Dodelijk ongeval na achtervolging en filefuik A2 - Vinkeveen 22-10-2011

Auteur Topic: Dodelijk ongeval na achtervolging en filefuik A2 - Vinkeveen 22-10-2011  (gelezen 91182 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #20 Gepost op: 22 oktober 2011, 13:37:32
Tja, in wie verwacht er nou dat die wagen zo op een file inrammelt. Een file creëren is juist een goede optie, verkeer staat vooraan stil, en daarachter gaat het steeds langzamer rijden, in de staart van de file..

Dat kan je wel verwachten als je een vluchtende boef achtervolgt, of de boef moet in het vervolg eerst een verhoogde rijvaardigheids training volgen 98uiye
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #21 Gepost op: 22 oktober 2011, 13:40:41
Dat is inderdaad het probleem, en dat blijft een lastige vraag. We hebben geen spijkermatten. Rammen op de snelweg? Met zo'n hoge snelweg is dat een groot risico. Blijven achtervolgen? Dan gaat de auto op een gegeven moment van de snelweg af en rijdt hij binnen de bebouwde kom voetgangers en fietsers letterlijk van de sokken. Laten gaan? Dan komt een crimineel weg met een strafbaar feit, en geef je andere criminelen het idee dat zolang ze maar vluchten, ze overal mee weg kunnen komen.

Agenten hebben geen opleiding gehad voor achtervolgingen. Er zijn geen richtlijnen. We hebben geen middelen om een vluchtende auto te stoppen. Hoe zouden agenten, met de huidige middelen en opleiding, het beste kunnen optreden? Ik heb het antwoord niet, misschien iemand anders?
Wout


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #22 Gepost op: 22 oktober 2011, 13:43:22
Dat kan je wel verwachten als je een vluchtende boef achtervolgt, of de boef moet in het vervolg eerst een verhoogde rijvaardigheids training volgen 98uiye

Onzin, waarom zou een vluchtende dief dat sowieso niet opmerken? Normaal gesproken zijn je juist extra alert door de adrenaline die meestal door hun lichaam giert.... En laten we eerlijk zijn, als een file gewoon ontstaat is dat misschien nog wel veel gevaarlijker.


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #23 Gepost op: 22 oktober 2011, 13:47:06
Dat is inderdaad het probleem, en dat blijft een lastige vraag. We hebben geen spijkermatten. Rammen op de snelweg? Met zo'n hoge snelweg is dat een groot risico. Blijven achtervolgen? Dan gaat de auto op een gegeven moment van de snelweg af en rijdt hij binnen de bebouwde kom voetgangers en fietsers letterlijk van de sokken. Laten gaan? Dan komt een crimineel weg met een strafbaar feit, en geef je andere criminelen het idee dat zolang ze maar vluchten, ze overal mee weg kunnen komen.

Agenten hebben geen opleiding gehad voor achtervolgingen. Er zijn geen richtlijnen. We hebben geen middelen om een vluchtende auto te stoppen. Hoe zouden agenten, met de huidige middelen en opleiding, het beste kunnen optreden? Ik heb het antwoord niet, misschien iemand anders?

Mooi gesproken! En daar ligt gewoon ook het probleem. Kennelijk vind de politiek het niet belangrijk want dit speelt al jaren. De politie heeft sowieso veel te weinig capabele middelen voor allerhande situaties, waaronder de voertuigen. Laat de politiek nou eens een voorbeeld nemen aan Engeland, daar is het goed geregeld. Goed uniform, goede voertuigen, middelen zoals spijkermatten, minder rompslomp en onzinregels. Daar kunnen we nog heel veel van leren als NL-ers


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #24 Gepost op: 22 oktober 2011, 13:47:33
Dat is inderdaad het probleem, en dat blijft een lastige vraag. We hebben geen spijkermatten. Rammen op de snelweg? Met zo'n hoge snelweg is dat een groot risico. Blijven achtervolgen? Dan gaat de auto op een gegeven moment van de snelweg af en rijdt hij binnen de bebouwde kom voetgangers en fietsers letterlijk van de sokken. Laten gaan? Dan komt een crimineel weg met een strafbaar feit, en geef je andere criminelen het idee dat zolang ze maar vluchten, ze overal mee weg kunnen komen.

