Geen AED-Alert, bij 2 ambu's wel naar binnen gaan?

Auteur Topic: Geen AED-Alert, bij 2 ambu's wel naar binnen gaan?  (gelezen 2782 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem de Wolf

  • Redactie ZHZActueel.nl
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
    • http://www.ZHZActueel.nl
Gepost op: 11 oktober 2011, 19:41:21
Beste allemaal,

Ik woon in Nieuw-Lekkerland, regio 18(Zuid-Holland-Zuid), en daar is tot nu toe nog geen AED-Alert. Omdat ik eigenlijk naar elke brandweer / ambulance(alleen bij meerdere ambu's) melding in Nieuw-Lekkerland ga, heb ik een tijdje geleden een reanimatiecursus gedaan. Het gebeurt wel is dat je aankomt, en de persoon gewoon ziet liggen (bijv. openbare weg), dan is het natuurlijk logisch dat je direct gaat reanimeren.
Ik ga op de ambulancemeldingen af, en daar staat in de meldingen niet bij wat het is. Het zou dus kunnen dat het bij een melding in een woning niet om een reanimatie gaat. Omdat jullie hier waarschijnlijk meer ervaring mee hebben, wilde ik het hier vragen.

Wat zouden jullie doen als je weet dat er twee ambulance's onderweg zijn naar een woning, maar je weet niet of het om een reanimatie gaat?

Alvast bedankt voor de reacties!




Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1 Gepost op: 11 oktober 2011, 19:47:15
Wat zouden jullie doen als je weet dat er twee ambulance's onderweg zijn naar een woning, maar je weet niet of het om een reanimatie gaat?

Alvast bedankt voor de reacties!

Allereerst vraag ik me af waarom je naar iedere melding gaat. Als je het alleen doet om hulp te verlenen dan adviseer ik je om daar mee te stoppen.  Er zijn voldoende professionele hulpverleners die daar mee bezig zijn. Daarnaast weet je nooit waarmee je geconfronteerd wordt, en je wilt echt niet met je neus vooraan staan bij een slachtoffer van een steek/schietpartij. Volgens mij lopen hier al diverse topics over op het forum.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Willem de Wolf

  • Redactie ZHZActueel.nl
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
    • http://www.ZHZActueel.nl
Reactie #2 Gepost op: 11 oktober 2011, 19:53:16
Allereerst vraag ik me af waarom je naar iedere melding gaat. Als je het alleen doet om hulp te verlenen dan adviseer ik je om daar mee te stoppen.  Er zijn voldoende professionele hulpverleners die daar mee bezig zijn. Daarnaast weet je nooit waarmee je geconfronteerd wordt, en je wilt echt niet met je neus vooraan staan bij een slachtoffer van een steek/schietpartij. Volgens mij lopen hier al diverse topics over op het forum.

Ik ga naar iedere melding, niet direct om hulp te verlenen, maar meer om foto's te maken. Als er echter iemand gereanimeerd moet worden ga ik uiteraard geen foto's staan maken. Waarom ik dan toch naar de melding toe ga? Om het voertuig te filmen of op de foto te zetten.
Bij een slachtoffer van een steek/schietpartij wil ik zeker niet met m'n neus vooraan staan, maar juist daarom vraag ik dit. Het kan een reanimatie zijn, waar dus misschien een leven gered kan worden, maar het kan ook een steek/schietpartij zijn. (Een ambulance heeft bij ons minimaal 11/12 aanrijtijd!)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #3 Gepost op: 11 oktober 2011, 19:56:12
Bij een slachtoffer van een steek/schietpartij wil ik zeker niet met m'n neus vooraan staan, maar juist daarom vraag ik dit. Het kan een reanimatie zijn, waar dus misschien een leven gered kan worden, maar het kan ook een steek/schietpartij zijn. (Een ambulance heeft bij ons minimaal 11/12 aanrijtijd!)
Kijk en daar zit dus inderdaad het probleem. Je hebt onvolledige informatie. Zo zal een ambulance wachten op het sein veilig van de politie en zal er bij een misdrijf geen AED alert zijn in andere regio's. Daarom zeg ik, als je besluit om wel binnen te gaan kijken ben dan extreem voorzichtig in het benaderen van de locatie.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #4 Gepost op: 11 oktober 2011, 20:04:22
Beste allemaal,

