Dodelijk ongeval na achtervolging en filefuik A2 - Vinkeveen 22-10-2011

Auteur Topic: Dodelijk ongeval na achtervolging en filefuik A2 - Vinkeveen 22-10-2011  (gelezen 92040 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #60 Gepost op: 22 oktober 2011, 20:04:45
Ik wil niet de advocaat van de duivel spelen, maar had de politie de achtervolging niet beter kunnen stoppen of met een heli op afstand volgen. Als ik zo lees dat de vluchtauto de politie meerdere malen "ramde" etc. Die gasten waren dus echt niet van plan om te stoppen en zullen alle risico's nemen om te ontsnappen. Is zo'n file creëren met onschuldige burgers niet heel gevaarlijk en risicovol. Ik snap dat men moet roeien met de riemen die je hebt maar zijn hier geen andere oplossingen voor en moet je zo veel risico nemen voor een paar benzinedieven.
Dan gaat het dus van diefstal naar poging doodslag... Moet je die ook laten lopen?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #61 Gepost op: 22 oktober 2011, 20:06:25
Dan gaat het dus van diefstal naar poging doodslag... Moet je die ook laten lopen?
Laten we wel wezen, we kennen nu de gevolgen als de achtergevolging wordt doorgezet. En was dat het allemaal waard voor 1 tank onbetaalde benzine?


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #62 Gepost op: 22 oktober 2011, 20:11:07
Laten we wel wezen, we kennen nu de gevolgen als de achtergevolging wordt doorgezet. En was dat het allemaal waard voor 1 tank onbetaalde benzine?

Achteraf was het niet waard nee. Met de nadruk op achteraf O0


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #63 Gepost op: 22 oktober 2011, 20:11:56
Veel kritiek is wijsheid achteraf. Omdat het fout ging had de politie dit nooit mogen doen en vinden hoop mensen dat de kosten niet opwegen tegen de baten ('gaat slechts om een tank brandstof').

Maar als ze op deze manier de criminelen (die een aantal keer op politiewagens waren ingereden) hadden gearresteerd zonder brokken, dan durf ik er alles om te verwedden dat bijna niemand had geroepen dat die methode van kunstmatige file creëren niet door de beugel kon en hoe ze het in hun hoofd hebben gehaald het zo te doen....

Het verschil tussen wel of geen brokken was echter het gedrag van de criminelen, niets meer en niets minder.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #64 Gepost op: 22 oktober 2011, 20:18:32
Veel kritiek is wijsheid achteraf. Omdat het fout ging had de politie dit nooit mogen doen en vinden hoop mensen dat de kosten niet opwegen tegen de baten ('gaat slechts om een tank brandstof').

Maar als ze op deze manier de criminelen (die een aantal keer op politiewagens waren ingereden) hadden gearresteerd zonder brokken, dan durf ik er alles om te verwedden dat bijna niemand had geroepen dat die methode van kunstmatige file creëren niet door de beugel kon en hoe ze het in hun hoofd hebben gehaald het zo te doen....

Het verschil tussen wel of geen brokken was echter het gedrag van de criminelen, niets meer en niets minder.
Daar heb je helemaal gelijk in, de agenten in kwestie kunnen niet verantwoordelijk worden gehouden voor het gedrag van deze criminelen. Maar er wordt altijd geroepen dat de politie een achtervolging afbreekt als de gevaren te groot gaan worden. Als dan een aantal malen een politieauto wordt geramt, dan mag je toch gaan concluderen dat het gevaar te groot aan het worden is, en je de achtervolging moet gaan staken?
Ik denk dat dan de belangrijkste vraag overblijft waarom de politie deze achtervolging toch heeft doorgezet, en dat de rijksrecherche dat nu ook de belangrijkste vraag zal vinden tesamen met de vraag over het creeren van die file.


Tom78

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
Reactie #65 Gepost op: 22 oktober 2011, 20:22:21
Laten we wel wezen, we kennen nu de gevolgen als de achtervolging wordt doorgezet. En was dat het allemaal waard voor 1 tank onbetaalde benzine?

Dat lijkt mij niet.
Ik ben erg benieuwd wat het resultaat van de Rijksrecherche zal zijn. Dit lijkt mij absoluut niet rechtvaardig.

De meldkamer had dit nooit goed mogen keuren.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #66 Gepost op: 22 oktober 2011, 20:33:21
Daar heb je helemaal gelijk in, de agenten in kwestie kunnen niet verantwoordelijk worden gehouden voor het gedrag van deze criminelen. Maar er wordt altijd geroepen dat de politie een achtervolging afbreekt als de gevaren te groot gaan worden. Als dan een aantal malen een politieauto wordt geramt, dan mag je toch gaan concluderen dat het gevaar te groot aan het worden is, en je de achtervolging moet gaan staken?
Ik denk dat dan de belangrijkste vraag overblijft waarom de politie deze achtervolging toch heeft doorgezet, en dat de rijksrecherche dat nu ook de belangrijkste vraag zal vinden tesamen met de vraag over het creeren van die file.

