Veiligheid van incidentfotografen; wel of geen hesje?

Auteur Topic: Veiligheid van incidentfotografen; wel of geen hesje?  (gelezen 32636 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,541
Reactie #30 Gepost op: 25 oktober 2011, 12:04:23
Ik heb standaard een oranje hesje in mijn tas zitten. Trek hem echter nauwlijks aan omdat het meestal geen meerwaarde voor mij heeft behalve in een situatie waar het me beter lijkt om hem even aan te trekken (hoofdwegen enz).

Nu ook nog een leuke vraag voor dit topic. Welke kleur hesje/jas?


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #31 Gepost op: 25 oktober 2011, 12:41:36
Nu ook nog een leuke vraag voor dit topic. Welke kleur hesje/jas?
Geel is in de schemering beter zichtbaar dan oranje (dan bedoel ik zonder aanstraling en reflectie van de reflectiestrepen). Dat verschil zag ik duidelijk toen ik eens bij schemering stond te fotograferen bij een autorallye, waar een aantal mensen naast elkaar stonden met gele en oranje hesjes.


Ik heb overigens zowel gele als oranje hesjes in de auto liggen (de gele zijn later aangeschaft, na bovenstaande ervaring, de oranje draag ik eigenlijk niet meer; maar elke passagier, ook bij een volle auto dus, kan bij mij in geval van pech o.i.d. een hesje aantrekken).
Daarnaast heb ik een veiligheidsjas waarvan de voering uitritsbaar is. Reden voor aanschaf van de jas was de verhoogde zichtbaarheid t.o.v. een hesje en bij kou het niet eerst hoeven aantrekken van de gewone jas en dan nog eens een hesje eroverheen (tijdwinst dus minder tijd onveilig(er)). 's Zomers, als de mussen dood van het dak vallen, kies ik eerder een hesje dan voor de jas (jas te warm), tenzij ik vind dat die verhoogde zichtbaarheid van de jas t.o.v. hesje noodzakelijk is (dan maar liever een beetje te warm).

Ik bekijk per situatie of ik wel of geen veiligheidskleding (ter plaatse) aantrek: gewoon in een woonwijkje doe ik het niet, langs autoweg of autosnelweg altijd wel, waarbij ik de aantekening maak dat ik voor incidentfoto's niet stop op de snelweg, maar daar alleen in het talud loop als ik die via een andere weg (bijvoorbeeld langs de snelweg of kruisend onder de snelweg door) makkelijk kan bereiken.
Bij een incident met heel veel publiek wil ik nog wel eens voor het FOTO-veiligheidshesje kiezen, maar dat is dan puur voor herkenning. Een grote hoeveelheid publiek is iets makkelijker bereid een stapje voor je opzij te doen als je herkenbaar bent als fotograaf (wel vriendelijk vragen, niet doorduwen).
Bij incidenten met weinig publiek laat ik het weer van de zichtbaarheid en verkeerssituatie ter plaatse afhangen of ik wel of geen veiligheidskleding aantrek (bijvoorbeeld vandeweek bij de paardenstal op de Paradijsvogelweg in Almere wel m'n jas aangetrokken, aangezien dit een onverlichte weg is in het buitengebied).

Wat ik wel merken is dat het gewaardeerd wordt als blijkt dat je duidelijk op je eigen veiligheid let, door het dragen van veiligheidskleiding en goed uit te kijken (doe dat maar gerust een beetje overdreven, ook bij een afgesloten weg kijken of er niet toch iemand aankomt) en kijken waar je (ook buiten de eventuele lintjes) wel en niet loopt (sporen).


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #32 Gepost op: 25 oktober 2011, 14:14:21
(...)
Nu ook nog een leuke vraag voor dit topic. Welke kleur hesje/jas?
Voor de fluorescerende of reflecterende werking maakt het nauwelijks uit (het moet immers aan de Europese norm voldoen), maar geel contrasteert doorgaans beter met de vaak donkere achtergrond of omgeving, waardoor deze kleur meer opvalt. Aan de andere kant moet je vooral bij incidenten overwegen of je met een gele kleur niet teveel wegvalt tegen het geel van de hulpverlening. Dan zou ik misschien nog eerder kiezen voor bijvoorbeeld koningsblauw (traditioneel de kleur voor "waarnemers").
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,541
Reactie #33 Gepost op: 25 oktober 2011, 14:15:27

Wat ik wel merken is dat het gewaardeerd wordt als blijkt dat je duidelijk op je eigen veiligheid let, door het dragen van veiligheidskleiding en goed uit te kijken (doe dat maar gerust een beetje overdreven, ook bij een afgesloten weg kijken of er niet toch iemand aankomt) en kijken waar je (ook buiten de eventuele lintjes) wel en niet loopt (sporen).

