Tsunami,

Auteur Topic: Tsunami,  (gelezen 5104 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #10 Gepost op: 28 december 2004, 08:11:45
Tot nu toe zijn er van hele eiland groepen nog niets gehoord..
Van de malediven is nog niets gehoord..  en die ligt maximaal 1 meter boven zee niveau..



Een aantal Malediven-eilanden en dan met name aan de oost zijde van het South Ari-Atoll hebben veel schade. Het eiland Baros bijvoorbeeld is 0.5 meter boven de waterspiegel en daar staat niks meer. Het eiland Nalaguairdhoo (zuidelijkste eiland van het South Ari-Atoll) ligt 1.5 m boven de waterspiegel en heeft bijna geen schade en is men gewoon aan het vakantie vieren. Daar wordt gewoon weer gedoken. Tis er wel druk, want alle omliggende eilanden hebben schade en dit eiland doet de opvang voor die regio. Normaal zijn er 350 bezoekers, nu 750.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #11 Gepost op: 28 december 2004, 12:25:52
van onze correspondent Mike ter plaatse (uit ons gastenboek: http://www.zrb.info):
voor diegene die dit lezen. Allereerst bedankt voor de zorgen en alles hier op mijn eiland in de maledieven is ok. We hebben een paar grote golven gehad maar de schade is beperkt gebleven. Was op het moment aan het duiken maar als een echt brigade lid hebben we gelijk de overstromingsplannen tevoorschein gehaald (kerst 93/95) . Alles op dit eiland is onder controle wat niet geld voor de andere maar hebben 330 gestrande gasten opgenomen zodat die kunnen wachten tot dat ze een mogelijkheid hebben terug te keren naar huis.
Vanaf de maledieven wens ik gelijk iedereen een goed 2005 toe
[img]/img]


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 31 december 2004, 11:54:05
er was vandaag op teletekst wel een interesant stukje te lezen.
Door de zeebeving is de aardbol een 3 tal microseconde sneller gaan draaien,met als gevolg dat de tijd sneller zou gaan.
En om het verschil wat er dan ontstaat weer recht te trekken zou er eind 2005 een schrikkelseconde moeten zijn :o :o


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #13 Gepost op: 31 december 2004, 14:13:22
hebben wij weer ;)


Kanarie

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 31 december 2004, 14:19:55
Ik heb eens gelezen dat schrikkelsecondes wel vaker voorkomen.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #15 Gepost op: 7 januari 2005, 11:54:28
Ik heb ondertussen een CD-rom gekregen vanuit de Malediven, waarop de tsunami te zien is op één van de eilanden. Het gaat om het eiland Nalaguairdhoo, dat relatief hoog is en direct aan de diepe oceaan.

Het is hier eigenlijk niet meer dan een snelle rijzing van het zee-water van anderhalve meter binnen 2 á 3 minuten. Dit eiland is zoals gezegd hoog, maar als je eiland dus 0,5 meter op z'n hoogst is, dan heb je toch een probleem.

Ondertussen zijn alle gasten hier geëvacueerd en gerepatrieerd naar hun eigen land, alleen de vaste bemensing likt de wonden na de tsunami.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #16 Gepost op: 8 januari 2005, 20:04:35
Beste Mensen,

 

Allereerst voor een ieder een heel gelukkig 2005 gewenst.

 

Bijgaand zend ik een bericht door uit Thailand. Een klein jongetje is in de ramp zijn ouders kwijt. Wie weet er iets over deze jongen??
Zie hieronder het telefoonnummer voor meer informatie.

 

Het medium internet kan hier goede diensten bewijzen. Neem mij niet kwalijk dat ik dit door zend. Beter nog: DOE HET OOK!

 

Hartelijke groeten,

Matthijs

 

>Subject: PLEASE SEND THIS TO ALL YOU KNOW

>Date: Tue, 04 Jan 2005 18:00:26 +0100

>

>Subject: Tsunami - BOY MISSING PARENTS

>

>Dear all!

>

>Pls make re-circulate the attached photo and this message

>

>Please send this to all - we mean all! - the people in your entire

>network.

>

>The boy about 2 years, from Khoa Lak is missing his parents.

>

>Nobody knows the country that he comes from.

>If anyboy knows him please contact to:

>

>

>076-249400-4 ext. 1336, 1339 or  e- mail

>

>

>info@phuket-inter-hospital.co.th

[verwijderd door de admin ivm opschoning]


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 8 januari 2005, 20:10:55
Matthijs,voor dit soort berichten maken we graag ruimte vrij.Ik had de mail ookal ontvangen en doorgezonden ;)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #18 Gepost op: 8 januari 2005, 23:15:55
http://www.phuketgazette.net/news/index.asp?id=3882

Al opgelost....wel met dank aan het internet...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


sigmash

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 10 januari 2005, 19:40:36
Sorry voor mijn late reactie, ik lees niet dagelijks op het natte deel van het forum maar ik wil hem jullie toch niet besparen. Hier werd om een leraar Natuurkunde gevraagd om wat meer inzicht te vergader over hoe een Tsunami zich zo snel en voor schepen ongemerkt kan verplaatsen. De vergelijking die Henk daarvoor gebruikt met stroom en spanning is correct, maar waarschijnlijk te abstract voor niet-technici. Liever zou ik een mechanisch voorbeeld gebruiken.

De eerste valkuil zit ‘m in het woord “golf”. We hebben hier namelijk te maken met 2 golven: een schokgolf en een vloedgolf. Een schokgolf is wat je voelt als je je ene hand op tafel legt en met de andere met een hamer ergens anders op tafel slaat. Deze schokgolf gaat met de geluidsnelheid door de tafel zonder dat deze daarbij veel wordt verplaatst. Een vloedgolf is natuurlijk een hoop water, zoals de branding.

Welnu bij een zeebeving ontstaat er een schokgolf in de oceaanbodem en de wordt doorgegeven aan de watermoleculen, deze zitten dicht op elkaar en kunnen daardoor nauwelijks bewegen maar zullen wel de klap aan elkaar doorgeven. Dit gaat met orde grootte geluidsnelheid 800 a 1000 km/h. Dit gaat “goed” totdat de schokgolf in ondieper water komt, daar worden de watermoleculen niet meer op hun plaats gehouden door hun buren maar wordt de klap zie ze krijgen omgezet in snelheid, waar door er een vloedgolf ontstaat.
(aldus de 2e wet van Newton F = m*a)
De schokgolf triggerd dus de vloedgolf.

Het beste schoolvoorbeeld hiervan is een rekje waaraan met touwtjes een rijtje van een stuk of 5 balletjes van gelijke grootte en massa naast elkaar zijn opgehangen. Als je dan het buitenste balletje tegen de rest laat slingeren blijven de middelste 3 stilhangen, geven alleen de schokgolf door en het buitenste balletje aan de andere kant schiet weg. Want bij gebrek aan iets om de kracht aan door te geven wordt deze omgezet in snelheid. Hou je echter je vinger tegen dit balletje, blijft ie wel op zijn plaats en voel je het aantikken van het balletje aan de overkant.

m.v.g.

Robin