GRIP 1 Twee EOD'ers zwaargewond door explosief aan flitspaal - Voorschoten 23-10-2011

Auteur Topic: GRIP 1 Twee EOD'ers zwaargewond door explosief aan flitspaal - Voorschoten 23-10-2011  (gelezen 41316 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #110 Gepost op: 9 november 2012, 00:37:14
EOD'er flitspaalbom: 'Eind aan een jongensdroom'

08-11-2012  |  18:40

VOORSCHOTEN - 'Ik heb geknokt voor mijn leven.' De medewerker van de Explosieven Opruimingsdienst die vorig jaar zijn hand verloor bij de ontmanteling van de flitspaalbom deed donderdag zijn verhaal in de rechtbank. 'Mijn overleden vader stuurde mij terug: "Hier is geen plaats voor jou." Na twee dagen werd ik wakker in het ziekenhuis.'
De man vertelt over het letsel dat hij overhield aan de klus. 'Mijn rechteroog werd op negen plaatsen gehecht. Ik zie de hele dag dubbel en alles waar licht uitkomt kan ik niet verdragen. Daarom sta ik hier met een zonnebril voor u. Mijn zicht is afhankelijk van het licht vijf tot veertig procent.'

Zijn rechterarm moest tien centimeter boven de pols worden geamputeerd. 'Ik voel dagelijk fantoompijn, maar vanwege de bijwerkingen slik ik geen medicijnen meer. Dan maar pijn. Brood smeren, veters strikken of mijn broek dichtmaken kan ik niet meer.'

Een enorme flits en knal

Agenten zien in de vroege morgen van zondag 23 oktober 2011 hoe de EOD het explosief van de flitspaal haalt. Kort daarna zien ze twee EOD'ers zonder beschermende kleding teruglopen naar het explosief. Dat is dan al uit elkaar gehaald, iemand van forensische opsporing maakt foto's. 'Dan zien ze een enorme lichtflits', citeert de rechter hun verklaring, 'gevolgd door een enorme knal. Ze zien drie personen op de grond liggen.'

Een van hen is de zwaargewonde EOD'er die zijn hand verloor. 'De ontsteking was al verwijderd, de lont was eruit', blijkt uit de verklaring die een agent afneemt. 'Ik was bezig het poeder uit de staaf te verwijderen.'

Eind aan een jongensdroom

'In plaats van de papa die om 9.00 uur via de achterdeur had moeten thuiskomen, stond er nu een dominee van de EOD met het slechte nieuws', zegt het slachtoffer tegen de rechtbank. 'Sinds ik klein was, wilde ik bij het leger. Aan die jongensdroom is na 26 jaar een einde gekomen.'

'Ik ben een onwijze klusser, maar in mijn klusschuur staat de tijd stil op 23 oktober 2011. Ontspannen deed ik door inspanning, maar hardlopen in het bos gaat niet meer. In plaats daarvan loop ik voorzichtig onder begeleiding op een loopband. Ik heb een nieuwe jongensdroom, namelijk iets hiervan straks weer kunnen.'

'Mijn leven en dat van mijn gezin zijn voorgoed veranderd. Toch proberen we er het beste van te maken. Het leven is kort genoeg.'
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
OM eist 3 en 4 jaar gevangenisstraf in zaak explosief aan flitspaal

http://www.politie.nl/nieuws/2012/november/9/06-voorschoten-flitspaal.html
Laatste update: 09-11-2012 | 15:15

Voorschoten - De officier van justitie heeft op donderdag 8 november gevangenisstraf geëist tegen de twee mannen die ervan verdacht worden op zondag 23 oktober 2011 een zelfgemaakt explosief te hebben bevestigd aan een flitspaal in Voorschoten. Tegen de 33-jarige verdachte uit Voorschoten eiste de officier vier jaar gevangenisstraf, waarvan zes maanden voorwaardelijk. Hij is volgens de officier verminderd toerekeningsvatbaar.

Tegen de 26-jarige man uit Voorschoten eiste de officier 3 jaar gevangenisstraf. De officier ziet de 33-jarige man als de initiatiefnemer en vindt dat de 26-jarige man een kleinere rol had. Zij ziet hem als een meeloper, die  in het plan van zijn medeverdachte is meegezogen.
Aan de man die zijn hand kwijtraakte na de ontploffing van het explosief, zou een schadevergoeding van ruim 200.000,- euro moeten worden betaald.

Wat er die nacht gebeurde
In de nacht van zaterdag op zondag kwam rond 03.30 uur de melding binnen van een getuige die twee mannen met een ladder bij een flitspaal zag staan. De politie ging naar het kruispunt aan de Voorschoterweg en bekeek het explosief. Uiteindelijk werd besloten om de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EODD) om bijstand te vragen. Het explosief werd van de flitspaal gehaald en op het wegdek neergelegd, waarna het werd ontmanteld. Op een gegeven moment leek de situatie veilig, maar toen ging het mis. Het explosief ontplofte. Eén EODD-er raakte zijn hand kwijt en liep oogletsel op. Een andere EODD-er liep ernstige gehoorschade op en oogletsel. Een medewerker van Forensische Opsporing van Politie Hollands Midden liep oogletsel op en gehoorschade.

Na de explosie werd direct een groot onderzoek gestart door Politie Hollands Midden onder leiding van de officier van justitie. Dit onderzoek leidde naar de twee verdachten die zich donderdag 8 november voor de rechter moesten verantwoorden.

Uit onderzoek en verklaringen van getuigen en verdachten blijkt dat de 33-jarige man het explosief gemaakt heeft in zijn huis, mogelijk samen met de 26-jarige verdachte. Samen zijn ze die zondagochtend met de auto naar de flitspaal gereden om het explosief daaraan te bevestigen. Hun doel was om de flitspaal te vernielen.

Toen het explosief vastzat, reden de mannen weg. De 33-jarige man fietste later terug om het explosief aan te steken, maar zag dat er een auto met oranje lichten bij de flitspaal stond. De man is toen weer weggegaan.

Gevaar omgeving
De officier van justitie vindt dat de mannen hadden kunnen weten dat wat zij deden gevaarlijk was voor de omgeving. Die nacht zagen zij meerdere auto’s langskomen, toen zij bezig waren het explosief aan de flitspaal vast te maken. De mannen wisten dat het explosief gevaarlijk was. Uit onderzoek van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) blijkt dat wanneer het explosief in zijn geheel zou zijn ontploft dat dit tot had kunnen leiden tot ernstig of dodelijk letsel van personen die zich tot circa 10 meter nabij de flitspaal bevonden. Het explosief had bij explosie in zijn geheel een kracht gehad van ongeveer acht kleine handgranaten.

Ernst van de feiten
De EODD-medewerker die zijn hand is kwijtgeraakt en oogletsel heeft opgelopen bij de explosie heeft tijdens de rechtszaak als slachtoffer gebruik gemaakt van zijn spreekrecht. Hij vertelde wat de gevolgen voor hem zijn geweest van de gebeurtenissen in oktober vorig jaar en hoe zijn leven hierdoor onherstelbaar is veranderd.

Slachtoffers grotere rol in strafproces dankzij spreekrecht
De Wet spreekrecht is per 1 januari 2005 in werking getreden, samen met de Aanwijzing Spreekrecht en schriftelijke slachtofferverklaring. Zowel het spreekrecht als de schriftelijke slachtofferverklaring bieden slachtoffers en nabestaanden de mogelijkheid een grotere rol te spelen in het strafproces. Het spreekrecht kan het slachtoffer helpen bij de verwerking van het misdrijf en de dader confronteren met de gevolgen.
 
Dit bericht is afkomstig van het Openbaar Ministerie in Den Haag.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #112 Gepost op: 22 november 2012, 15:57:12
Celstraf voor flitspaalbom

Gepubliceerd: 22 november 2012 13:44
Laatste update: 22 november 2012 14:17  

DEN HAAG - De twee mannen die verantwoordelijk zijn voor de in oktober vorig jaar in Voorschoten geplaatste flitspaalbom zijn veroordeeld tot 2,5 en 2 jaar cel.

Dat heeft de rechtbank in Den Haag donderdag bepaald.

Het is volgens de rechtbank de schuld van de twee mannen dat er mensen gewond zijn geraakt. Jörn de V. en Erik O. hebben de zware verwondingen niet zelf toegebracht, maar het was niet gebeurd als ze niet zo'n gevaarlijke bom op de openbare weg hadden achtergelaten.

De V. moet 2,5 jaar de gevangenis in. O. heeft 2 jaar cel opgelegd gekregen. Allebei hebben ze daarbovenop nog 10 maanden voorwaardelijke celstraf met een proeftijd van 2 jaar gekregen.

Lagere straf
Het Openbaar Ministerie (OM) had voor De V. 4 jaar cel geëist waarvan een half jaar voorwaardelijk en voor O. 3 jaar. Omdat de rechtbank het tweetal heeft vrijgesproken van het daadwerkelijk zelf toebrengen van de verwondingen, komen de straffen lager uit dan de eisen van het OM.

Eén EOD'er raakte zijn hand kwijt toen de flitspaalbom onverwacht ontplofte. Ook raakte hij gewond aan zijn ogen. Een collega van hem loopt tot op heden rond met beschadigde trommelvliezen. Een derde gewonde heeft nog altijd last van zijn ogen en oren.

Door: ANP/NU.nl
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
OM eist in hoger beroep tot 4 jaar cel in zaak 'flitspaalbom' Voorschoten

https://www.om.nl/actueel/nieuwsberichten/@87346/eist-hoger-beroep-4/

De advocaat-generaal (OM) in Den Haag heeft vandaag in hoger beroep celstraffen van 48 maanden waarvan 6 maanden voorwaardelijk respectievelijk 36 maanden onvoorwaardelijk geëist tegen twee mannen die ervan worden verdacht een levensgevaarlijk explosief te hebben gemaakt en deze te hebben bevestigd aan een flitspaal in Voorschoten op 23 oktober 2011.