Ben ik gelukkig niet de enigste die dat doet ;-)


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #34 Gepost op: 25 oktober 2011, 14:29:24
@90-8: Hij maakt wel degelijk foto's van de brandweer, maar hij is dan geen brandweerfotograaf.

Hier, in een van de topic is dat veelvuldig besproken.

Ik heb de moderators een bericht gestuurd of ze de foto's willen verwijderen.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #35 Gepost op: 25 oktober 2011, 15:42:36
@90-8: Hij maakt wel degelijk foto's van de brandweer, maar hij is dan geen brandweerfotograaf.

Hier, in een van de topic is dat veelvuldig besproken.

Ik heb de moderators een bericht gestuurd of ze de foto's willen verwijderen.

Ja? Dus hoeft hij zich ook niet in die hoedanigheid voor te doen. Maar aangezien betreffende persoon hier niet mee kan reageren en ik zijn beweegredenen niet ken blijft het speculeren. Ik weet in ieder geval wel dat je dit in onze regio niet voor elkaar krijgt. (er van uitgaande dat eerder genoemde zich voordoet als iemand wat hij niet is)

Maar in principe zeg jij dus een hesje is makkelijk en al helemaal als je eens hesje aandoet met een tekst / functie wat je niet uitoefend.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #36 Gepost op: 25 oktober 2011, 16:11:22
Hier in Haaksbergen (normaal dorp) krijg je dat soort dingen helaas wel voor elkaar.

Maar eigenlijk ben ik een beetje aan het zeuren, later mocht ik ook onder het lint door toen ze mij zagen  098uo

Ik zeg dat het hier wel gebeurt, een hesje dragen zodat je makkelijker onder de linten door mag.

Ja? Dus hoeft hij zich ook niet in die hoedanigheid voor te doen. Maar aangezien betreffende persoon hier niet mee kan reageren en ik zijn beweegredenen niet ken blijft het speculeren. Ik weet in ieder geval wel dat je dit in onze regio niet voor elkaar krijgt. (er van uitgaande dat eerder genoemde zich voordoet als iemand wat hij niet is)

Maar in principe zeg jij dus een hesje is makkelijk en al helemaal als je eens hesje aandoet met een tekst / functie wat je niet uitoefend.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,541
Reactie #37 Gepost op: 25 oktober 2011, 17:01:35
Hier in Haaksbergen (normaal dorp) krijg je dat soort dingen helaas wel voor elkaar.

Maar eigenlijk ben ik een beetje aan het zeuren, later mocht ik ook onder het lint door toen ze mij zagen  098uo

Ik zeg dat het hier wel gebeurt, een hesje dragen zodat je makkelijker onder de linten door mag.

Het zal meer aan de vriendelijkheid van de hulpverleners liggen dan aan je hesje ;-)


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #38 Gepost op: 25 oktober 2011, 17:28:54
Het zal meer aan de vriendelijkheid van de hulpverleners liggen dan aan je hesje ;-)

Uiteraard heeft dat er ook mee te maken, maar door je hesje krijg je wel een 'professione' uitstraling.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #39 Gepost op: 25 oktober 2011, 19:01:14
Uiteraard heeft dat er ook mee te maken, maar door je hesje krijg je wel een 'professione' uitstraling.
Je krijgt geen professionelere uitstraling, je valt alleen beter op. En dat kan positief of negatief zijn, afhankelijk van je gedrag als fotograaf.

Overigens, met zo;n hesje als deze loop je in ieder geval voor aap:

Bron: Brandweerwinkel.nl

@ Lt. Col. Me
Zoiets ?

on: Brandweerwinkel.nl