Parachutesignalen en handstakellichten: logo op auto of niet?

Auteur Topic: Parachutesignalen en handstakellichten: logo op auto of niet?  (gelezen 2278 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

AquaPlanning

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
    • RYA Powerboat vaarschool AquaPlanning
Voor mijn vaarschool rijd ik steeds vaker rond met handstakellichten en parachutesignalen. Vooral voor de parachutesignalen heb ik inmiddels het nodige ontzag, gezien de kracht waarmee deze afgaan. Ze liggen op een vaste plek in de bus, is het handig / verstandig of overbodig om dit aan de buitenkant van de bus aan te geven zodat jullie als hulpverleners weten waar dit ligt in geval van brand? Kunnen die dingen eigenlijk afgaan door brand?
Tips, adviezen en goede raad zijn welkom!

Aan boord laten is geen optie, het zijn meestal open boten.




Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #1 Gepost op: 2 november 2011, 12:21:46
Ik ben geen brandweerman, maar vallen die niet onder een bepaalde klasse van springstoffen/vuurwerk? Dan zou je eventueel een gevarenplaat/sticker met daarop de vermelding van welke klasse op je voertuig kunnen bevestigen.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #2 Gepost op: 2 november 2011, 18:54:00
Dat het handig is voor hulpverleners om op je voertuig aan te geven dat je bepaalde potentieel gevaarlijke spullen bij je hebt, lijkt me zonder meer waar. Vraag is denk ik hoe je dat goed en duidelijk kunt aangeven. Ik weet niet of het vervoer van dit soort spullen onder bepaalde (ADR-) wetgeving valt, want dan zou je in deze regels ook kunnen vinden hoe je dit op het voertuig moet aangeven (bijvoorbeeld oranje 'gevaarlijke stoffen' plaat al of niet met UN-nummer). Als het niet onder regelgeving valt, kun je overwegen een magneetplaatje met een gevaarssymbool te voeren, maar ik kan me voorstellen dat je als "gewone automobilist" ook niet direct aan de hele wereld wilt laten zien wat je vervoert.

Mijn ervaring in dit soort gevallen gaat helaas niet verder dan kleinschalig gevaarlijk vervoer voor Defensie (denk aan munitie of brandstof); de reguliere transporteenheden gebruiken de oranje UN-platen, andere voertuigen voeren dan rode vlaggen. Voor hulpverleners is dan in elk geval duidelijk dat er 'iets' in de wagen ligt.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill