mag dat, kan dat?

Auteur Topic: mag dat, kan dat?  (gelezen 17897 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast48368

  • Gast
Reactie #50 Gepost op: 30 december 2004, 13:48:42
Er stond vandaag weer een foto in de krant, van een brandweer korps die een hond moesten redden die door het ijs was gezakt. De brandweer zette een bootje in om bij de hond te komen. In dat bootje zaten ook weer brandwachten ZONDER vest, dit vind ik niet verantwoord als je op het water gaat zonder vest, in een klein bootje

Bron: de telegraaf

Dat zou ik persoonlijk zelf ook nooit doen, heb je geen vesten, dan kun je het water niet op.


Trouwens (ff off-topic) ik vind roken als hulpverlener tijdens een uitruk niet kunnen :-X

Er staan altijd filmploegen en camera's om je heen. Rokend op de film en foto vind ik niet correct overkomen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #51 Gepost op: 30 december 2004, 13:52:19
dan komen we weer op het topic van die agenten,

hier in aalsmeer is er een agent die altijd staat te roken
onder altijd bedoel ik ook altijd, ook zijn er bij de brandweer die altijd met een shaggie staan

persoonlijk vind ik dit ook niet kunnen
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #52 Gepost op: 30 december 2004, 14:24:11
Citaat
Er stond vandaag weer een foto in de krant, van een brandweer korps die een hond moesten redden die door het ijs was gezakt. De brandweer zette een bootje in om bij de hond te komen. In dat bootje zaten ook weer brandwachten ZONDER vest, dit vind ik niet verantwoord als je op het water gaat zonder vest, in een klein bootje

Misschien was het wel een plas van anderhalve meter diep?? Het is altijd lastig oordelen over iets waar je niet bij ben geweest.......en wanneer is iets wel verantwoord of niet? De risico's zijn nou niet van dien aard dat er levensbedreigende situaties ontstaan..........toch??


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #53 Gepost op: 30 december 2004, 14:30:23
In onze regio doen ze die dingen eigenlijk alleen om als ze de boot in gaan....


Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #54 Gepost op: 30 december 2004, 14:55:25
wij dus ook, jammer dat de foto's het alleen niet doen  :P


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #55 Gepost op: 30 december 2004, 15:04:55
Ga eens proberen te zwemmen, met je normale uitrukkleding uitrusting (zonder perslucht) aan.. en haal je de waterkant dan nog wel ?, en met de watertemparaturen in februari  

we hebben het een keer geprobeert, en ik werd er beslist niet vrolijk van..  en ik ben best een aardige zwemmer en duiker..  maar met me volle laarsen  voelde ik me meer een baksteen..

En die duiker mag nog wel ff op training.. Als je zo'n bootje in wil, hou je gewoon je vinnen aan.. wedden dat het veel eenvoudiger gaat.. ;D

Maar ff terug, waar staat nu wat ? wat zijn specifiek de Arbo spelregels hiervoor..   en waar vind ik dat.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #56 Gepost op: 30 december 2004, 16:58:50
Mij is geleerd iedereen die op of bij water komt dus ook dat korps die die hond aan het redde was met een bootje, moet een vest aan, ik weet zeker dat een brandweerkorps die in het bezit is van duikers of een bootje, of veel water in hun verzorgings gebied hebben zwemvesten hebben,  trek ze dan ook aan als je bij water bent. Wij gebruiken zelfs vesten als we aan boord moeten bij een schip langs de kant of een gangboord op moeten. Dit is toch echt de veiligste werk methode hoor  ;D

Eerst eigen veiligheid.
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #57 Gepost op: 30 december 2004, 19:16:55
eigen veiligheid zoals dat zo mooi klinktis leuk maar of het ook echt in de praktijk werkt.....

met prio 1 naar een waterongeval duiker in het voertuig helemaal aangekleed zodat hij direct het water in kan zodra hij zijn masker opheeft.
maar moet hij eerst nog even wachten tot de seinlijnhouder zijn vest aan heeft. En als je het dan over publiek en camera's hebt......

ok ik geef ook wel toe dat het soms in oefensituatie's iets beter kan/mag. maar het zwemt niet prettig met uitrukkleding maar het gaat goed hoor. zelfs met waadbroeken aan kun je gewoon zwemmen.....


fireman77

  • Gast
Reactie #58 Gepost op: 30 december 2004, 19:28:56
eigen veiligheid zoals dat zo mooi klinktis leuk maar of het ook echt in de praktijk werkt.....

met prio 1 naar een waterongeval duiker in het voertuig helemaal aangekleed zodat hij direct het water in kan zodra hij zijn masker opheeft.
maar moet hij eerst nog even wachten tot de seinlijnhouder zijn vest aan heeft. En als je het dan over publiek en camera's hebt......

ok ik geef ook wel toe dat het soms in oefensituatie's iets beter kan/mag. maar het zwemt niet prettig met uitrukkleding maar het gaat goed hoor. zelfs met waadbroeken aan kun je gewoon zwemmen.....

Je hebt tijdens het aanrijden naar het incident naar mijn mening tijd genoeg om je redvest aan te trekken. De redvesten van tegenwoordig zijn zo gemakkelijk hanteerbaar, dus dat is zo gebeurd!!
Dat is geen excuus meer om dat te zeggen.

Nee het zwemt niet prettig, helemaal mee eens.
Misschien dat je in slootje of vijver wel gemakkelijk terugkomt op de kant, maar als je bij een rivier staat dan is dat niet zo makkelijk. Het water is koud en je kan sterke stromingen hebben!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #59 Gepost op: 30 december 2004, 19:32:45
tja Fireman het kan dan wel zo zijn dat het moet en het zal ongetwijffeld veiliger zijn als je er eentje aan heb, maar de praktijk wijst toch anders uit......

Ik heb nu in de afgelopen periode diverse duikteams van beroepskorpsen aan de gang gezien en bij niet een droeg iemand aan de wal een redvest. Is geen excuus ik weet het maar het gaat om de inzet en de eigenveiligheid.

Als er langs diezelfde waterkant iemand zit te vissen zou die dan ook een redvestje aan hebben??