rood fietspad

Auteur Topic: rood fietspad  (gelezen 4725 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Gepost op: 12 oktober 2011, 23:48:26
Hoi,

bij ons heeft de gemeente het limuneuze idee gehad, om een aantal bestaande wegen te voorzien van een rode asfaltlaag, met daarop een fiets afgebeeld. een fietspad dus.
een aantal wegen zijn niet zo heel erg breed, maar het rode fietspad betekent wel dat je daar niet op mag parkeren. nu geldt er op een groot aantal van deze wegen geen parkeerverbod, wat in zou houden dat je dus naast het fietspad (dus eigenlijk op het midden van de weg) wel zou mogen parkeren. Hiermee maak je het verkeer eigenlijk onmogeljk, omdat je de hele boel blokkeert..
er zijn (vaak) geen andere mogelijkheden om te parkeren...
parkeren op het fietspad ( de verkeersvriendelijke optie) levert geheid een bon op, hebben we ervaren..
hoe hier nu mee om te gaan?

voor de plaatselijk bekenden : Bangert / Koewijzend in Zwaag/ Blokker.... 98uiye

Ik hoor/lees graag!

Peter




erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2011, 00:25:08
nu geldt er op een groot aantal van deze wegen geen parkeerverbod, wat in zou houden dat je dus naast het de fietspadstrook  (dus eigenlijk op het midden van de weg) wel zou mogen parkeren.
En dat is dus niet waar:

Art. 23 RVV1990:
1.   De bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan:
a.   op een kruispunt of een overweg;
b.   op een fietsstrook of op de rijbaan langs een fietsstrook;
c.   op een oversteekplaats of binnen een afstand van vijf meter daarvan;
d.   in een tunnel;
e.   bij een bord bushalte ter hoogte van de geblokte markering dan wel, ingeval die markering niet is aangebracht, op een afstand van minder dan 12 meter van het bord;
f.   op de rijbaan langs een busstrook en
g.   langs een gele doorgetrokken streep.


Niet stil mogen staan betekent ook niet mogen parkeren.


Ook in een eventuele groenstrook naast de fietsstrook mag niet worden geparkeerd, je bent immers verplicht de rijbaan te gebruiken (en een groenstrook is geen onderdeel van de rijbaan):

Art. 10 RVV1990
1.   Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2011, 00:41:09
Aanvullinkje (bovenstaande post wijzigen kon al niet meer):

Het stilstaan op de fietstrook, op de rijbaan langs een fietsstrook of het niet gebruiken van de rijbaan (stilstaand) levert je een prent op van 70 euro (feitcodes resp. R396b, R396c en R315b). [Bedrag geldt voor bestuurders van motorvoertuigen op meer dan twee wielen en bestuurders van brommobielen voor zover het de bepalingen van het RVV 1990 betreft en voor bestuurders van motorvoertuigen op twee wielen]


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2011, 07:12:59
He toevallig, gister in conclaaf met de medewerkers van Stadstoezicht Hoorn zeker. Heb je toch een bon gekregen? Die jonge medewerker heeft mij toch al 2X goed begrepen en toonde wel relativeringsvermogen. (parkeerprobleem in de binnenstad). Reed gistermiddag rond, 1 uur half 2 denk ik over de bangert en zag 2 volwassen personen met de medewerkers praten, dat kan geen toeval zijn haha.

Even B,O,T, de verkeersvriendelijke optie zoals je zelf al zegt is helaas " verboden " . Nou moet ik zeggen dat het op de Koewijzend/Bangert maar soms ook op de Dorpsstraat en Westerblokker een beetje normaal geworden is. De bewoners lijken er niet zo'n last van te hebben, maar het blijft in de kern niet toegestaan.
Op de weg stil staan kan je een prent opleveren voor gevaar/hinder veroorzaken, lijkt me geen goed idee!
Over de groenstrook, als het een daartoe ingerichte groenstrook van de gemeente is kan je het proberen, maar ook daar kan je een prent voor krijgen(zelf ervaren).
Nu kan ik zo 1-2-3 ook geen grote parkeergelegenheid in die buurt bedenken en bij de gemeente hoef je niet aan te kloppen voor een oplossing maar proberen kan geen kwaad. Op de koewijzend heb je wel gedeelten waar in de berm van die rijplaten met gaten er in gelegd zijn( van beton ) die steken ongeveer een meter in de berm, maar dan sta je alsnog half op de fietsstrook. Daar staan vaak auto's maar ik weet niet of dit een oplossing is of dat het gedoogd wordt.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2011, 20:18:21
Nu kan ik zo 1-2-3 ook geen grote parkeergelegenheid in die buurt bedenken en bij de gemeente hoef je niet aan te kloppen voor een oplossing maar proberen kan geen kwaad. Op de koewijzend heb je wel gedeelten waar in de berm van die rijplaten met gaten er in gelegd zijn( van beton ) die steken ongeveer een meter in de berm, maar dan sta je alsnog half op de fietsstrook. Daar staan vaak auto's maar ik weet niet of dit een oplossing is of dat het gedoogd wordt.

Grasbetonblokken noemen ze die in de wegenbouw.

En dat is dus niet waar:

Art. 23 RVV1990:
1.   De bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan:
a.   op een kruispunt of een overweg;
b.   op een fietsstrook of op de rijbaan langs een fietsstrook;
c.   op een oversteekplaats of binnen een afstand van vijf meter daarvan;
d.   in een tunnel;
e.   bij een bord bushalte ter hoogte van de geblokte markering dan wel, ingeval die markering niet is aangebracht, op een afstand van minder dan 12 meter van het bord;
f.   op de rijbaan langs een busstrook en
g.   langs een gele doorgetrokken streep.


