"brandweer verpleegkundige"" / "verpleegkundige 102"

Auteur Topic: "brandweer verpleegkundige"" / "verpleegkundige 102"  (gelezen 5815 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

broeder1986

  • verpleegkundige acute psychiatrische opname afdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Gepost op: 28 oktober 2011, 04:18:13
hallo Allen,

vandaag sprak ik iemand, en deze persoon stelde zich voor als "verpleegkundige 102". Volgens hem kon ik dit vergelijken met brandweer verpleegkundige. Nu ben ik niet zo thuis in het wereldje van de brandweer, maar ik weet wel dat ze tijdens ongevallen een "medische man/vrouw" hebben. Is dit het zelfde? bestaat deze functie(brandweer verpleegkundige/verpleegkundige 102)? of heeft deze persoon zichzelf maar titel aangepraat?

alvast bedankt


groetjes Broeder1986 -(psychiatrisch) verpleegkundige -Apirant Manschap A. VNOG -evenementen verkeersregelaar - Event Security Officer


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2011, 09:03:51
Ik ken de term niet, maar het klinkt wel spannend. 998765
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2011, 09:07:45
of heeft deze persoon zichzelf maar titel aangepraat?

alvast bedankt
Hou het daar maar op. ;)


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2011, 09:46:47
hallo Allen,

vandaag sprak ik iemand, en deze persoon stelde zich voor als "verpleegkundige 102". Volgens hem kon ik dit vergelijken met brandweer verpleegkundige. Nu ben ik niet zo thuis in het wereldje van de brandweer, maar ik weet wel dat ze tijdens ongevallen een "medische man/vrouw" hebben. Is dit het zelfde? bestaat deze functie(brandweer verpleegkundige/verpleegkundige 102)? of heeft deze persoon zichzelf maar titel aangepraat?

alvast bedankt

Ik denk dat die doelt op module 102 voor de opleiding manschap.  Weet niet of het nog zo heet maat dat stond voor de module levensreddend handelen voor de opleiding brandwacht 2de klas.
Tegenwoordig maken we gebruik van het landelijk protocol lrh brandweer

Niks verpleegkundige dus, gewoon een kulverhaal.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


tonyhoog

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #4 Gepost op: 6 september 2012, 13:53:43
Ik denk dat het nummer 102 duidt dat hij de nummer 2 is in de aanvalsploeg. De nummering van personen in de eerste auto zijn als volgt:
Bevelvoorder 110
Aanvalsploeg 101 & 102
Waterploeg 103 & 104
Chauffeur 119

Ik denk dat het standaard is dat de 'gewondenverzorger' bij een HV-inzet de nummer 2 is


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #5 Gepost op: 6 september 2012, 14:46:46
Ik denk dat het nummer 102 duidt dat hij de nummer 2 is in de aanvalsploeg. De nummering van personen in de eerste auto zijn als volgt:
Bevelvoorder 110
Aanvalsploeg 101 & 102
Waterploeg 103 & 104
Chauffeur 119


Tot hier gaat het goed... ;D

Ik denk dat het standaard is dat de 'gewondenverzorger' bij een HV-inzet de nummer 2 is

De indeling van de ploeg bij ongevallen kan per korps verschillen, maar landelijk wordt de volgende indeling gehanteerd:

1&2 = technisch team (stabiliseren/bevrijding)
3 = veiligheidsman (controleren stabilisatie en bevrijding)
4 = gewondenverzorger (neemt slachtofferbehandeling op zich -in samenwerking met de ambulance)

Tegenwoordig wordt er inderdaad gebruik gemaakt van het protocol levensreddend handelen door de brandweer (LRH-B) en er is geen sprake van een 'vaste' gewondenverzorger/'medical' op een TS. Wel kan het natuurlijk voorkomen dat een verpleegkundige die ook brandweervrijwilliger is de taak van gewondenverzorger op zich zal nemen indien hij/zij in de TS zit...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


REvW

  • Manschap, Hoogwerkerbediener, Oefenleider, Voorlichter BVL
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
Reactie #6 Gepost op: 7 september 2012, 09:38:39
Ik denk dat het nummer 102 duidt dat hij de nummer 2 is in de aanvalsploeg. De nummering van personen in de eerste auto zijn als volgt:
Bevelvoorder 110
Aanvalsploeg 101 & 102
Waterploeg 103 & 104
Chauffeur 119



Ai.. Mij is het toch anders aangeleerd ;)
Bevelvoorder 110
Aanvalsploeg 111 & 112
Waterploeg 113 & 114
Chauffeur 119

In hoeverre zou die persoon kunnen doelen op een brandweer verpleegkundige zoals je die in het buitenland vaak ziet? Bij zo'n gecombineerd systeem van brandweer en ambulancedienst kan ik me die term nog wel voorstellen..