Homeland security

Auteur Topic: Homeland security  (gelezen 4330 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sigmash

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 29 december 2004, 20:47:03
Hier zou het Nederlandse Rode Kruis zich nu eens wat meer bezig mee moeten gaan houden. Ik was afgelopen zomer op vakantie in de USA en daar zat bij elke Maglite een foldertje "Be Prepared" van The American Red Cross. Daarin stonden van die BB/WOIII-actige tips als voorraadje drinkwater, houdbaar voedsel, zaklamp, en eerste hulp kit in huis hebben. En afspraken maken met gezin en familie over een trefpunt ingeval van evacuatie en telefoon storing. Die benadering van Red Cross is een stuk meer in mijn straatje dan dat geneuzel over eenzaamheid waar ze je in Nederland mee doodknuffelen.

Robin


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 30 december 2004, 12:28:40
Het zou het rode kruis niet misstaan als zij een belangrijke rol hier in gaan spelen..


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #12 Gepost op: 30 december 2004, 12:45:32
Het valt al niet mee om de burger bewust te maken dat er aan de veiligheid in huis al een hoop verbeterd kan worden. Het zal dus een hele klus worden om dit onder de aandacht te krijgen. Een stuk voorlichting kan hierbij weggelegd worden aan de hulpdiensten. Het grote probleem zal dan de samenwerking tussen de hulpdiensten worden. Hierin denk ik dat de meeste winst valt te behalen. Zorg dat alle partijen dezelfde boodschap uitdragen daarmee voorkom je in ieder geval de onduidelijkheid bij de burgers. In Nederland moet toch eerst een ramp gebeuren voordat iets werkelijk bespreekbaar wordt. Maar aan het programma is op zich niets verkeerd. Dit soort zaken kan ik alleen maar toejuichen.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2005, 12:42:43
Ik las net een reactie in het ambulance gedeelte van een vader die de paardesport gevaarlijk vond omdat hij vond dat er onvoldoende toezicht gehouden werd..

Ik heb daar een reactie opgegeven, Van ouders waar blijft ook je eigen verantwoordelijkheid, om je kinderen te leren om gevaren te onderkennen en ze daar ook weerbaarder voor te maken, zonder ze angst aan te jagen.. Je leert ze ook toch de straat over steken..

Blijkbaar is het dus heel moeilijk ook voor ouders al in de opvoeding naar de kinderen om kinderen weerbaarder te maken.. 

Dus zal het weerbaarder maken van burgers nog een flinke opgave zijn, maar de awares van burgers over hun eigen veiligheid is gewoon klein.
Ik zie nog steeds mensen een sigaretje opsteken als ze aan het tanken zijn.. >:(
want ik ben toch buiten en buiten mag ik roken.. grrrrr


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2005, 18:57:38
Ik las net een reactie in het ambulance gedeelte van een vader die de paardesport gevaarlijk vond omdat hij vond dat er voldoende toezicht gehouden werd..


Gevaarlijk vanwege voldoende toezicht??

Ik snap soms niets van die vaders!   :o

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 11 januari 2005, 19:31:19
citeer je me nu verkeerd  ;D


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 11 januari 2005, 23:01:37
oops, ik las het niet goed...  ;)

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #17 Gepost op: 25 september 2006, 16:56:28
Een oud topic in een nieuw jasje ?

Nederlandse overheid is gestart met een nieuwe homeland security programma.. en is gestart met de publieksvoorlichting..

Wat vinden jullie van www.crisis.nl,  
Compleet met checklijsten voor thuis.. http://denkvooruit.crisis.nl/documenten/Checklist_NL.pdf


Tjin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #18 Gepost op: 25 september 2006, 17:08:40
wat betreft "buren" hulp. In Amerika bestaat er een programma dat het CERT heeft. Community Emergency Responce Team. Een soort BHV, alleen dan van een gemeenschap. Lesmateriaal wordt geleverd door de overheid, maar de CERT teams zijn allemaal lokale initiatieven. Iedereen kan daar een CERT beginnen, net als een vereniging opgezet. Ze doen in zulke teams, aan opvang, licht reddingswerk, brandjes blussen, EHBO, etc.

Ook bestaat er in Amerika een groot "emergency Prepardness" groep. Er is zelfs een non-profit organisatie die mensen voorlicht hoe ze zich zelf kunnen voorbereiden op rampen en andere levensbedreigende incidenten. www.equipped.org

FEMA, American Red-cross, Federation of America scientist hebben allemaal ook een site met informatie over hoe men zich kan voorbereiden. Vind die sites een stuk uitgebreider dan die van Nederland. Een of andere manier probeer ons overheid, alles wel op een erg kinderlijk niveau ons dingen uit te leggen...