Veiligheid van incidentfotografen; wel of geen hesje?

Auteur Topic: Veiligheid van incidentfotografen; wel of geen hesje?  (gelezen 32739 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #50 Gepost op: 26 oktober 2011, 16:50:26
Zoals Brandweer-ZH18-402 op pagina 1 aangaf wordt de 'rellenkaart' behorende bij de PPK volgend jaar vervangen door een veiligheidshesje.
De kleur van dit hesje wordt ook blauw. Ik denk dat men dus inderdaad heeft geredeneerd dat deze kleur vooral voor waarnemers is.

(Misschien zien we binnenkort, omwille van de herkenbaarheid, de voorlichters en plotters in het roze  >:D )
Even de rij volledig gemaakt:

Blauw =
functionaris logistiek
functionaris verbindingen
plotter
voorlichter

Terugkomend op jouw andwoord. Ik neem aan dat het niet alleen een hesje is, maar ook een PPK zoals het nu is? Anders kan iedereen een blauw hesje laten bedrukken.
Ik vraag mij eveneens af:
- Wat is de meerwaarde van dit hesje
- Op het moment dat een amateurfotograaf zichzelf een hesje aanschaft en hiermee bij een incident staat, hoe wordt hier tegen opgetreden als er al uberhaupt tegen op te treden is.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #51 Gepost op: 26 oktober 2011, 19:35:13
Even de rij volledig gemaakt:

Blauw =
functionaris logistiek
functionaris verbindingen
plotter
voorlichter

Terugkomend op jouw andwoord. Ik neem aan dat het niet alleen een hesje is, maar ook een PPK zoals het nu is? Anders kan iedereen een blauw hesje laten bedrukken.
Ik vraag mij eveneens af:
- Wat is de meerwaarde van dit hesje
- Op het moment dat een amateurfotograaf zichzelf een hesje aanschaft en hiermee bij een incident staat, hoe wordt hier tegen opgetreden als er al uberhaupt tegen op te treden is.

Mijn reactie ging vooral over de kleur van het hesje, maar ik kan me de vragen voorstellen.

Zoals ik het begrepen heb is het hesje de vervanger voor de zogenaamde 'rellenkaart' en is dit bedoeld om de pers snel herkenbaar te maken voor de politie. Bijvoorbeeld bij daadwerkelijke rellen, maar het kan ook in andere situaties gebruikt worden. De bron hiervan is ons korpsintranet en heb het ook al in een nieuwsbericht voorbij zien komen.

Op je tweede vraag moet ik het antwoord schuldig blijven. Maar ik neem aan dat het hesje alleen geldig is in combinatie met de PPK en dat er een onderscheidende tekst op het hesje wordt gedrukt.  Dus een controle zal -buiten het heetst van de strijd- wel mogelijk zijn.
Senior GGP / Oost-Brabant


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #52 Gepost op: 26 oktober 2011, 19:37:26
Mijn reactie ging vooral over de kleur van het hesje, maar ik kan me de vragen voorstellen.

Zoals ik het begrepen heb is het hesje de vervanger voor de zogenaamde 'rellenkaart' en is dit bedoeld om de pers snel herkenbaar te maken voor de politie. Bijvoorbeeld bij daadwerkelijke rellen, maar het kan ook in andere situaties gebruikt worden. De bron hiervan is ons korpsintranet en heb het ook al in een nieuwsbericht voorbij zien komen.

Op je tweede vraag moet ik het antwoord schuldig blijven. Maar ik neem aan dat het hesje alleen geldig is in combinatie met de PPK en dat er een onderscheidende tekst op het hesje wordt gedrukt.  Dus een controle zal -buiten het heetst van de strijd- wel mogelijk zijn.

Bedankt voor je andwoord. We wachten rustig af!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Reactie #53 Gepost op: 27 oktober 2011, 15:18:48
Hier in de VRR is het verplicht een hesje te dragen op de snelweg, tenzij je in je auto blijft. Dus het is altijd handig om er een te hebben.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #54 Gepost op: 27 oktober 2011, 15:23:05
Op het moment dat een amateurfotograaf zichzelf een hesje aanschaft en hiermee bij een incident staat, hoe wordt hier tegen opgetreden als er al uberhaupt tegen op te treden is.

Waarom zou een fotograaf geen hesje mogen dragen en zou daar tegen opgetreden moeten worden? In sommige situaties wordt een fotograaf zelfs niet eens toegelaten als ie geen hesje aan heeft (ongevallen op wegen e.d.).
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #55 Gepost op: 27 oktober 2011, 15:50:25
Waarom zou een fotograaf geen hesje mogen dragen en zou daar tegen opgetreden moeten worden? In sommige situaties wordt een fotograaf zelfs niet eens toegelaten als ie geen hesje aan heeft (ongevallen op wegen e.d.).

Arie even terug lezen waar ik het over heb. Ik heb het niet over zomaar een hesje aandoen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


MHL media

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
Reactie #56 Gepost op: 27 oktober 2011, 17:00:24
Terugkomend op jouw andwoord. Ik neem aan dat het niet alleen een hesje is, maar ook een PPK zoals het nu is? Anders kan iedereen een blauw hesje laten bedrukken.
Ik vraag mij eveneens af:
- Wat is de meerwaarde van dit hesje
- Op het moment dat een amateurfotograaf zichzelf een hesje aanschaft en hiermee bij een incident staat, hoe wordt hier tegen opgetreden als er al uberhaupt tegen op te treden is.

Volgens de stichting politieperskaart worden de vestjes voorzien van een vak waar je je perskaart in kan/moet steken.
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #57 Gepost op: 27 oktober 2011, 17:44:55
Blauw hesje in plaats van rellenkaart
vrijdag 27 augustus 2010

Een blauw hesje, met waarschijnlijk het woord ‘Politieperskaart’ er op, gaat in 2012 de grote rellenkaart vervangen die nu wordt verspreid samen met de politieperskaart. Dat zou de onduidelijk die nu soms optreedt bij het herkennen van journalisten bij politieafzettingen moeten verminderen. Vorige week werd bekend dat sommige politiekorpsen eigen rellenkaarten gaan uitgeven om te bepalen of journalisten bij afzettingen verder mogen. In het hesje van de Stichting Landelijke Politieperskaart komt ruimte om de kleine politieperskaart te steken. Op die manier kan de politie zien dat het echt om een (foto)journalist gaat. Er zijn ongeveer drieduizend journalisten met een tweejarige politieperskaart en er zijn duizend jaarkaarten in omloop voor facilitair personeel.

http://www.villamedia.nl/nieuws/bericht/blauw-hesje-in-plaats-van-rellekaart/49555/
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #58 Gepost op: 27 oktober 2011, 17:45:25
Volgens de stichting politieperskaart worden de vestjes voorzien van een vak waar je je perskaart in kan/moet steken.

Dankjewel voor je andwoord.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Reactie #59 Gepost op: 21 november 2011, 08:24:29
Om toch nog even terug te komen;

Ik denk dat het met het weer nu wel handig is om in die dikke mist een hesje te dragen.