Veiligheid van incidentfotografen; wel of geen hesje?

Auteur Topic: Veiligheid van incidentfotografen; wel of geen hesje?  (gelezen 33679 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #40 Gepost op: 25 oktober 2011, 21:09:11
Uiteraard heeft dat er ook mee te maken, maar door je hesje krijg je wel een 'professione' uitstraling.

Echt niet. Ik ken 1 persfotograaf met PPK die een fluorjas draagt. Zoals ik al eerder aanhaalde zie je in onze regio verder geen officiele pers met hesjes en andere flauwekul lopen. Alleen als het nodig is, autosnelweg, spoorwegen etc.
Incidentfotografen met hesjes zijn zijn 9 van de 10 keer amateurfotografen die DENKEN dat ze er iets mee bereiken. Op een gegeven moment gaat het zeker weten tegen je werken. Praktijkbeelden te over. (Zijn hier op het forum ook al meters over getijpt!) Maja, ik val in herhaling
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

1300001-MR

• Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 25 oktober 2011, 21:13:22
Exact wat 90-8 aangeeft. Een hesje is omwille van veiligheid, en dient ook als zodanig gedragen te worden. Een hesje is niet bedoeld van 'Kijk mee hier eens staan met mijn hesje van website X met mijn camera foto's aan het maken van incident Y'.

Vinn

• Forum gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 25 oktober 2011, 21:18:10
Een hesje is in deze situatie gewoon puur voor de veiligheid, ik heb zwaar het gevoel dat het hesje nu gewoon misbruikt word precies het geen wat hier voor mij gezegt is.

Lt. Col. Me

• Senior gebruiker
  • Nederland moet door!
Reactie #43 Gepost op: 25 oktober 2011, 21:45:23
(...)
@ Lt. Col. Me
Zoiets ?
(...plaatje...)
on: Brandweerwinkel.nl
Bijvoorbeeld. Volgens mij is het niet helemaal koningsblauw (het lijkt wat donkerder, zie ook onderstaand figuurtje), maar doet in feite niet terzake. Blauw is (traditioneel) de kleur voor waarnemers bij oefeningen en dergelijke, zoals groen (limegroen) de kleur is voor de OvD'en.

Bron: verkeersregelaarskleding.nl
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #44 Gepost op: 25 oktober 2011, 21:47:00
Bijvoorbeeld. Volgens mij is het niet helemaal koningsblauw (het lijkt wat donkerder, zie ook onderstaand figuurtje), maar doet in feite niet terzake. Blauw is (traditioneel) de kleur voor waarnemers bij oefeningen en dergelijke, zoals groen (limegroen) de kleur is voor de OvD'en.

Bron: verkeersregelaarskleding.nl

Blauw idem voor voorlichters en plotters etc. Dus met blauw lopen is al helemaal vragen om problemen  ;D
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

Lt. Col. Me

• Senior gebruiker
  • Nederland moet door!
Reactie #45 Gepost op: 25 oktober 2011, 21:51:14
Hmm ok, dan is blauw inderdaad ook geen handige optie. Misschien toch maar die roze dan voor de heren persmuskieten  098uo
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

weetje_hgl

• geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #46 Gepost op: 25 oktober 2011, 21:59:02
Nee, want dan krijg je weer van die "roze zaterdag" opmerkingen van "Ho-He-Le-Tra", ofzo....
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.

Wouter

• Senior gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 25 oktober 2011, 21:59:15
90-8 verwoord precies wat ik denk. Laat zo'n hesje voor de veiligheid, als je onder de linten door wilt als niet PPK houder moet je in een goed straatje komen te staan bij de hulpverleners. Zij moeten jou kennen en weten dat je een ok knul bent. Dan zul je na verloop van tijd zien dat men er geen probleem mee heeft als jij een positie kiest achter de linten.

Ook als je PPK hebt is het makkelijker om in een positieve manier bij de hulpverleners bekend te staan. Er kan dan plotseling veel meer.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #48 Gepost op: 25 oktober 2011, 23:24:24
PPK houder of niet, binnen de lintjes of achter de lintjes; ik draag gewoon altijd een gele fluojas. Al is het maar voor de (schijn)veiligheid. Laatst bij de brandweerwedstrijden in Elburg werden er bijna nog een paar kinderen om ver gereden door een automobilist. Het kan soms gek lopen. Wel ben ik het er mee eens dat het geen middel moet zijn om jezelf status te geven (denk aan de welbekende: "brandweer fotograaf"), maar voor herkenbaarheid bij een incident waar veel bekende gezichten tussen de HV'ers rondlopen is het prima. Laat ik het zo zeggen: sinds ik mijn gele fluojas aan doe naar incidenten heb ik alleen nog maar positieve reacties gehad van HV'ers.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 25 oktober 2011, 23:42:17
Blauw idem voor voorlichters en plotters etc. Dus met blauw lopen is al helemaal vragen om problemen  ;D

Zoals Brandweer-ZH18-402 op pagina 1 aangaf wordt de 'rellenkaart' behorende bij de PPK volgend jaar vervangen door een veiligheidshesje.
De kleur van dit hesje wordt ook blauw. Ik denk dat men dus inderdaad heeft geredeneerd dat deze kleur vooral voor waarnemers is.

(Misschien zien we binnenkort, omwille van de herkenbaarheid, de voorlichters en plotters in het roze  >:D )
Senior GGP / Oost-Brabant