneer naar brandweermensen vind ik niet op zijn plek.

Het is geen sneer.....zie het dagelijks in de civile tak ook...
Wil er alleen maar mee zeggen...aandachtpuntje voor in de toekomst..


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Brandweerwagen (HD661) gekanteld in Maasbree
Brandweerwagen (HD661) gekanteld in Maasbree


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Kon men bij het terug recht zetten geen luchtkussen gebruiken? Geen kritiek maar een vraag. Op deze manier krijgt je chassis toch een erg onnodige klap...


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
moet je wel de mogelijk toe hebben. wij hebben het wel eens geoefend met staaldraadtakel en lier van de brandweerwagen. werkt ook goed.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt