Reddingsbrigades Flevoland niet meer ingezet op randmeren?

Auteur Topic: Reddingsbrigades Flevoland niet meer ingezet op randmeren?  (gelezen 16796 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #50 Gepost op: 29 december 2011, 22:34:17
Er wordt gesproken over het weg kapen subsidie door de knrm bij de brigades. Hoe verhoudt dit zich tov het onafhankelijk werken van de knrm zonder subsidie???

 Ik kan me voorstellen ten tijde van bezuinigingen dat je alle subsidie ter discussie mag stellen of er nog noodzaak toe is. hier hoort ook hoe pijnlijk het is de vraag stellen of iedere gemeente een eigen brigade moet financieren. Ik ben wel van mening dat er een noodzaak is op de randmeren voor reddingboten de vraag die gesteld mag worden of iedere gemeente voor 2 boten subsidie moet verstrekken om een vereniging
 in stand te houden.

9910001
9910001


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #51 Gepost op: 30 december 2011, 00:35:17
Er wordt gesproken over het weg kapen subsidie door de knrm bij de brigades. Hoe verhoudt dit zich tov het onafhankelijk werken van de knrm zonder subsidie???

 Ik kan me voorstellen ten tijde van bezuinigingen dat je alle subsidie ter discussie mag stellen of er nog noodzaak toe is. hier hoort ook hoe pijnlijk het is de vraag stellen of iedere gemeente een eigen brigade moet financieren. Ik ben wel van mening dat er een noodzaak is op de randmeren voor reddingboten de vraag die gesteld mag worden of iedere gemeente voor 2 boten subsidie moet verstrekken om een vereniging
 in stand te houden.

9910001

Op de site van de KNRM staat inderdaad het volgende:

Citaat
Het goede doel dat
mensen red op zee


en ruime binnenwateren
 
Ongesubsidieerd
Onafhankelijk
 
1100 vrijwilligers staan
24/7 klaar om te helpen
 
Wij kunnen ons werk niet
doen zonder Uw steun!

Ongesubsidieerd --> Het lijkt dan inderdaad "listig" om via een achterdeur subsidies binnen te halen, zo niet weg te kapen.
Onafhankelijk --> De brigades zouden toch een vangnet zijn?

Groeten,
Mark

[offtopic]Als talendocent erger ik me dan weer enorm aan de spelfout (red) in zo'n slogan[/offtopic]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #52 Gepost op: 30 december 2011, 00:54:06
De KNRM Huizen ontvangt subsidie (zo'n 70.000 euro per jaar) via allerlei constructies, het KNRM gebouw, waar een spook reddingsbrigade (Huizen) voor de helft in zou zitten wordt daarom ook voor de helft door de gemeente betaald en onderhouden. Met een boot die ook van deze spookbrigade is, dus betaald wordt uit de gemeentekas, maar in de praktijk door de KNRM gebruikt wordt bijvoorbeeld. Er hangen alleen nog maar KNRM pakken in het gebouw. Zie daar, de gemeente subsidieerd door middel van een niet bestaande reddingsbrigade een boot, de helft van het gebouw en 70.000 euro per jaar. De subsidie van de reddingsbrigade Naarden (zie het artikel in de Gooi- en Eemlander) wordt verruild voor een DONATIE aan de KNRM, die komt hier dus nog bovenop. De gemeente Naarden wil niet meeliften... Waar blijft eigenlijk de donatie van de gemeente Almere, of gaat die voor niets op de bok...
Voorts vangt de KNRM nog allerlei vaste jaarlijkse vergoedingen vanuit de veiligheidsregio voor de taak van vervoer van de hulpdiensten over water.
Ze moesten daarvoor wel de schroefaandrijving inleveren en overal jets onder monteren. De Huizer wordt binnenkort afgevoerd, daar komt een door de veiligheidsregio geschonken Nikolaas klasse voor in de plaats. Ook het onderhoud komt voor rekening van de regio. Maar er mag alleen door de KNRM mee gevaren worden, dat wordt nog een hele toer die twee boten te bemannen.
Voorts is de C2000 apparatuur en het gebruik ervan gesubsidieerd. Voor iemand die niet ingevoerd is in de materie lijkt het net alsof de KNRM geen subsidie ontvangt, maar niets is minder waar. Ook in het nieuw te openen station bij Lelystad komt een dergelijke constructie, zal mij niets verbazen als er daar ineens een reddingsbrigade op papier wordt opgericht om als doorgeefluik te dienen voor subsidie en andere extraatjes.

Nee bAdemArk, de KNRM zou als vangnet voor de reddingsbrigades dienen en niet andersom...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #53 Gepost op: 30 december 2011, 01:04:28
Ik plaats even wat in verhouding: zet het intrekken van de subsidie van een niet bestaande Huizer Reddingsbrigade niet veel meer zoden aan de dijk dan die luizige 16000 euro die de hele (inclusief de zwemafdeling) reddingsbrigade Naarden ontvangt per jaar af te schaffen?
Maar dan kom je aan de KNRM...