Agenten hebben geen opleiding gehad voor achtervolgingen. Er zijn geen richtlijnen. We hebben geen middelen om een vluchtende auto te stoppen. Hoe zouden agenten, met de huidige middelen en opleiding, het beste kunnen optreden? Ik heb het antwoord niet, misschien iemand anders?
Alleen de heli blijft dan nog over.....

Mbt het van de weg afdrukken van een boef lijkt met een bepaald risico aannemelijker dan dat er onschuldige burgers (gedwongen dmv de file) erbij te betrekken.
Ps. spijkermatten helpen ook niet tegen runflatbanden...
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #25 Gepost op: 22 oktober 2011, 13:51:48
Onzin, waarom zou een vluchtende dief dat sowieso niet opmerken? Normaal gesproken zijn je juist extra alert door de adrenaline die meestal door hun lichaam giert.... En laten we eerlijk zijn, als een file gewoon ontstaat is dat misschien nog wel veel gevaarlijker.

Denk jij dat de boeven zich aan de Vmax hebben gehouden?
Ik denk het niet, hoe hoger de snelheid hoe moeilijker het voor een ongetraind persoon is om het juiste rempunt te bepalen.

Hoe je het ook went of keert ik ben van mening dat je nooit maar dan ook werkelijk nooit een burger mag opofferen ongeacht wat de boef heeft gedaan. (ik ben er van overtuigt dat het nu ook niet bewust is gedaan maar toch)
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #26 Gepost op: 22 oktober 2011, 13:55:01
...
Hoe je het ook went of keert ik ben van mening dat je nooit maar dan ook werkelijk nooit een burger mag opofferen ongeacht wat de boef heeft gedaan.
De term opofferen suggereert dat het een ingecalculeerd risico is geweest. Dit lijkt me stug, erg stug.
(maar die conclusie trok je zelf inmiddels ook, want je had je posting aangepast.)

Verder denk ik inderdaad dat de politiek hier maar eens in moet grijpen, want als het zo is als Wout aangeeft, en ik heb geen reden om hier aan te twijfelen, dan is het ernstig gesteld hier in Nederland.
Het zal niet vaak gebeuren, maar als het gebeurt moet een agent hier op voorbereid zijn. <- punt dus


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #27 Gepost op: 22 oktober 2011, 14:06:59
Misschien moet er toch maar eens onderzoek plaatsvinden naar andere middelen/methodes om een auto tot stoppen te dwingen.

Een aantal jaren geleden is er al eens gesproken over een magnetisch veld o.i.d.
Op internet vond ik een filmpje http://www.autoblog.com/2010/01/28/video-car-stopper-coming-to-a-cop-near-you/

En laten we wel zijn, ook in de U.S. gaat er echt wel soms iets verkeerd bij het stoppen van auto's.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Markwise

  • Ex-brigadier v politie
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #28 Gepost op: 22 oktober 2011, 14:08:38
Ik denk dat het stelen van bezine het probleem is....
Daarnaast denk ik dat achterop een stilstaande auto rijden omdat je wel wil stelen maar niet wil zitten deel 2 vh probleem is....
Ik denk als je vraagtekens gaat stellen over de beproefde tactiek en werkwijzen van de politie je aan bovenstaande voorbij gaat .
maar dat is mijn mening
Op zoek naar brandweer slangen, koppelingen etc voor het afbouwen van mijn oldtimer ex-defensie brandweer auto...


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #29 Gepost op: 22 oktober 2011, 14:10:19
Hoe je het ook went of keert ik ben van mening dat je nooit maar dan ook werkelijk nooit een burger mag opofferen ongeacht wat de boef heeft gedaan. (ik ben er van overtuigt dat het nu ook niet bewust is gedaan maar toch)

Tja, als de boef met 160+ al slalommend tussen het rijdende verkeer door gaat is er ook een zeer groot risico voor de burgers. Vanaf het moment dat een achtervolging begint lopen alle burgers die er ongewenst bij betrokken raken een risico. Het is dan aan de betrokken collega's en de meldkamer om dit zo veilig mogelijk te maken. (desnoods door af te breken)

Het creëren van een file KAN een optie zijn maar dan moet er wel voldoende verkeersaanbod zijn om een mooie geleidelijke file te creëren waarin het aansluitende verkeer dus langzaam afremt. De a2 met vijf stroken op een zaterdag lijkt mij daar niet heel geschikt voor.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.