Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen

Auteur Topic: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen  (gelezen 22162 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #50 Gepost op: 19 juli 2005, 22:44:13
Baarn was eerst richting Amersfoort gereden en toen weer terug richting Amsterdam en dan weer keren bij de wittebergen dan heb je even de tijd nodig he
Ik zit me alleen te verbazen dat het weer een waardeloze melding was
Laren wordt geallarmeert voor een ongeval op de A1 Rechts 30,1,
en Baarn voor datzelfde ongeval A1 Links 30,1
Weer een medling waar weer eens niet gekeken is op het hectometerpaaltje,zoals gewoonlijk  :-X :-X
Was het trouwens nog wat?


ajax

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 19 juli 2005, 22:48:30
Ik zit me alleen te verbazen dat het weer een waardeloze melding was
Laren wordt geallarmeert voor een ongeval op de A1 Rechts 30,1,
en Baarn voor datzelfde ongeval A1 Links 30,1
Weer een medling waar weer eens niet gekeken is op het hectometerpaaltje,zoals gewoonlijk  :-X :-X
Was het trouwens nog wat?

Nee was niet veel ik zat in de TS die is meteen door gereden de HV gaf al aan dat er voor ons niks te doen was.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #52 Gepost op: 23 juli 2005, 19:00:08
De kans dat je bij een 'knipklus' op de snelweg met de tankautospuit als eerste hulpverleningsdienst ter plaatse komt is natuurlijk minimaal.

Mocht dat nou toch ooit gebeuren...

Dan kan je de TS prima, voor een paar minuten, als beveiliger laten staan, totdat de politie of een ander voertuig van een hulpdienst dit overneemt.

Die paar minuten kunnen we gebruiken om goed te verkennen, en eventueel zelfs een wrak te stabiliseren (die blokken kun je makkelijk over 100 meter meenemen).

Als je als eerste voertuig van een hulpdienst ter plaatse komt, is er dus ook nog geen ambulance aanwezig.... dus valt er ook nog weinig te knippen...

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


laten we gewoon ieder bij zijn eigen taken houden.....we moeten al zorgen dat de snelweg zo snel mogelijk vrij is, nu ook al op 100 meter gaan staan want ja de politie is niet zo snel (ik betwijffel het maar goed) en wij lopen wel wat vaker heen en weer met onze spullen.

Dat we fend off gaan staan oke, maar 100 m?? Heb je een ongeval met beknelling en mogelijk brand en sta je op 100 m begin er dan maar aan om twee hd's te koppelen en naar het ongeval te slepen! heb je eindelijk je spullen moet het voertuig verzet gaan worden omdat de politie of rijkswaterstaat er is, nee dank je wel.....dan denk ik dat we het beter kunnen laten bij het oude.

Je komt aan met een TS en HV.....dan denk ik dat je in de eerste minuten je mensen hard nodig heb om het normale werk te doen en niet om over 100 meter heen en weer te gaan lopen!


Rene112

  • Gast
Reactie #53 Gepost op: 23 juli 2005, 22:59:52
....dan denk ik dat we het beter kunnen laten bij het oude.

Tja.... toch heeft brandweer Nederland (voor zover dat bestaat  ;)) via de NVBR aangegeven dat de brandweer sector vanaf 1 januari 2006 in staat zal zijn om zo te werken.

Lees de onderstaande brief namens de brandweerkorpsen maar eens :
http://www.nvbr.nl/cms/show/id=559654

De richtlijn zal o.a. verwerkt worden in de lesstof. Het is dus een standaard veiligheidsprocedure voor de hulpdiensten, waarbij het hele '100 meter verhaal' te maken heeft met je eigen veiligheid op de autosnelweg wanneer je als eerste aankomt.....

groeten,
René de Caluwé


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #54 Gepost op: 23 juli 2005, 23:12:18
och jah er zullen best voorstanders van zijn uiteraard, maar ik denk dat de praktijk toch anders uit gaat wijzen...........

alles wordt maar aan regels gebonden, we moeten dit, we moeten zo maar er blijft weinig eigen inbreng meer over....ik ben er geen voorstander van in ieder geval.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #55 Gepost op: 24 juli 2005, 12:19:31
Dus dat betekend dat er de komende maanden weer de nodige bijscholing zal moeten gebeuren voor de manschappen,en als dit in werking treed per 1 januari 2006 is er dus een hoop werk te doen.

Maar in 1 ding wordt ik wel gerustgesteld,en dat is dat er ook naar de automobilist ook het een en ander wordt verteld.Dus wellicht weer wat postbus 51 spotjes?  ;D


Heidebrandje

  • Gast
Reactie #56 Gepost op: 26 juli 2005, 16:03:16
Nee was niet veel ik zat in de TS die is meteen door gereden de HV gaf al aan dat er voor ons niks te doen was.

Was de HV eerder dan de TS dat snap ik even niet


Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #57 Gepost op: 26 juli 2005, 16:51:26
Was de HV eerder dan de TS dat snap ik even niet

wellicht HV van laren? gezien het feit dat zowel hun als baarn waren gealameerd


ajax

  • Gast
Reactie #58 Gepost op: 26 juli 2005, 17:10:11
wellicht HV van laren? gezien het feit dat zowel hun als baarn waren gealameerd

Ja klopt bij een ongeval rukt bij ons eerst de HV uit en meteen der achter aan de TS


Ronald Kuijpers

  • Gast
Reactie #59 Gepost op: 26 juli 2005, 22:05:43
;D Wij hebben maar liefst 90 meter slang in die auto van ons maar dan zouden we ook nog 10 meter te kort komen  ;D