GRIP 1 Twee EOD'ers zwaargewond door explosief aan flitspaal - Voorschoten 23-10-2011

Auteur Topic: GRIP 1 Twee EOD'ers zwaargewond door explosief aan flitspaal - Voorschoten 23-10-2011  (gelezen 41499 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Eh, het is een flitspaal, geen bewakingscamera :) Bovendien vraag ik me af of er nog palen zijn met een filmpje ;)

Klopt, maar de kans bestaat natuurlijk dat er iemand met een behoorlijke snelheid geflitst is en misschien gedacht heeft om de paal onklaar te maken en de bewijzen daarmee te vernietigen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gewonden door explosief aan flitspaal
»
Update: zondag 23 okt 2011, 09:03

In Voorschoten zijn drie gewonden gevallen bij de ontploffing van een explosief. Twee van hen zijn zwaargewond.

Het explosief zat vast aan een flitspaal en was net verwijderd door de Explosieven Opruimingsdienst.

Volgens ooggetuigen had een medewerker van de EOD zijn beschermende pak al uitgetrokken, toen het explosief onverwachts ontplofte. De twee zwaargewonden zijn naar een ziekenhuis in Leiden gebracht.

Zelfgemaakte bom
Een technisch rechercheur van de politie raakte bij de explosie lichtgewond. Volgens de politie gaat het om een zelfgemaakte bom, die was vastgemaakt aan een flitspaal in de bebouwde kom.

De politie werd vannacht gealarmeerd door een voorbijganger die iets raars had zien hangen.

NOS.nl


riromic

  • bhv
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,409

@112RegioLeiden


riromic

  • bhv
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,409
EOD'ers gewond na ontploffing explosief in Voorschoten

VOORSCHOTEN - (update 10.10 uur) Twee mensen van de Explosieven Opruimingsdienst (EOD) zijn zondagochtend rond 7.20 uur zwaar gewond geraakt toen een door hun ontmantelde flitspaalbom ontplofte. Ook een rechercheur van de politie Hollands Midden raakte gewond. De drie zijn naar het LUMC overgebracht.

Om half vier vannacht kreeg de politie een melding dat er in Voorschoten een pakketje aan de flitspaal bij de kruising Leidseweg en Voorschoterweg hing. De politie trof in de middenberm van de Voorschoterweg een zelfgemaakt explosief aan die naar verluid met een stok aan de flitspaal was bevestigd.

Drie man van de EOD ontmantelde de bom en legde hem een paar meter verder in het gras van de middenberm. Toen de EOD'ers en de rechercheur de zelfgemaakte bom in de berm bestudeerden ontplofte hij alsnog. De bom was op dat moment vermoedelijk al veilig verklaard.

De twee mannen van de EOD zijn, aldus de politiewoordvoerder, ernstig gewond geraakt. De rechercheur is er iets minder ernstig aan toe. Alledrie worden ze behandeld in het LUMC.

Op de plek herinnert weinig aan de ontploffing. Een paar meter naast de flitspaal liggen wat zwarte restanten in het gras. Daarnaast staat het witte busje van de gewond geraakte politieagent. Agenten lopen met paaltjes onder de arm op zoek naar sporen in de omgeving.

De knal die met de ontploffing gepaard ging was tot in de verre omgeving te horen. ,,Dit klonk wel een heel tikkie zwaarder dan de vuurwerkbommen die hier de laatste paar weken vooortdurend afgaan'', reageert een van de omwonenden die op de ontploffing is afgekomen.

De kruising van de Voorschoterweg en Leidseweg is op het moment van schrijven nog altijd afgezet voor onderzoek. Wanneer de doorgaande route weer wordt vrij gegeven is nog niet duidelijk.




http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/regionaal/leidenenregio/article12018631.ece/EOD'ers-gewond-na-ontploffing-explosief-in-Voorschoten


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Klopt, maar de kans bestaat natuurlijk dat er iemand met een behoorlijke snelheid geflitst is en misschien gedacht heeft om de paal onklaar te maken en de bewijzen daarmee te vernietigen.

Jawel, maar ik vraag me af in hoeverre alle geflitste auto's op het huidige 'rolletje' een aanknopingspunt zouden kunnen zijn. Is het gebeurd in een opwelling, na 1x te zijn geflitst? Had iemand dat ding op de achterbank liggen of is hij hem direkt na geflitst te zijn in elkaar gaan zetten, is het misschien een "veel-flitser" geweest, betekent dat dat alle voertuigen die in de laatste x-tijd meerdere keren geflitst zijn, automatisch verdacht? Is het gewoon een flitspaal hater die flitspalen in het algemeen onklaar tracht te maken en bij deze paal een nieuwe methode hanteerde? Is het gewoon een knutselsmurf die niet direkt de intentie had om een flitspaal onklaar te maken, maar gewoon om een explosief te maken en toen hij die eenmaal had, besloot om hem aan een flitspaal te hangen?

Er zijn zoveel denkbare scenario's, als er geen andere aanknopingspunten zijn (getuigen, vingerafdrukken, etc) dan vrees ik dat men weinig kan met recent geflitste voertuigen...


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Jawel, maar ik vraag me af in hoeverre alle geflitste auto's op het huidige 'rolletje' een aanknopingspunt zouden kunnen zijn. Is het gebeurd in een opwelling, na 1x te zijn geflitst? Had iemand dat ding op de achterbank liggen of is hij hem direkt na geflitst te zijn in elkaar gaan zetten, is het misschien een "veel-flitser" geweest, betekent dat dat alle voertuigen die in de laatste x-tijd meerdere keren geflitst zijn, automatisch verdacht? Is het gewoon een flitspaal hater die flitspalen in het algemeen onklaar tracht te maken en bij deze paal een nieuwe methode hanteerde? Is het gewoon een knutselsmurf die niet direkt de intentie had om een flitspaal onklaar te maken, maar gewoon om een explosief te maken en toen hij die eenmaal had, besloot om hem aan een flitspaal te hangen?

Er zijn zoveel denkbare scenario's, als er geen andere aanknopingspunten zijn (getuigen, vingerafdrukken, etc) dan vrees ik dat men weinig kan met recent geflitste voertuigen...

Daar heb je helemaal gelijk in. Het kan zoveel zijn.
Ik hoop dat ze snel een dader kunnen oppakken. (die mag van mij wel een aantal jaren zitten)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


sylvester1986

  • Gast
Dan is dit een leukere actie.
Flitspalen ingepakt als sinterklaascadeau.
User: Natnekker


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
De actie is inderdaad leuker, maar de intentie en ondertoon minder leuk: het ondermijnen van het rechtssysteem...
Never underestimate the power of stupid people


sylvester1986

  • Gast
Beter zo ondermijnen dan geweld gebruiken, nu is het een EOD' er volgende keer misschien een kind/ouder etc etc. :-X


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Tja, ik vraag me af welk feit ten laste wordt gelegd als er een verdachte wordt aangehouden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.