GRIP 1 Twee EOD'ers zwaargewond door explosief aan flitspaal - Voorschoten 23-10-2011

Auteur Topic: GRIP 1 Twee EOD'ers zwaargewond door explosief aan flitspaal - Voorschoten 23-10-2011  (gelezen 41329 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Ik denk dat op deze film van 112regioleiden de explosie zelf ook zal staan, maar dat die er uitgeknipt is, klopt dat?

Dat lijkt me een van de meest essentiële momenten die je er niet zomaar uitknipt. Ik gok dat de camera toen net even uit stond.


Tom78

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
De beelden vanaf 3:10 zijn van vlak na de explosie.

Ik snap niet dat die persoon in het ambulance tenue, er niet naar toe sprint... Maar hij/zij LOOPT gewoon rustig die kant op. Is het niet zo, dat in een situatie zo als deze ELKE seconde telt?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Is het niet zo, dat in een situatie zo als deze ELKE seconde telt?

Nee. Als iemands leven af zou hangen van enkele seconden, dan zou er sowieso geen redden meer aan zijn..


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Ik snap niet dat die persoon in het ambulance tenue, er niet naar toe sprint... Maar hij/zij LOOPT gewoon rustig die kant op. Is het niet zo, dat in een situatie zo als deze ELKE seconde telt?

Om eerlijk te zijn snap ik dat wel. Er is reeds één explosie geweest, wie zegt dat er niet nog een tweede volgt? Is al het explosieve materiaal gesprongen op de moment, dat is een vraag die je als hulpverlener als eerste moet stellen om te bepalen of je er veilig naar toe kan gaan. Ook in deze, door merg en been gaande, situatie gaat je eigen veiligheid voorop. De gewonden hebben er namelijk niks aan als de andere hulpverleners gezellig naast hen komen te liggen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Om eerlijk te zijn snap ik dat wel. Er is reeds één explosie geweest, wie zegt dat er niet nog een tweede volgt? Is al het explosieve materiaal gesprongen op de moment, dat is een vraag die je als hulpverlener als eerste moet stellen om te bepalen of je er veilig naar toe kan gaan. Ook in deze, door merg en been gaande, situatie gaat je eigen veiligheid voorop. De gewonden hebben er namelijk niks aan als de andere hulpverleners gezellig naast hen komen te liggen.

Dat bedoelde ik. Loop rustig naar het incident en blijf je omgeving scannen. Is het veilig? Roept niemand met verstand van zaken mij terug? Doorlopen en handelen.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Dat bedoelde ik. Loop rustig naar het incident en blijf je omgeving scannen. Is het veilig? Roept niemand met verstand van zaken mij terug? Doorlopen en handelen.

Ik denk dat onze twee reacties aardig samenvatten waarom rennen op een plaats incident zelden tot nooit zou moeten gebeuren.  ;)

Ik hoop dat deze twee (drie eigenlijk) hulpverleners snel weer opknappen tot een dusdanig niveau dat ze hun werk weer kunnen hervatten! En verder dat de !@#$% die dit gedaan heeft zo snel mogelijk opgepakt kan worden.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Gadverdarrie, ik weet niet hoe het met jullie gaat maar bij mij breekt het zweet uit terwijl ik koude rillingen over me rug voel gaan. Het geroep om een ambulance gaat mij door merg en been en tranen springen me in me ogen.

Wat een klootzak om zoiets te maken en te bevestigen aan zo'n paal.
(sorry voor mijn taalgebruik)

Is er al meer bekend over de verwondingen?

zeer begrijpelijke reactie! ik vind de opmerking over het stevig aanlopen danwel het niet sprinten naar het incident door een ambulancemedewerker misplaatst!


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
zeer begrijpelijke reactie! ik vind de opmerking over het stevig aanlopen danwel het niet sprinten naar het incident door een ambulancemedewerker misplaatst!

Waarom? Ik vind dit een zeer begrijpelijke vraag van een leek en dat is nu juist ook één van de doelen van dit forum om dit soort misverstanden uit de wereld te helpen. En dat is het laatste wat ik in dit topic erover zeg.


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Wat een vreselijk nieuws! Ik hoop dat de EOD'ers er niets aan over zullen houden...

Nu had ik totaal geen sympathie voor de vernielers van flitspalen, maar dit slaat toch werkelijk alles. Explosieven gebruiken? Zijn ze helemaal van de pot gerukt? Ik hoop dat het OM de daders stevig aanpakt.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
De daders zullen wel een moeilijke jeugd hebben gehad en komen er met een goed gesprek vanaf. Ze hebben vast niet geweten dat een explosief kon ontploffen.

Als dit de tendens is, zijn we zeer diep gezonken in Nederland, en zou ik me bijna gaan schamen Nederlander te zijn.