Dodelijk ongeval na achtervolging en filefuik A2 - Vinkeveen 22-10-2011

Auteur Topic: Dodelijk ongeval na achtervolging en filefuik A2 - Vinkeveen 22-10-2011  (gelezen 91241 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Marnix-593

  • Brandweercentralist
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #40 Gepost op: 22 oktober 2011, 15:32:20
Volgens mij kun je de politie geen verwijt maken, zij doen immers wel hun werk.. Eerder werd ook al gezegd: dat als de politie niet in zou grijpen, alle criminelen vrij spel hebben, ik denk niet dat dat de bedoeling is..


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #41 Gepost op: 22 oktober 2011, 15:37:56
Ik blijf bang voor het feit dat als de politie eerder achtervolging opgeeft, dit juist een vrijbrief voor criminelen wordt om gevaarlijker te rijden (spookrijden op snelweg bijvoorbeeld).
Hoe groter het risico, hoe groter de kans dat de politie de achtervolging stop zet.


Als ik een crimineel ben die op de vlucht is voor de politie, zou ik wel weten hoe ik zou rijden (met desnoods alle gevolgen van dien).


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #42 Gepost op: 22 oktober 2011, 15:47:17
Dat is inderdaad het probleem, en dat blijft een lastige vraag. We hebben geen spijkermatten. Rammen op de snelweg? Met zo'n hoge snelweg is dat een groot risico. Blijven achtervolgen? Dan gaat de auto op een gegeven moment van de snelweg af en rijdt hij binnen de bebouwde kom voetgangers en fietsers letterlijk van de sokken. Laten gaan? Dan komt een crimineel weg met een strafbaar feit, en geef je andere criminelen het idee dat zolang ze maar vluchten, ze overal mee weg kunnen komen.

Agenten hebben geen opleiding gehad voor achtervolgingen. Er zijn geen richtlijnen. We hebben geen middelen om een vluchtende auto te stoppen. Hoe zouden agenten, met de huidige middelen en opleiding, het beste kunnen optreden? Ik heb het antwoord niet, misschien iemand anders?
Niet alleen bij de politie is het slecht geregeld, echter bij jullie gebeuren dit soort dingen wat vaker waardoor het dan ook meet in de
spotlight staat en veel mensen weer gaan klagen over de politie. Op een of andere manier krijg ik steeds vaker dat het hogere personeel
(zowel van de diensten zelf als de politiek) bang zijn voor het executieve personeel waardoor men probeert zoveel mogelijk van de executieve
af te pakken en hun aan hun lot overlaat.

Bij de bron aanpakken kan ook op meerdere manieren.
Het is volgens mij niet zo moeilijk om een auto 'vast' te zetten tussen 2 paaltjes op het moment van tanken.
Vervolgens de paaltjes in de grond laten verdwijnen als er betaald is.
Was er niet een tijd geleden het plan geoperd om een soort van beugel op de punt van stoppen te zetten (waar nu vaak die gele
halve rechthoek staat). Deze gaat naar beneden als er betaald is en anders niet dan staat het voertuig vast.

Feit blijft hoe dan ook dat de opsporingsdiensten gewoon moeten roeien met de riemen die ze hebben. We kunnen allemaal zoveel willen
maar als het er niet komt dan houd het op. Zal het de bedoeling zijn geweest dat het zo geeindigd is, daar zal een zeer hard en gronding
nee op klinken van alle kanten. Zal het nooit meer gebeuren? dat is de grote vraag. Zolang er vanaf de kant van de strakke stropdassen
niks word geregeld is de kans zeker dat het nog een keer kan gebeuren. Maar dan zijn de stropdassen natuurlijk niet de schuldige, nee
dan mogen de mensen op de werkvloer boete omdat zij gehandeld hebben met de tools die zij tot hun beschikking hebben.

Dus ik hoop dat er een aantal mensen die stropdas iets losser doen en een keer echt goed gaan nadenken wat ze willen, een maatschappij
die verhard en alles kan doen wat god en wet verboden heeft zonder dat de opsporingsinstanties een vinger kunnen/mogen uitsteken?
of een opsporingsmachine die de dreiging van buitenaf daadwerkelijk goed kan aanpakken. Tijd zal het leren.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #43 Gepost op: 22 oktober 2011, 18:30:04
Word het niet eens tijd, dat de politie eerst eens gaat nadenken, voordat ze op zo een voorval gaat reageren. Natuurlijk mag je niet weg rijden maar zonder betalen, MAAR men weet vooruit al, dat er veel voertuigen en mankracht voor nodig is, om een vlucht auto te stoppen.
En dan te bedenken dat een achtervolging ( opjagen van een verdachte) een zo groot risico vormt voor mede weg gebruikers, dat ik mij echt afvraag of de politie niet dood door schuld ten laste kan worden gelegd?
Je zult maar familie zijn van de slachtoffers.....

Wat een verspilling van geld en mensen leven.....

Sorry maar ik vind dit weer typisch een voorbeeld van het hedendaagse gebral.

Er kan geen incident gebeuren of er wordt gelijk al gezocht naar mogelijkheden om de schuld en verantwoordelijkheid bij de politie neer te leggen. Is het niet bij een kindermoord waarbij gedaan wordt alsof de politie zelf de schuldige is, dan is er wel weer een of andere sukkel van een advocaat die begint te oreren dat de politie mede schuldig is aan de doden dan wel het verergeren van letsel tijdens de schietpartij in Alphen a/d Rijn.

En nu hebben ze het weer gedaan omdat ze daadwerkelijk achter benzinedieven zijn aan gegaan en daarbij een beproefd middel hebben gebruikt.

Weet je ik ben hier zo klaar mee met dat gezeik iedere keer. Aan de ene kant half Nederland dat loopt te klagen dat de politie nooit boeven vangt en alleen maar flitst. Ook pomphouders die zeggen niet serieus genomen te worden door de politie als een benzinedief toeslaat. En als ze dan een keer doorzetten en die criminelen gedragen zich als gekken in het verkeer, dan wordt dat weer op het bordje van de politie geschoven.

Met andere woorden: wat ze ook doen, ze doen het nooit goed.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)




Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #45 Gepost op: 22 oktober 2011, 18:40:11
amateur filmpje arrestatie

http://rtl.nl.msn.com/msn/?playvideo=/components/actueel/rtlnieuws/binnenland/2011w42/za15.132237.d976a007-39794391.AmateurbeeldvanarrestatieopA2.xml
Nu rijd er rond 0.30 een opvallende auto met een lichtbalk als de KMAR (is dat een Hänch?) is deze van de KLPD of van utrecht zelf.
Weet namelijk wel dat het KLPD er mee heeft getest maar dat ze alsnog niet die balk hebben gekozen en utrecht heeft al jaren dezelfde
balk.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Reactie #46 Gepost op: 22 oktober 2011, 18:44:24
Nu rijd er rond 0.30 een opvallende auto met een lichtbalk als de KMAR (is dat een Hänch?) is deze van de KLPD of van utrecht zelf.
Weet namelijk wel dat het KLPD er mee heeft getest maar dat ze alsnog niet die balk hebben gekozen en utrecht heeft al jaren dezelfde
balk.
Viel mij inderdaad ook al op. Volgens mij zie ik wel een 'houder' zitten voor het zwaailicht zoals we die kennen bij de KLPD Volvo voertuigen. Reserve balk oid?
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #47 Gepost op: 22 oktober 2011, 18:48:32
Laten we het hier bij het incident houden!

Voor vragen / opmerkingen over lichtbalken kun je terecht in de daarvoor bestemde topics.

B.v.d.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #48 Gepost op: 22 oktober 2011, 18:49:32
Tja, als de boef met 160+ al slalommend tussen het rijdende verkeer door gaat is er ook een zeer groot risico voor de burgers. Vanaf het moment dat een achtervolging begint lopen alle burgers die er ongewenst bij betrokken raken een risico. Het is dan aan de betrokken collega's en de meldkamer om dit zo veilig mogelijk te maken. (desnoods door af te breken)
Oke, de politie breekt de achtervolging af.
Hebben we dan de waarborging dat dit soort boeven weer braaf de maximaal toegestane snelheid gaan rijden?
Rijden ze eenmaal als een idioot en absurd roekeloos, dan zullen ze dat waarschijnlijk tot het einde blijven volhouden ongeacht de consequenties.
Zij worden op dat moment totaal niet gehinderd door enige vorm van respect voor de medemens en tonen totaal geen gevoel voor verantwoordelijkheid.

Files creeeren is in mijn ogen een gelegitimeerd middel om dit soort boeven tegen te houden. Wat als er een file is ontstaan door ander oorzaken? Is het dan anders voor de politie?
Voor spoedtransporten van ambulances wordt het verkeer ook opgehouden of juist doorgestuurd.
Indien bij ambulance spoedtransporten een idioot vernemens is om dwars door de file heen te wil knallen, tsja daar doe je domweg niets tegen.

Ik vindt het bijzonder spijtig en droevig dat dit op een drama is uitgelopen, echter de volle verantwoordelijkheid van het rijgedrag ligt puur en alleen bij de bestuurder en niet bij de politie.

Anderzijds ben ik wel van mening dat voor achtervolgingen met dit soort rijdrag van de daders een gedegen (rij)opleiding en procedures moeten vastzitten.
Wellicht de opleiding en training aanpassen om dit soort achtervolgingen te stroomlijnen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #49 Gepost op: 22 oktober 2011, 19:12:46
Natuurlijk is het stelen van benzine het begin (en probleem) waarmee dit tragische ongeval heeft plaatsgevonden.

Om te zeggen dat je de bron moet aanpakken en dus de mogelijkheid om het stelen van benzine (doorrijden) te voorkomen is in mijn ogen wat te simpel. Ok, de branche zou eens kunnen nadenken over mogelijke oplossingen, betalen voordat je gaat tanken of iets dergelijks.

Skippy slaat de spijker op z'n kop. Laat die branche zijn pompen aanpassen zodat je alleen nog maar met een bankpas cq creditcard aan de pomp zelf kan betalen. Nee, het is belangrijker dat de klant binnenkomt om te betalen zodat er nog wat anders kan worden verkocht !