Veiligheid van incidentfotografen; wel of geen hesje?

Auteur Topic: Veiligheid van incidentfotografen; wel of geen hesje?  (gelezen 32479 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #10 Gepost op: 23 oktober 2011, 22:56:49
Waarom zou je het hesje al aan doen op je fiets ?

Waarom niet? Ik ken zat mensen die bijvoorbeeld op de brommer een hesje dragen. De opmerking dat het overdags zinloos is, is onzin. Een motoragent pik je er vandaag de dag sneller uit ivm de gele kleding dan vroeger, het springt gewoon eerder in het oog. Als iemand op de fiets een hesje wil dragen dan moet hij dat gewoon doen, als fotograaf onderweg naar een incident of niet, kwaad kan het niet lijkt mij :)


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #11 Gepost op: 24 oktober 2011, 02:10:08
Maar, omdat het weer wintertijd is, en alweer vroeg donker.. sta je op een gevaarlijke plek; hesje aan.

Sorry Dinges maar de wintertijd gaat pas in op de nacht van 29 op 30 oktober om 03:00 uur en dan is het ineens weer 02:00 uur.

Ik zie geen probleem in het feit om als je op de fiets gaat gelijk je veiligheidshesje aan te trekken.
Ook overdag val je gewoon veel meer op dan zonder dat je hem aan hebt neem inderdaad alleen al het voorbeeld wat
Hunter geeft over de motoragent die je veel beter ziet tegenwoordig.

Nu woon ik in een grote stad en ik zie steeds meer mensen vanaf dat het schemer is met een hesje aan.
Zelfs kinderen die met de schoolklas naar het zwembad lopen overdag hebben een veiligheidshesje aan dus waarom jij niet.
Niet overal is de openbare straatverlichting even goed natuurlijk en als je bijvoorbeeld tussen de weilanden door fietst dan is
het met de verlichting soms helemaal erbarmelijk slecht gesteld.

Dus ik zeg JA vooral doen voor je eigenveiligheid want dat is het belangrijkste wat er is.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Reactie #12 Gepost op: 24 oktober 2011, 08:22:06
Hesje is zeer bruikbaar, zeker als je op de snelweg incidenten wil fotograferen. Ik weet dat je in Rotterdam-Rijnmond van de politie zelfs verplicht een hesje moet hebben, een deze aan moet hebben. Anders wordt je gewoon weg gestuurd. Ik heb geen hesje omdat ik nooit op de snelweg kom. Maar het is zeer bruikbaar.


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #13 Gepost op: 24 oktober 2011, 09:42:38
De huidige rellenkaart (PPK) gaat als het goed is komend jaar vervangen worden door een veiligheidshesje. De stichting gaf aan dat je dan beter op valt bij het publiek en hulpverlenende instanties. Dat je een hesje draagt op verkeers(onveilige)plekken, oké. Maar ik denk dat je tijdens een demonstratie (in de zin van rellen) niet graag met zo'n hesje loopt als fotograaf zijnde, ik vermoed dat je dan juist een mikpunt gaat worden ::).
Weer of geen weer... altijd brandweer


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #14 Gepost op: 24 oktober 2011, 09:48:51
Ik heb vroeger altijd een veiligheidshesje meegehad, echter heb ik nu sinds kort een (dunne) veiligheidsjas.
Het veiligheidshesje heb ik eigenlijk nooit overdag aangetrokken, en 's nachts enkele keren op een relatief onveilige plaats.
De veiligheidsjas aan op de fiets kan je misschien helpen door het verkeer te komen, ik fiets redelijk snel, en medefietser laten je eerder door met een fluorjas of i.d.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #15 Gepost op: 24 oktober 2011, 09:49:04
Maar ik denk dat je tijdens een demonstratie (in de zin van rellen) niet graag met zo'n hesje loopt als fotograaf zijnde, ik vermoed dat je dan juist een mikpunt gaat worden ::).

Anderzijds ben je wel weer zichtbaar voor de politie. Dus de kans dat je ongewild een (lange) wapenstok krijgt te verwerken wordt hierdoor wel weer  kleiner.
Als jij je dusdanig opstelt verminder je ook de kans dat je het middelpunt van belangstelling wordt.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 24 oktober 2011, 10:20:25
Hier zie je hoe goed een Gele jas overdag opvalt.
=====================================
Mooi om te zien hoeveel politie op de been wordt gebracht bij een bezoek van Barack Obama O0 (San Francisco)

President Obama San Francisco

User: tomstorey
Bron: Youtube


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #17 Gepost op: 24 oktober 2011, 12:07:08
Over dag helpt een fluoriserende jas ook bijna niet
Wat verwacht je van een fluorescerende jas? Dat ie je sneller door het verkeer laat gaan? Dat je beter gezien wordt?

Een hoge zichtbaarheidsjas, signaaljas of veiligheidsjas (of vest) heeft twee functionele eigenschappen. Het "lichtgevende", fluorescerende effect (primair voor overdag maar werkt 's avonds in feite ook) en het retroreflecterende effect (voor aanstraling door koplampen bij duisternis). Je maakt daarmee jezelf meer opvallend.

Dat wil echter niet zeggen dat andere mensen je dan ook daadwerkelijk (beter) zien! Dat ligt niet alleen aan jou en je jas, maar ook aan de mens door wie je gezien wilt worden. Een fluorescerende jas werkt dus wel (want je bent beter opvallend), maar het beoogde doel (dat mensen je zien) wordt er niet altijd door gehaald.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #18 Gepost op: 24 oktober 2011, 12:12:59
Sorry Dinges maar de wintertijd gaat pas in op de nacht van 29 op 30 oktober om 03:00 uur en dan is het ineens weer 02:00 uur.


Ja, bedankt voor  de les. M.a.w: het is 's avonds al weer gauw donker. Dat is m'n punt.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #19 Gepost op: 24 oktober 2011, 12:15:09
Een gele jas/hesje voorzien van retroreflecterend materiaal zal ten alletijde helpen je zelf zichtbaarder te maken, echter ben je, zoals de overste al aangeeft in zijn laatste alinea, altijd afhankelijk van externe factoren die niet altijd mee (willen) werken.