Ik woon in Nieuw-Lekkerland, regio 18(Zuid-Holland-Zuid), en daar is tot nu toe nog geen AED-Alert. Omdat ik eigenlijk naar elke brandweer / ambulance(alleen bij meerdere ambu's) melding in Nieuw-Lekkerland ga, heb ik een tijdje geleden een reanimatiecursus gedaan. Het gebeurt wel is dat je aankomt, en de persoon gewoon ziet liggen (bijv. openbare weg), dan is het natuurlijk logisch dat je direct gaat reanimeren.
Ik ga op de ambulancemeldingen af, en daar staat in de meldingen niet bij wat het is. Het zou dus kunnen dat het bij een melding in een woning niet om een reanimatie gaat. Omdat jullie hier waarschijnlijk meer ervaring mee hebben, wilde ik het hier vragen.

Wat zouden jullie doen als je weet dat er twee ambulance's onderweg zijn naar een woning, maar je weet niet of het om een reanimatie gaat?

Alvast bedankt voor de reacties!

Niets, en met name om de redens die Red aanhaalt.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2011, 20:13:35
met alleen maar de alarmering van 2 ambu's, zou ik ook niets doen, hoewel het bloed dan wel kruipt...  998765
het kan best zijn dat er een verkeerde ambu in eerste instantie is opgeroepen, en daarna via de mob is geannuleerd..
als ik erbij de melding"reanimatie" zie (wat bij jullie blijkbaar niet gebeurt) , ga ik er wel op af, met AED.. zo heb ik al 3 levens kunnen redden....

Peter


Willem de Wolf

  • Redactie ZHZActueel.nl
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
    • http://www.ZHZActueel.nl
Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2011, 20:17:25
met alleen maar de alarmering van 2 ambu's, zou ik ook niets doen, hoewel het bloed dan wel kruipt...  998765
het kan best zijn dat er een verkeerde ambu in eerste instantie is opgeroepen, en daarna via de mob is geannuleerd..
als ik erbij de melding"reanimatie" zie (wat bij jullie blijkbaar niet gebeurt) , ga ik er wel op af, met AED.. zo heb ik al 3 levens kunnen redden....

Peter

Het is zo dat achter iedere ambulance melding een ritnummer staat. Als er een andere ambulance gaat, is het ritnr. meestal hetzelfde. (Klopt bijna altijd) Bij ons staat er helemaal niets bij, alleen prioriteit, ambu en adres. (en ritnummer dus ;))


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #7 Gepost op: 11 oktober 2011, 21:30:43
Ik zou het ook niet doen. Jouw eigen veiligheid staat voorop en er kan wel eens iets heel anders aan de hand zijn dan dat je verwacht. Iemand die met een mes heeft lopen wapperen, huiselijk geweld, bedenk maar wat.

Ja ook mijn bloed kriebelt met een dubbele melding, maar ik doe het niet.  998765.

Wat Peter zegt: als er duidelijk bij staat reanimatie dan pak ik ook wel mijn AED (er gaat nog wel eens wat mis bij een smsje) en hierdoor ben ik ook bij een reanimatie geweest....toen werkte idd het alert niet :(. Uiteraard als het aan de andere kant van de stad is, ga ik niet....ik kan nu eenmaal niet laagvliegen.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #8 Gepost op: 11 oktober 2011, 22:08:45
Niet aan beginnen, dat is een inbreuk op je eigen veiligheid. Zie de eerdere discussies hierover op het forum :).


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #9 Gepost op: 30 oktober 2011, 14:18:10
Zelf boeien mij de ambulance meldingen niet, tenzij ik hem kan filmen als ze onderweg zijn (maar niet op het adres waar ze moeten zijn).

Ik sta aangemeld bij AED-alert, alleen wanneer ik een sms krijg ga ik polshoogte nemen.
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.