Niet stil mogen staan betekent ook niet mogen parkeren.


Ook in een eventuele groenstrook naast de fietsstrook mag niet worden geparkeerd, je bent immers verplicht de rijbaan te gebruiken (en een groenstrook is geen onderdeel van de rijbaan):

Art. 10 RVV1990
1.   Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.

Tijdens mijn examen, "keer op de weg", ik rijd het fietspad over, de stoep op en door de berm heen keer ik. Conclussie excaminator "ja ik had het beter moeten forumuleren, keren op de rijbaan".

Parkeren gebeurdt in het algemeen op de daarvoor aangewezen plaatsen op de weg, niet op een rijbaan. Wanneer de berm niet is aangemerkt als verbodengebied om te parkeren hetzij door de apv of door verbodsborden dan mag iemand gewoon in de berm parkeren. Uitzonderingen zijn autowegen en autosnelwegen en voorrangswegen buiten de bebouwde kom.

Dan nog een puntje dat al vaak genoeg is beschreven, als ik stop om iemand in of uit te laten stappen op een fietsstrook die eigenlijk een suggestie strook is dan mag ik dat gewoon. Zo ook laden en lossen en alle benodigde werkzaamheden daartoe. Anders ligt dat bij afgesloten gedeelten van de weg speciaal aangelegt voor aangewezen weggebruikers.

Ik denk dat jij "laten stil staan" vergelijkt met parkeren. Wanneer jij met "laten stil staan" parkeren bedoeldt heb jij helemaal gelijk, echter in de andere gevallen wil ik daar mijn rechtsbijstand wel voor aanspreken.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2011, 22:57:52
Parkeren gebeurdt in het algemeen op de daarvoor aangewezen plaatsen op de weg, niet op een rijbaan. Wanneer de berm niet is aangemerkt als verbodengebied om te parkeren hetzij door de apv of door verbodsborden dan mag iemand gewoon in de berm parkeren. Uitzonderingen zijn autowegen en autosnelwegen en voorrangswegen buiten de bebouwde kom.

Citaat
Art. 43 RVV1990:
1.   Het is de bestuurders verboden op een autosnelweg of autoweg hun voertuig te keren of achteruit te rijden.
2.   Het is de bestuurders voorts verboden op de rijbaan van een autosnelweg of autoweg hun voertuig te laten stilstaan.
3.   Behoudens in noodgevallen is het de weggebruikers verboden op een autosnelweg of autoweg gebruik te maken van de vluchtstrook, de vluchthaven of de berm.

4.   Op een autosnelweg is het bestuurders van een samenstel van voertuigen met een totale lengte van meer dan 7 meter en van een vrachtauto verboden op een rijbaan met drie of meer rijstroken enig andere dan de twee meest rechts gelegen rijstroken te gebruiken. Het verbod geldt niet voor het geval zij moeten voorsorteren.

Zoals je al zei: Gebruik maken van berm (en dus stilstaan en parkeren) is dus verboden op autowegen en autosnelwegen (art. 43).
Maar nu over de voorrangsweg buiten de bebouwde kom:

Citaat
Art. 24 RVV1990:
1.   De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:
a.   bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter daarvan;
b.   voor een inrit of een uitrit;
c.   buiten de bebouwde kom op de rijbaan van een voorrangsweg;
d.   op een parkeergelegenheid:
1°.   voor zover zijn voertuig niet behoort tot de op het bord of op het onderbord aangegeven voertuigcategorie of groep voertuigen;
2°.   op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven;
3°.   op dagen of uren waarop dit blijkens het onderbord is verboden;
e.   langs een gele onderbroken streep;
f.   op een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen;
g.   op een parkeerplaats voor vergunninghouders, aangeduid door verkeersbord E9 van bijlage I, indien voor zijn voertuig geen vergunning tot parkeren op die plaats is verleend.

In de berm van een voorrangsweg buiten de bebouwde kom mag dus wel worden geparkeerd, de berm maakt nl. geen deel uit van de rijbaan.


Ik denk dat jij "laten stil staan" vergelijkt met parkeren. Wanneer jij met "laten stil staan" parkeren bedoeldt heb jij helemaal gelijk, echter in de andere gevallen wil ik daar mijn rechtsbijstand wel voor aanspreken.

Art. 1, lid ac definieert het begrip parkeren:
Citaat
ac.   parkeren: het laten stilstaan van een voertuig anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen;

Stilstaan is niet apart gedefinieerd in het RVV, maar wat dat is, volgt uit de definitie van parkeren, nl. het stilstaan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen.
Ik bedoel met stilstaan dus geen parkeren. Parkeren is in feite de "verlengde (in tijd) versie van stilstaan". Als stilstaan ergens niet mag, mag je dus ook niet parkeren. Laden/lossen, iemand in- of uit laten stappen is dus echt niet toegestaan op of langs de fietsstrook. Gaat je rechtsbijstandverzekering je dus ook niet bij helpen.

Op een suggestiestrook (= strook in een andere kleur en/of m.b.v. een onderbroken lijn afgescheiden van de rest van de rijbaan, zonder(!) dat daar een fiets in geschilderd staat) geldt dat niet (tenzij door borden anders bepaald). Een suggestiestrook heeft juridisch geen enkele status (de term is ook niet gedefinieerd in het RVV) en dient alleen maar ter visuele versmalling van de rijbaan, om zo de snelheid van het snelverkeer omlaag te krijgen.