Veiligheid van incidentfotografen; wel of geen hesje?

Auteur Topic: Veiligheid van incidentfotografen; wel of geen hesje?  (gelezen 32608 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Gepost op: 23 oktober 2011, 17:40:18
Hallo iedereen,

Misschien is het weer eens tijd voor een nieuwe discussie in het fotografen-board? Hier wil ik graag een discussie starten over de veiligheid van incidentenfotografen.

Dragen jullie bijvoorbeeld wel of geen hesjes? En doen jullie deze dan al aan op het moment dat jullie op de fiets/in de auto stappen (op de fiets is vele malen erger, alle mensen kijken je aan) of doen jullie deze pas aan als je bij het incident bent?

Ikzelf moet nog een beslissing maken, ik loop erg voor gek als ik met een hesje op de fiets stap... bij het incident vind ik het ook al zoiets... ik denk namelijk dat andere mensen mij gaan uitlachen  :| Hoe kijken jullie hier tegen aan? Heeft het wel degelijk meerwaarde?




RamonVersteeg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2011, 17:45:46
Ooit een hesje gekocht. Ik heb dat hesje echt nooit aan. Ten eerste sta je voor 'lul' en ten tweede neemt het veel ruimte in. Langs de snelweg is het wel slim om een hesje te gebruiken voor je eigen veiligheid. Ik hoorde laatst wel dat de goedkope hesjes (denk aan de Action) niet gekeurd zijn!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2011, 17:49:40
Gezien de leeftijd van topicstarter hoop ik dat hij 's nachts binnenzit. En zich zeker niet in de donkere uren op de snelweg zal bevinden. Maar, omdat het weer wintertijd is, en alweer vroeg donker.. sta je op een gevaarlijke plek; hesje aan. Maar mijn advies is om niet op gevaarlijke plekken te gaan staan. Gewoon in de veilige zone ophouden, aangegeven door hulpdiensten.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #3 Gepost op: 23 oktober 2011, 18:06:37
Je kunt dan voor zoveel mensen 'voor lul staan', je denkt tenminste wel aan je eigen veiligheid. Je hoeft niet eens op een snelweg te staan om over het hoofd te worden gezien door automobilisten. Ik zelf ben in het bezit van een gele fluojas á 80 euro. Oké, moet bij worden gezegd dat ik die ook nodig heb voor mijn fotografiewerk op het spoor, maar zo'n gele jas is wel prettig. Bij het in de auto stappen naar een melding snel de jas uit de kofferbak en rijden maar. Ter plaatse geen gedoe met lastig aan krijgende hesjes en je bent gelijk goed zichtbaar, wat wel zo'n prettig idee is als het donker is.

@ Dinges: veilige zones is één, maar als je op een normale weg staat zonder stoep en zonder afzetting dan bestaat er niet zoiets als een veilige zone. Dan is het gewoon goed oppassen. :)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


RamonVersteeg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #4 Gepost op: 23 oktober 2011, 18:08:57
Je kunt dan voor zoveel mensen 'voor lul staan', je denkt tenminste wel aan je eigen veiligheid. Je hoeft niet eens op een snelweg te staan om over het hoofd te worden gezien door automobilisten. Ik zelf ben in het bezit van een gele fluojas á 80 euro. Oké, moet bij worden gezegd dat ik die ook nodig heb voor mijn fotografiewerk op het spoor, maar zo'n gele jas is wel prettig. Bij het in de auto stappen naar een melding snel de jas uit de kofferbak en rijden maar. Ter plaatse geen gedoe met lastig aan krijgende hesjes en je bent gelijk goed zichtbaar, wat wel zo'n prettig idee is als het donker is.

@ Dinges: veilige zones is één, maar als je op een normale weg staat zonder stoep en zonder afzetting dan bestaat er niet zoiets als een veilige zone. Dan is het gewoon goed oppassen. :)

Over dag helpt een fluoriserende jas ook bijna niet


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #5 Gepost op: 23 oktober 2011, 18:15:03
Waarom denk je dan dat het voor veel veiligheidsdiensten maar ook bijvoorbeeld op bouwplaatsen verplicht is om gele danwel oranje fluo hesjes / jassen te dragen, ook overdag? ;)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #6 Gepost op: 23 oktober 2011, 18:19:27
@ Dinges: veilige zones is één, maar als je op een normale weg staat zonder stoep en zonder afzetting dan bestaat er niet zoiets als een veilige zone. Dan is het gewoon goed oppassen. :)

Goed oppassen moet je altijd, ook als je een boodschapje gaat doen of de hond gaat uitlaten.. ;)


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #7 Gepost op: 23 oktober 2011, 18:31:08
Je kunt dan voor zoveel mensen 'voor lul staan', je denkt tenminste wel aan je eigen veiligheid. Je hoeft niet eens op een snelweg te staan om over het hoofd te worden gezien door automobilisten. Ik zelf ben in het bezit van een gele fluojas á 80 euro. Oké, moet bij worden gezegd dat ik die ook nodig heb voor mijn fotografiewerk op het spoor, maar zo'n gele jas is wel prettig. Bij het in de auto stappen naar een melding snel de jas uit de kofferbak en rijden maar. Ter plaatse geen gedoe met lastig aan krijgende hesjes en je bent gelijk goed zichtbaar, wat wel zo'n prettig idee is als het donker is.

@ Dinges: veilige zones is één, maar als je op een normale weg staat zonder stoep en zonder afzetting dan bestaat er niet zoiets als een veilige zone. Dan is het gewoon goed oppassen. :)

Bedankt voor je mening. Misschien moet ik dan toch maar eens eentje aanschaffen. Helemaal omdat ik begin 2012 begin met een bouwproject te fotograferen.

Maar wat raad je voor mij aan, hesje al direct aandoen als ik op de fiets stap of pas aandoen aangekomen bij het incident?


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #8 Gepost op: 23 oktober 2011, 18:42:49
Waarom zou je het hesje al aan doen op je fiets ? Ik mag hopen dat je je gewoon op de normale fietspaden/straat bevindt en niet op een plaats gaat fietsen alwaar dat gevaarlijk is.

Ik heb mijn hesje eigenlijk alleen aan bij wielrenwedstrijden of mountainbikewedstrijden, puur omwille van zichtbaarheid, dus veiligheid.


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #9 Gepost op: 23 oktober 2011, 22:30:40
Bij een incident die wat langer duurt dan bijvoorbeeld een klein afvalbrandje trek ik mijn hesje aan. Bijkomend voordeel, mensen weten waarvan je bent omdat er op mijn hesje een naam/website staat.