Wat zit je verschrikkelijk te zwetsen! Wie heeft dit zien aankomen, dat iemand voluit in een file rammelt? Niemand.

Als er zelfs politievoertuigen worden geramd, des te meer reden om dit soort lui in te rekenen. Niet om dan juist af te kappen.

Blijkt achteraf dat er een file is gecreëerd met veel te weinig verkeersaanbod, dan ben ik het ermee eens dat ze die optie beter niet hadden kunnen uitvoeren.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #67 Gepost op: 22 oktober 2011, 20:52:58
Er wordt ook wel heel onnozel gereageerd hier: "het ging slechts om een tank brandstof". Nee, het ging erom dat er een auto op de vlucht sloeg voor de politie, waarbij de directe aanleiding die tank brandstof was. Echter, de doorsnee Nederlander zal niet zomaar op de vlucht slaan voor een boete van een paar honderd euro, dus wellicht waren dit niet zomaar 'benzinedieven' en hadden ze veel meer op hun geweten. Dat kan de politie nooit, maar dan ook nooit tijdens de achtervolging geweten hebben, dus lijkt het me logisch dat ze de achtervolging inzetten om bij aanhouding toch een nader onderzoekje naar de daders te kunnen plegen.

Zeer triest dat dit is gebeurd, maar op basis van de gegevens die nu bekend zijn lijkt het me zeker niet onterecht...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #68 Gepost op: 22 oktober 2011, 20:57:48
Inderdaad, een file creeeren is doorgaans zelfs 1 van de veiligste methoden. Dat er nu van die o*#%#$Q#$$ zijn die kosten wat het kost willen ontkomen en daardoor zeer grote risico's nemen......

En zo zijn er nog vele opmerkingen te plaatsen over dit voorval. Let wel: het gaat 9 van de 10x goed, dan hoor je de opmerking: goed gedaan, veilige actie, enz enz.

Wat ik er mee wil zeggen is dat er altijd wat fout kan gaan, zelfs als de politie niet eens bij zo'n voorval betrokken is.
Denk maar eens aan het rijden zonder rijbewijs, rijden zonder verzekering, het rijden in een gestolen auto enz enz.
Denk je namelijk dat mensen die in een gestolen auto rijden alleen als gekken rijden als ze door de politie zijn opgemerkt??
Dan heb je het mis....
Wat denk je van het rijgedrag van de gemiddelde fietser, bromfietser, automobilist?
Ook zonder achtervolgingen al gevaarlijk genoeg.

Oftewel, dit soort situaties zijn nauwelijks te voorkomen, er blijft altijd een risico aan hangen. Maar het is te kort door de bocht om te zeggen dat de politie het verkeerd heeft ingeschat en maar af had moeten haken. Alleen als je zelf aan de achtervolging heb deelgenomen kun je daarover oordelen...


MarcoV

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
Reactie #69 Gepost op: 22 oktober 2011, 21:28:26
Citaat
Identiteit dodelijk slachtoffer A2 bekend

Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) doet samen met de Rijksrecherche onderzoek naar het ongeval op de A2 ter hoogte van Vinkeveen op zaterdagochtend 22 oktober 2011. Bij dit ongeval is een 35-jarige man uit Maastricht om het leven gekomen. De man zat in de laatste auto in de rij van een file waar vluchtende verdachten vol in zijn gereden. De twee verdachten zijn hierbij ook gewond geraakt en overgebracht naar het ziekenhuis waar ze zijn aangehouden. Een derde persoon is met lichte verwondingen naar het ziekenhuis gebracht.

Een getuige belde zaterdagochtend rond 9.40 uur met de meldkamer van de politie dat hij achter een voertuig met twee verdachten van tanken zonder te betalen reed bij een tankstation ter hoogte van Culemborg langs de A2. Vlak voor Vianen zagen agenten van de  politie Utrecht de verdachten rijden en gaven de bestuurder een stopteken. Omdat het voertuig weigerde te stoppen is de achtervolging ingezet, waarbij de politievoertuigen gebruikmaakten van optische en geluidssignalen. Hierbij reed de verdachte bestuurder, een 47-jarige man uit Tilburg, roekeloos en heeft een aantal maal politievoertuigen opzettelijk geramd om aan een aanhouding te ontkomen. De bijrijder is een 24-jarige inwoner van Rotterdam.

Op de A2 ter hoogte van Vinkeveen eindigde om 9.59 uur de achtervolging in een door de politie gecreëerde file met een noodlottig ongeval. Voor het creëren van files bestaan protocollen en de Rijksrecherche onderzoekt momenteel het politieoptreden en bekijkt hierbij ook of de geldende protocollen door de politie juist zijn gevolgd.

De aangehouden bestuurder wordt verdacht van poging tot doodslag op politiemensen, dood door schuld en doodslag. Ook wordt onderzoek gedaan naar de herkomst van de kentekenplaten op het voertuig van de verdachten, aangezien deze behoorden tot een ander voertuig. Daarnaast wordt onderzocht of beide verdachten zich schuldig hebben gemaakt aan bezinediefstal.  

Bron KLPD