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #54 Gepost op: 30 december 2011, 09:39:56
Door een gebouw te delen met een bestaande brigade en de kosten te delen is niet vreem. De knrm in den helder deelt zijn gebouw met het loodswezen. Dat de lijn tussen RB en KNRM in huizen niet helder is heeft ook te maken dat de zelfde personen bij beide actief zijn. Hiernaast heeft lelystad al jaren een reddingsbrigade.

9910001
9910001


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #55 Gepost op: 30 december 2011, 13:35:08
MAAR waar en door wie moet de discussie gevoerd worden:  Hoofdbestuur KNRM, het Hoofdbestuur van de Reddingsbrigade, Hoofd veiligheidsregio Flevoland en Directeur Kustwacht  en niet hier op de moddergooiende topic.  Hier worden mensen beschadigd.

Die overleggen zijn geweest en ook daar zijn mensen beschadigd: terwijl de hoofdbesturen in een 'constructief gezamenlijk overleg' zaten, probeerde de KNRM via de achterdeur (Kustwacht) de rampentaak van RN af te pakken. Het bestuur van RN was zeer nadrukkelijk bereid om toenadering te zoeken, water bij de wijn te doen, verregaande samenwerking aan te gaan etc. In zo'n proces leg je alles op tafel, moet je eerlijk en open zijn naar elkaar. Als je dan zoiets flikt, dan moet je het niet raar vinden dat de ander wegloopt...

RN was bereid om haar meerjarenplanning af te stemmen op die van de KNRM om zo langzaam naar elkaar toe te groeien, maar heeft nu nadrukkelijk de keus gemaakt om een eigen koers te blijven varen. Het bestuur heeft letterlijk gezegd: "Bij ons staat de deur altijd op een kier voor de KNRM, maar zij zullen naar ons toe moeten komen."

Inderdaad: met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #56 Gepost op: 30 december 2011, 14:06:59
Door een gebouw te delen met een bestaande brigade en de kosten te delen is niet vreem. De knrm in den helder deelt zijn gebouw met het loodswezen. Dat de lijn tussen RB en KNRM in huizen niet helder is heeft ook te maken dat de zelfde personen bij beide actief zijn. Hiernaast heeft lelystad al jaren een reddingsbrigade.

9910001

Het listige is dat ze dat met een niet bestaande reddingsbrigade doen als doorgeefluik. Als een soort postbusfirma op de Kaaimaneilanden de regeltjes omzeilen. Een papieren brigade heeft zelf bijna geen geld nodig, wat kost nu vandaag de dag een inschrijving bij de KVK en een pak a4-tjes (want dat heeft een papieren brigade wel nodig), lang geen 70.000 euro. Wat overblijft wordt gewoon door de KNRM zolals in Huizen opgemaakt.
Die reddingsbrigade Lelystad zal eerst blij gemaakt worden met een enorme verhoging van de subsidie. Daarna krijgen ze een nieuw gebouw, wat ze wel moeten delen met de KNRM. Vervolgens wordt de inventaris voor 1 euro aan de KNRM verkocht. Iedereen wordt bemanningslid van de KNRM. Klaar!


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #57 Gepost op: 30 december 2011, 14:29:40
Volgens mij is huizen geen papieren brigade, maar nog steeds een actieve brigade die goed samen werkt met de knrm. Een verschil in taken de knrm repressief de brigade in opelding van de jeugd een rmapenvlet en een taak bij de bewaking van een strandje. Dit zoals op hun website staat vemreld. Dat er gebruik wordt gemaaktr van de zelfde mensen is juist goed. Als brigade in lelystad kan je blij zijn dat de knrm iets gaat doen in je gemeente, biedt een kans om door te groeien als jeugdlid.

9910001
9910001


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #58 Gepost op: 30 december 2011, 17:29:33
Volgens mij is huizen geen papieren brigade, maar nog steeds een actieve brigade die goed samen werkt met de knrm. Een verschil in taken de knrm repressief de brigade in opelding van de jeugd een rmapenvlet en een taak bij de bewaking van een strandje. Dit zoals op hun website staat vemreld. Dat er gebruik wordt gemaaktr van de zelfde mensen is juist goed. Als brigade in lelystad kan je blij zijn dat de knrm iets gaat doen in je gemeente, biedt een kans om door te groeien als jeugdlid.

9910001

Ik lees hier een hele goede reden om de boel gewoon samen te voegen: taken die gewoon logisch bij elkaar horen, worden in 2 gescheiden organisaties uitgevoerd. Ik vind dat RN dat goed gezien heeft: jeugd, opleidingen, sport en preventie zijn wel degelijk nodig om repressief alles uit de kast te kunnen halen. Op naar 1 organisatie met meerdere takken!  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #59 Gepost op: 30 december 2011, 18:31:34
Volgens mij is huizen geen papieren brigade, maar nog steeds een actieve brigade die goed samen werkt met de knrm. Een verschil in taken de knrm repressief de brigade in opelding van de jeugd een rmapenvlet en een taak bij de bewaking van een strandje. Dit zoals op hun website staat vemreld. Dat er gebruik wordt gemaaktr van de zelfde mensen is juist goed. Als brigade in lelystad kan je blij zijn dat de knrm iets gaat doen in je gemeente, biedt een kans om door te groeien als jeugdlid.

9910001
opleiding zwemmend redden hebben ze niet bij Huizen. Het strandje wordt bewaakt door betaalde strandwachten.