Na het bevestigen van het explosief zijn de verdachten weggegaan met het plan later terug te komen om het lont aan te steken en deze te laten exploderen. Toen één van de verdachten terugging om het lont aan te steken, zag hij een auto bij de paal staan. Hij keerde huiswaarts en ging slapen. Tijdens de ontmanteling door de Explosieven Opruimingsdienst (EOD) is het explosief ontploft. Daarbij zijn twee medewerkers van de EOD en ook een politieman ernstig gewond geraakt. Eén van de slachtoffers heeft zijn hand en een deel van zijn onderarm moeten laten amputeren. Ook liep hij, net als de andere mannen, oogletsel en gehoorschade op.

Uit onderzoek bleek later dat als het explosief zou zijn ontploft terwijl de lading nog in de afgesloten ijzeren pijp zat, de metalen constructie vrijwel zeker zou zijn verscherfd en gevaar voor ernstig of dodelijk letsel zou hebben opgeleverd voor personen in de nabije omgeving. “De verdachten mogen dan ook achteraf van geluk spreken dat zij het projectiel niet zelf hebben kunnen afsteken, omdat de kans dan groot was geweest dat zij door de daaropvolgende explosie om het leven zouden zijn gekomen. Hoewel het OM de beide verdachten uiteraard niet toe zou wensen dat zij getroffen waren, is het natuurlijk wel bijzonder wrang dat juist de hulpverleners die de bom moesten ontmantelen zo zwaar zijn getroffen”, aldus de advocaat-generaal op de zitting.

De advocaat-generaal vindt dat (deels) onvoorwaardelijke celstraffen van aanzienlijke duur recht doen aan de ernst van het feit. Ook moet in de straf sprake zijn van genoegdoening voor de slachtoffers en moet deze ten dienste staan van de generale preventie. “Beide verdachten hebben een extreem gevaarlijk explosief gemaakt met daarin zogenaamd flitspoeder, een zeer krachtig laagexplosief materiaal. Alleen voor de kick hebben ze dit explosief aan een flitspaal bevestigd. Hoewel beide verdachten wisten dat dit levensgevaarlijk was, hebben ze zich op geen enkel moment bekreund om de mogelijke gevolgen daarvan. Het OM onderkent dat de verdachten deze gevolgen ook allemaal niet hebben gewild. Maar zij hebben door hun handelingen wel slachtoffers gemaakt. Daarnaast heeft deze zaak ook voor veel beroering gezorgd in de maatschappij. Het is niet voor niets dat de laatste jaren steeds meer aandacht is voor het gevaar van illegaal vuurwerk. Dit vuurwerk wordt steeds zwaarder en gevaarlijker. Een enkel stuk vuurwerk heeft al snel de kracht van een handgranaat. Het door de verdachten gefabriceerde explosief had zelfs de kracht van 6 handgranaten. Niet voor niets wordt in deze zaak gesproken over een gevaarlijk explosief en niet over een vuurwerkbom. Een dergelijke term doet volstrekt geen recht aan de zaak. Iedereen zal er van doordrongen moeten raken welk gevaar er schuilt in het zelf fabriceren van explosieven. De geëiste straffen zijn passend en geboden. Het verschil in strafeis is met name ingegeven door het grotere aandeel van één van de verdachten”, aldus de advocaat-generaal.

De rechtbank veroordeelde de verdachten tot 40 en 34 maanden cel waarvan 10 maanden voorwaardelijk na eisen van de officier van justitie van 48 maanden waarvan 6 maanden voorwaardelijk en 36 maanden onvoorwaardelijk. Het OM en de verdachten stelden hoger beroep in. Het hoger beroep van het OM richt zich tegen de hoogte van de opgelegde straffen.

Uitspraak (naar verwachting) over twee weken.
Samen sterk in de hulpverlening!


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Forse straffen voor daders flitspaalbom

Jörn de V. is veroordeeld tot 45 maanden celstraf waarvan zes maanden voorwaardelijk voor de flitspaalbom die een bommenruimer in 2011 zijn hand kostte. Zijn handlanger Erik O., die een kleinere rol speelde, kreeg drie jaar Dat heeft het gerechtshof in Den Haag vandaag bepaald in hoger beroep.
De V. (35) en O. (29) maakten in 2011 een vuurwerkbom vast aan een flitspaal in Voorschoten. Ze gingen daarna weg, met het idee later terug te komen om de bom te laten ontploffen. Zover kwam het niet. Een getuige zag ze bezig en waarschuwde de politie.

Het ging mis bij het ontmantelen, na het 'sein veilig'. De bom ontplofte alsnog, met een kracht van zes handgranaten. Twee leden van de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) en een rechercheur liepen oogletsel en gehoorschade op. Een van de EOD'ers verloor bovendien een hand en een deel van zijn onderarm.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3814851/2014/12/19/Forse-straffen-voor-daders-flitspaalbom.dhtml