Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen

Auteur Topic: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen  (gelezen 22199 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

OVR Defensie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
  • Hulpverlenen is teamwork
Reactie #60 Gepost op: 26 juli 2005, 23:42:45
;D Wij hebben maar liefst 90 meter slang in die auto van ons maar dan zouden we ook nog 10 meter te kort komen  ;D
10 meter worplengte? ;D ;D


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #61 Gepost op: 1 augustus 2005, 22:33:31
In Rotterdam werken we voor incidenten op de rijksweg volgens de procedure Ruit+. Hierin staan alle op en afritten netjes genummerd (niet de nummering van rijkswaterstaat). Bij een incident rukken we uit met 2x TS/1x HV/1x OD (de laatste 2 alleen bij een ongeval met beknelling). Als de 1e TS de rijksweg opgaat via de opgegeven oprit (wordt aangegeven door de AC) meld deze dat aan de AC. De overige voertuigen wachten dan onderaan de oprit op het nader bericht. Mocht er niets aan de hand zijn, dan kunnen deze voertuigen weer snel inzetbaar. Mocht de locatie niet goed zijn, dan kunnen de overige voertuigen via een ander oprit de rijksweg op. Voor dit principe is gekozen om niet met teveel voertuigen op de rijksweg te staanen om te voorkomen dat alle voertuigen zich vastrijden in de file. Het incident wordt op deze manier benaderd via de dichtsbijzijnde oprit.

groetjes Hotdog

P.S: bij vragen kan je me altijd ff mailen


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #62 Gepost op: 16 augustus 2005, 13:05:32
die 100 meter buffer is heus zo slecht nog niet hor   als er een half slapende trucker op je afstormt  

er is gewoon geleert uit het verlede dat 50 meter te kort is    

en die 100 meter is alleen maar voor je eigen veiligheid  

en het eerst komende voertuig hoefd heus niet altijd een brandweerauto te zijn


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #63 Gepost op: 16 augustus 2005, 14:17:08
die 100 meter buffer is heus zo slecht nog niet hor   als er een half slapende trucker op je afstormt   

er is gewoon geleert uit het verlede dat 50 meter te kort is     

en die 100 meter is alleen maar voor je eigen veiligheid 

en het eerst komende voertuig hoefd heus niet altijd een brandweerauto te zijn

Waarom zou je bij een brandweerauto (vrachtauto) geen 25 meter kunnen hanteren (zwaar voertuig!!)

En bij gewone politie auto lijkt me inderdaad 100 meter gewenst!!


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #64 Gepost op: 16 augustus 2005, 14:51:33
omdat er ook vrachtwagens zijn die zwaarder zijn als jouw   13 tons   brandweer autotje


'' Het GVW of MTM is de optelsom van het gewicht van; voertuig + inzittenden + laadvermogen (maximale lading). In Nederland is dit voor het binnenlands vervoer maximaal 50 ton''

je zal er nog van opkijken  hoever die opschuift


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #65 Gepost op: 16 augustus 2005, 15:04:17
omdat er ook vrachtwagens zijn die zwaarder zijn als jouw   13 tons   brandweer autotje


'' Het GVW of MTM is de optelsom van het gewicht van; voertuig + inzittenden + laadvermogen (maximale lading). In Nederland is dit voor het binnenlands vervoer maximaal 50 ton''

je zal er nog van opkijken  hoever die opschuift

Als je hem in de Fendoff (?) positie neer zet lijkt het me dat de vrachtauto niet meer recht door gaat maar afgebogen worden naar links of rechts...


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #66 Gepost op: 16 augustus 2005, 15:11:51
das waar maar dan nog kan  er vanalles gebeuren
 de brandweerauto kan kantelen  of de truck oplegger die m ramt          

die 100 meter zal echt wel goed overdacht zijn hoor

mischien rijd er nog een vrachtwagen achter de 1e   die te weinig afstand houd    

er is zoveel mogelijk      je moet gewoon van het ergste uitgaan en dan de meest veilige situatie toepassen  

en wat is het probleem nou eigelijk   om 5 minuten in fend-off  te staan tot er een andere hulpdienst komt die het overneemt    dan kan je in tussentijd  goed verkennen      

bovendien   kan je natuurlijk ook nog temaken hebben met gevaarlijke stoffen


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #67 Gepost op: 16 augustus 2005, 15:53:56
op drukke snelwegen overdag ontstaat er binnen de kortste keren een file op een (snel)weg voordat de hulpdiensten gearriveerd zijn.

Het lijkt me dan totale onzin om 100 meter voor het incident te gaan staan.

's nachts lijkt het me inderdaad nuttig dat er een soort barriere komt maar dan pleit ik meer voor onderstaande oplossing..... ;)

Misschien moet er wel standaard een haakarmbak met een container met een zand + dwangpijl uitrukken bij een verkeers ongeval op een snelweg. Heel die bak kan je vol hangen met dwangpijlen, flitsers enz. Als de haakarm die bak afzet staat iedereen echt reuze veilig....  ;) (ik schat dat zelfs een legertank daar moeite mee heeft.... ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #68 Gepost op: 12 september 2005, 18:43:37
Wij hebben vanmiddag een ongeval beknelling gehad op de A27,rijkswaterstaat en de politie waren al terplaatsen.En hadden de boel al dicht op 100 meter,wij konden zo doorrrijden tot bij het ongeval.Een perfecte samenwerking in het kader van incident managment  8)


Bart S

  • Gast
Reactie #69 Gepost op: 15 september 2005, 20:52:37
op drukke snelwegen overdag ontstaat er binnen de kortste keren een file op een (snel)weg voordat de hulpdiensten gearriveerd zijn.

Het lijkt me dan totale onzin om 100 meter voor het incident te gaan staan.

Tja, als je gewoon die 100 meter aanleert hoef je ook nooit na te denken of de verkeerssituatie nu 100 meter of 50 meter of 25 meter mogelijk maakt. Toevallig vandaag een demonstratie gezien over dit onderwerp. Een auto stond in fend-off positie waar een tweede auto achterop kwam gereden. 100 meter voorbij de eerste auto waren pionnen geplaatst die een 'werkplek' voorstelden. De eerste auto 'wees' naar rechts waarbij dus de rechter achterkant als eerste geraakt zou worden. De snelheid van de achterop rijdende auto is later vastgesteld op 107 km/u.

Het resultaat verbijsterde me. Alleereerst was er een geweldige klap. Auto 1 werd stevig in elkaar gedrukt en tegelijkertijd afgeschoten. Hij eindigde half op zijn zijkant en half op zijn kop iets voorbij de pionnen. Dat is dus de plek waar de hulpverleners op dat moment hun werk staan te doen!!
Auto twee ging in de rondte en boog af naar links. Hij kwam tot stilstand, zo'n 90 meter voorbij het punt van de aanrijding en zo'n 15 meter links ervan. In de praktijk kan dit dus de weghelft van het tegemoetkomende verkeer zijn! Nu was het nog een personenauto, maar je kan je voorstellen wat er gebeurt als er 40 ton aan vrachtwagen naar binnen komt rossen....  ???

[verwijderd door de admin]