Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen

Auteur Topic: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen  (gelezen 22054 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Gepost op: 26 december 2004, 13:22:52
Ik ben benieuw wie er al kennis hebben genomen van de nieuwe richtlijnen eerste veiligheidsmaatregelen op auto(snel)wegen en het zgn.  rood/blauwe boekje. Dit in het kader van Incident Management van RWS.
De richtlijn is ook al gepubliceerd geweest in de Staatscourant.
Met name het op 100 m afstand van het incident fend off gaan staan zal wel moeilijk worden. (gaan we dan LD afleggen want met 60 m HD red ik het niet). Altijd met 2 TS naar een autobrand?

Hoe gaan de korpsen hier mee om?

Nader info op http://www.incidentmanagement.nl/

 ???




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 26 december 2004, 13:36:14
ik heb het stukje staatscourant even gelezen,en wat me opvalt is dat de eigen veiligheid van de hulpverleners nu voor alles wordt gesteld.Zelfs als daarmee de doorstroming en dus lange files daarmee in gevaar komt.

Die 100 meter,lijkt me zinvol als RWS dat op zich gaat nemen met een tekstkar en de rijbanen sneller gaat afkruizen.Anders moet je inderdaad 100 meter LD afgooien,dus meteen middelbrand voor een autobrandje :-X
Maar vooral met een ongeval beknelling willen wij toch wel graag de voertuigen op de plaats ongeval hebben,ivm het vele gereedschap


Rene112

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 27 december 2004, 00:37:54
De richtlijn heeft als uitgangspunt dat het eerste voertuig van een hulpdienst dat ter plaatse komt, op 100 meter van het incident in fend-off positie gaat....

Deze taak wordt vervolgens overgenomen door het eerste politievoertuig dat ter plaatse komt.

Dus als de tankautospuit als eerste ter plaatse komt op een autosnelweg zal je dus prioriteit moeten geven aan het regelen van de veiligheid van slachtoffers, omstanders/spontane helpers en het eigen personeel.

Lagedruk afleggen (of hogedruk verlengen, want dat lijkt mij logischer) over die 100 meter lijkt mij niet verstandig.... welke chauffeur/pompbediener zal vervolgens achter het voertuig gaan staan om de pomp te bedienen?

We weten toch hoe mensen zich in het verkeer (ook op de snelweg) kunnen gedragen  ???  We weten toch ook van die ongevallen waarbij collega-hulpverleners om het leven zijn gekomen op de snelweg  ???    ..................

Laat die auto maar even lekker branden. 'Wij' hebben als brandweermensen helaas nog te vaak de neiging om als 'een kip zonder kop' naar de rook en het vuur toe te rennen.....

Deze taak als beveiliger zal je dus zo snel als mogelijk over moeten dragen aan een ander voertuig (dit kan ook bijv. rijkswaterstaat of de wegenwacht zijn).

Het is wel een aardige casus... maar bij die autobrand zal je dus 'moeten' kiezen voor de eigen veiligheid en de veiligheid van derden....

Ik heb in het verleden op de A9 (tussen het Rottepolderplein en de Velsertunnel) ook wel eens bij autobranden en ongevallen gestaan, waarbij de risico's voor ons achteraf veel te groot waren. Toen dachten wij ook alleen maar aan 'ons' brandweerwerk en niet aan een totale veilige aanpak van een brand of ongeval.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Rene112

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 27 december 2004, 01:00:00
Nog even een stukje uit de richtlijn om het wat duidelijker te maken :

[verwijderd door de admin ivm opschoning]


ruud,

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 27 december 2004, 04:44:01
Vraagje.

Er zal vast wel over zijn nagedacht, maar waarom 100 meter? Als het puur buffer is, lijkt mij 50 meter ook wel voldoende.Of je nou op 100 meter staat, of 50 meter, het verkeer zal toch achter jou auto van rijstrook moeten wisselen.

Ik kan het mis hebben hoor, het is tenslotte vroeg  ::)


Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #5 Gepost op: 27 december 2004, 09:01:56
Bij een simpele autobrand kan het nog een beetje begrijpen maar bij een ongeval met beknelling wordt het m.i. toch anders. Dan gaan we niet eerst het verkeer staan regelen. Als het gereedschap vanuit het eerste voertuig moet komen wordt het een eind sjouwen. Ook voorzie ik problemen met electrisch aangedreven systemen (lange verlengsnoeren). Ik denk dat we voortaan bij een verkeersongeval maar middel-alarm moeten gaan geven.


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 27 december 2004, 10:48:27
Ik krijg wel eens het idee dat sommige mensen niks te doen hebben achter hun bureau. Vooral de heren van dit bureau hebben daar een handje van. We moeten tegenwoordig ook tussen de auto's door in plaats van over de vluchtstook. Net als of dat niet goed ging. 8)
Nou, en misschien komt het wel een beetje eigenwijs over, ik bepaal zelf wel hoe/ waar ik mijn voertuig neer zet. Papier is erg geduldig en vooral geent op standaardsituaties.
Toedeloe Jaap


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #7 Gepost op: 27 december 2004, 11:02:14
Vraagje.

Er zal vast wel over zijn nagedacht, maar waarom 100 meter? Als het puur buffer is, lijkt mij 50 meter ook wel voldoende.Of je nou op 100 meter staat, of 50 meter, het verkeer zal toch achter jou auto van rijstrook moeten wisselen.

Ik kan het mis hebben hoor, het is tenslotte vroeg  ::)

Ik heb het antwoord ergens gelezen. Volgens mij in Ambulance. Bij een ongeval is er een keer een auto ingereden op een hulpverleningsvoertuig en die schoot 90 meter door, daarom hebben ze 100 meter aangehouden. Maar meer lijkt me beter, maar goed.  ;)

Christian


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 27 december 2004, 11:20:32


Ik heb het antwoord ergens gelezen. Volgens mij in Ambulance. Bij een ongeval is er een keer een auto ingereden op een hulpverleningsvoertuig en die schoot 90 meter door, daarom hebben ze 100 meter aangehouden. Maar meer lijkt me beter, maar goed.  ;)

Christian

een TAS die schuin over de rijbaan staat schuif je geen 90 meter op :-X
Maar ik vindt wel dat hier een schone taak ligt voor EN de politie EN rijkwaterstaat,die zullen veel allerter moeten reageren.


Rene112

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 27 december 2004, 11:25:05
Bij een simpele autobrand kan het nog een beetje begrijpen maar bij een ongeval met beknelling wordt het m.i. toch anders. Dan gaan we niet eerst het verkeer staan regelen. Als het gereedschap vanuit het eerste voertuig moet komen wordt het een eind sjouwen. Ook voorzie ik problemen met electrisch aangedreven systemen (lange verlengsnoeren). Ik denk dat we voortaan bij een verkeersongeval maar middel-alarm moeten gaan geven.

De kans dat je bij een 'knipklus' op de snelweg met de tankautospuit als eerste hulpverleningsdienst ter plaatse komt is natuurlijk minimaal.

Mocht dat nou toch ooit gebeuren...

Dan kan je de TS prima, voor een paar minuten, als beveiliger laten staan, totdat de politie of een ander voertuig van een hulpdienst dit overneemt.

Die paar minuten kunnen we gebruiken om goed te verkennen, en eventueel zelfs een wrak te stabiliseren (die blokken kun je makkelijk over 100 meter meenemen).

Als je als eerste voertuig van een hulpdienst ter plaatse komt, is er dus ook nog geen ambulance aanwezig.... dus valt er ook nog weinig te knippen...

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard