GRIP 1 Twee EOD'ers zwaargewond door explosief aan flitspaal - Voorschoten 23-10-2011

Auteur Topic: GRIP 1 Twee EOD'ers zwaargewond door explosief aan flitspaal - Voorschoten 23-10-2011  (gelezen 41512 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
http://www.youtube.com/watch?v=xzGyS31VhE0#ws
door 112regioleiden op 23 okt 2011

Voorschoten - In Voorschoten op de Voorschoterweg zijn zondagmorgen rond 7.20 uur twee medewerkers van de EOD (Explosieven Opruimingsdienst Defensie) ernstig gewond geraakt toen een explosief dat aan een flitspaal was bevestigd ontplofte. Een technisch rechercheur van de politie raakte licht gewond. Rond 3.30 uur kreeg de meldkamer van de politie een melding van een voorbijganger dat er mogelijk een explosief hing aan de flitspaal op de kruising Voorschoterweg met de Oude Leidseweg. De surveillance-eenheid die ter plaatse poolshoogte ging nemen, besloot bomverkenners te waarschuwen. Na onderzoek hebben zij vervolgens de EOD erbij geroepen. Het bleek te gaan om vermoedelijk een zelfgemaakt explosief. Bij de ontmanteling ervan is het ontploft. Dit gebeurde rond 7.30 uur. De zwaargewonden EOD'ers zijn naar het LUMC in Leiden gebracht. De technische rechercheur is voor controle naar het LUMC gebracht.

De politie heeft direct een TGO (Team Grootschalig Opsporing) onder leiding van het Openbaar Ministerie gestart om alles in werking te stellen om de dader(s) te pakken.

Getuigen gezocht
De politie is op zoek naar informatie die kan bijdragen de dader(s) te achterhalen. Mensen die voor en rond 3.30 uur een persoon of personen rond de flitspaal hebben gezien, wordt gevraagd te bellen met 0900-8844 of via Meld Misdaad Anoniem 0800 -- 7000. Getuigen die beelden hebben gemaakt van de verdachte situatie in de nachtelijke uren wordt gevraagd deze up te loaden via http://www.nationale-recherche.nl/.
Samen sterk in de hulpverlening!


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
De beelden vanaf 3:10 zijn van vlak na de explosie.


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Tijdens de hulpverlening na de ontploffing, hoor je een persoon (lijkt alsof het de cameraman betreft, getuige de luidheid van zijn stem) zeggen NIET te Twitteren. Blij dat er zo over gedacht wordt, want ik denk niet dat men de komst van jeugdige cameramensjes wil voorkomen (niets ten nadele van jongeren die filmen bij ongevallen, maar puur qua incident)
Of dit bewust werd gezegd door de cameraman, met als doel om ramptoerisme te voorkomen, of niet? Vind dit toch een goede instelling, welke een petje af verdient.


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Ik denk dat op deze film van 112regioleiden de explosie zelf ook zal staan, maar dat die er uitgeknipt is, klopt dat?
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Tijdens de hulpverlening na de ontploffing, hoor je een persoon (lijkt alsof het de cameraman betreft, getuige de luidheid van zijn stem) zeggen NIET te Twitteren. Blij dat er zo over gedacht wordt, want ik denk niet dat men de komst van jeugdige cameramensjes wil voorkomen (niets ten nadele van jongeren die filmen bij ongevallen, maar puur qua incident)
Of dit bewust werd gezegd door de cameraman, met als doel om ramptoerisme te voorkomen, of niet? Vind dit toch een goede instelling, welke een petje af verdient.

Dit zal eerder zijn om de politie/defensie zelf de gelegenheid te geven om de naasten van deze hulpverleners op de hoogte te stellen in plaats dat men het via Twitter oid te horen komt.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Gadverdarrie, ik weet niet hoe het met jullie gaat maar bij mij breekt het zweet uit terwijl ik koude rillingen over me rug voel gaan. Het geroep om een ambulance gaat mij door merg en been en tranen springen me in me ogen.

Wat een klootzak om zoiets te maken en te bevestigen aan zo'n paal.
(sorry voor mijn taalgebruik)

Is er al meer bekend over de verwondingen?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


rommedahl

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
hoop dat ze deze eikels van daders snel pakken, en ongenadig zullen straffen!
sterkte voor gewonden en betrokkenen.


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Gadverdarrie, ik weet niet hoe het met jullie gaat maar bij mij breekt het zweet uit terwijl ik koude rillingen over me rug voel gaan. Het geroep om een ambulance gaat mij door merg en been en tranen springen me in me ogen.

Wat een klootzak om zoiets te maken en te bevestigen aan zo'n paal.
(sorry voor mijn taalgebruik)

Is er al meer bekend over de verwondingen?

Ik heb exact dezelfde reactie.

Ik kan dit soort acties niet begrijpen, wil ze niet begrijpen. Ik kan alleen maar hopen dat de collega's het redden.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
off-topic speculatie over wel of niet twitteren verder verwijderd, graag de discussie hier beperken tot het incident zelf.
Samen sterk in de hulpverlening!


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Gadverdarrie, ik weet niet hoe het met jullie gaat maar bij mij breekt het zweet uit terwijl ik koude rillingen over me rug voel gaan. Het geroep om een ambulance gaat mij door merg en been en tranen springen me in me ogen.

Wat een klootzak om zoiets te maken en te bevestigen aan zo'n paal.
(sorry voor mijn taalgebruik)

Is er al meer bekend over de verwondingen?

Skip, Heb er niks aan toe te voegen. Wens de familie en naaste collega's heel veel sterkte.