Dodelijk ongeval na achtervolging en filefuik A2 - Vinkeveen 22-10-2011

Auteur Topic: Dodelijk ongeval na achtervolging en filefuik A2 - Vinkeveen 22-10-2011  (gelezen 91244 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pizzaman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 453
Reactie #30 Gepost op: 22 oktober 2011, 14:25:01


http://www.petershotnews.nl/nieuws/14882/dode-bij-ongeluk-a2-bij-vinkeveen-na-achtervolging-benzinedieven.html

Dan zie je pas wat een groot snelheidsverschil doet...

Ik ben benieuwd hoe de keuze is gemaakt om te blijven achtervolgen en een file te creëren, en niet zoals eerder geopperd afstand te houden en met de heli te blijven volgen...


Pizzaman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 453
Reactie #31 Gepost op: 22 oktober 2011, 14:29:21
http://mediaplayer.rtvutrecht.nl/stream/84b41cc9.mp3

Een ooggetuige vertelt hier dat de politie een file gecreëerd heeft.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #32 Gepost op: 22 oktober 2011, 14:34:46
Ik denk dat het stelen van bezine het probleem is....
Daarnaast denk ik dat achterop een stilstaande auto rijden omdat je wel wil stelen maar niet wil zitten deel 2 vh probleem is....
Ik denk als je vraagtekens gaat stellen over de beproefde tactiek en werkwijzen van de politie je aan bovenstaande voorbij gaat .
maar dat is mijn mening

Natuurlijk is het stelen van benzine het begin (en probleem) waarmee dit tragische ongeval heeft plaatsgevonden.
Maar er zijn meerdere redenen waardoor je een achtervolging wilt beeindigen.
Om te zeggen dat je de bron moet aanpakken en dus de mogelijkheid om het stelen van benzine (doorrijden) te voorkomen is in mijn ogen wat te simpel. Ok, de branche zou eens kunnen nadenken over mogelijke oplossingen, betalen voordat je gaat tanken of iets dergelijks.
Het gaat erom dat je als politie de mogelijkheid moet hebben om op een veilige manier een auto tot stoppen te dwingen.
Of dat de file-methode is of de spijkermat is een tweede. Ik denk dat beiden zijn gevaarpunten heeft.
Het mooiste zou zijn dat er een apparaat was waarmee je de brandstoftoevoer van de auto zou kunnen "knijpen" of "stoppen".
De meeste auto's hebben een electronische brandstoftoevoer. Voordeel is dat een auto ook niet abrupt stopt op de snelweg maar wel een dusdanige snelheid krijgt dat hij er vanaf te plukken is.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #33 Gepost op: 22 oktober 2011, 14:51:00
Het feit dat het benzinedieven staan staat hier los van, imho.
De politie geeft een auto een stopteken (waarschijnlijk omdat ze in de buurt waren op het moment dat de melding binnenkwam en daardoor snel konden reageren), maar de auto negeert het stopteken en gaat er vandoor. Op dat moment start de achtervolging.
Het maakt dan weinig uit of het benzinedieven zijn of iemand die iets anders op z'n kerfstok heeft en een stopteken voor een 'reguliere' controle negeert.


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #34 Gepost op: 22 oktober 2011, 14:51:53
Voor beide zijn wel mogelijkheden te bedenken.

Je kunt een auto best met EMP te lijf gaan. Inderdaad, alle electronica laat het afweten, en de auto rolt gewoon uit.

Bij de bron aanpakken kan ook op meerdere manieren.
Het is volgens mij niet zo moeilijk om een auto 'vast' te zetten tussen 2 paaltjes op het moment van tanken.
Vervolgens de paaltjes in de grond laten verdwijnen als er betaald is.


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #35 Gepost op: 22 oktober 2011, 14:58:21
In andere landen wordt vaak gebruik gemaakt van helicopters bij achtervolgingen, is die vandaag tijdens de achtervolging ook gebruikt?
Never underestimate the power of stupid people


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #36 Gepost op: 22 oktober 2011, 15:05:10

Het is volgens mij niet zo moeilijk om een auto 'vast' te zetten tussen 2 paaltjes op het moment van tanken.
Vervolgens de paaltjes in de grond laten verdwijnen als er betaald is.

Dan moet er weer een appart systeem komen voor vrachtwagens en bestelbusjes (aangezien die vaak langer zijn dan bijv. een Fiat Panda)


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Reactie #37 Gepost op: 22 oktober 2011, 15:08:17
In andere landen wordt vaak gebruik gemaakt van helicopters bij achtervolgingen, is die vandaag tijdens de achtervolging ook gebruikt?
Wordt wel gemeld dat er een politie helicopter aanwezig was
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


nkeer3

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #38 Gepost op: 22 oktober 2011, 15:22:24
Word het niet eens tijd, dat de politie eerst eens gaat nadenken, voordat ze op zo een voorval gaat reageren. Natuurlijk mag je niet weg rijden maar zonder betalen, MAAR men weet vooruit al, dat er veel voertuigen en mankracht voor nodig is, om een vlucht auto te stoppen.
En dan te bedenken dat een achtervolging ( opjagen van een verdachte) een zo groot risico vormt voor mede weg gebruikers, dat ik mij echt afvraag of de politie niet dood door schuld ten laste kan worden gelegd?
Je zult maar familie zijn van de slachtoffers.....

Wat een verspilling van geld en mensen leven.....


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #39 Gepost op: 22 oktober 2011, 15:32:00
Word het niet eens tijd, dat de politie eerst eens gaat nadenken, voordat ze op zo een voorval gaat reageren. Natuurlijk mag je niet weg rijden maar zonder betalen, MAAR men weet vooruit al, dat er veel voertuigen en mankracht voor nodig is, om een vlucht auto te stoppen.
En dan te bedenken dat een achtervolging ( opjagen van een verdachte) een zo groot risico vormt voor mede weg gebruikers, dat ik mij echt afvraag of de politie niet dood door schuld ten laste kan worden gelegd?
Je zult maar familie zijn van de slachtoffers.....

Wat een verspilling van geld en mensen leven.....

 

Toch probeer ik me ook een beetje in het verhaal in te leven; ik begreep dat de pomphouder met zijn auto achter de boeven aan zat en ze in het vizier had, wordt wel een slap verhaal als je dan de politie belt en die zegt "sorry meneertje, wij doen niet meer aan achtervolgingen." De politie doet het uiteindelijk nooit goed in de ogen van de burger. Ik denk dat er middelen (emp kanon, spijkermat, stopnet of die zweedse torpedo aan een touwtje :-) ) en opleiding moet komen op dit gebied.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”