Ongeval (luidspreker valt op vrouw en baby) zwembad Reeshof Heereveldendreef - Tilburg 01-11-2011

Auteur Topic: Ongeval (luidspreker valt op vrouw en baby) zwembad Reeshof Heereveldendreef - Tilburg 01-11-2011  (gelezen 12052 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
Afschuwelijk, om zoiets te lezen..  :-\ :'( veel sterkte voor alle betrokkenen O0!
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Baby overleden na ongeluk in Tilburgs zwembad

http://www.bndestem.nl/algemeen/brabant/9793206/Baby-overleden-na-ongeluk-in-Tilburgs-zwembad.ece
woensdag 02 november 2011 | 11:44 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 02 november 2011 | 13:38

TILBURG - De vijf maanden oude baby die dinsdag ernstig gewond raakte bij een ongeluk in zwembad Reeshof in Tilburg is woensdag aan haar verwondingen overleden.

Het meisje raakte levensgevaarlijk gewond toen twee aan elkaar verbonden geluidsboxen van het plafond vielen. Ook de 27-jarige Tilburgse moeder raakte gewond aan haar hoofd. Beiden zaten in het kinderbad.

Volgens een toezichthouder van de provincie zijn scheurtjes in de roestvrijstalen kabels waaraan de luidsprekers hingen waarschijnlijk de oorzaak van het ongeluk in zwembad Reeshof. Door de vochtige lucht bij het zwembad in Tilburg zijn de haarscheurtjes ontstaan.

Het ongeval gebeurde razendsnel, zegt een ooggetuige die bij de zwemles van zijn zoontje stond te kijken. „Je zag ineens veel water opspatten in het kinderbad. Ik dacht eerst: wie doet dáár nou een bommetje? Daarna gingen er meteen mensen naar de vrouw toe. Ze zat onder bloed.”

Burgemeester Peter Noordanus spreekt van 'afschuwelijk ongeval'. "Een enorm drama. Voor de familie, maar ook voor de mensen en ons personeel die aanwezig waren."

Het ongeval gebeurde dinsdag op het moment dat er pakweg 40 mensen in het zwembad aanwezig waren. Zowel het recreatiebad- als het lesbad was geopend.

Direct na de melding rukten meerdere ambulances uit, ook de traumaheli werd opgeroepen. Die is ingezet om de baby naar een ziekenhuis in Rotterdam te vervoeren. De moeder werd vervoerd per ambulance.

Het zwembad werd na het ongeval ontruimd, de zwemlessen zijn geschrapt. De technische recherche deed dinsdagavond onderzoek naar het ongeval. Voor mensen die het ongeluk zagen gebeuren, is slachtofferhulp ingeschakeld. Een van de hulpverleners werd onwel door hyperventilatie en moest naar het ziekenhuis worden vervoerd.

Woensdagmorgen was het zwembad weer geopend.
Samen sterk in de hulpverlening!


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Wat een tragische gebeurtenis... :(

Ik ben nogal benieuwd naar de contructie van de ophanging, ik heb zo'n flauw vermoeden dat dat niet geheel volgens de arbo c.q. branche richtlijnen is gegaan. Niet dat ik de betrokken mensen in een kwaad daglicht wil stellen, maar je ziet heel vaak bij bedrijven en ander organisaties dat er totaal geen besef aanwezig is wat wel en niet kan. Er worden vaak geen professionals betrokken bij zaken als het ophangen van luidsprekers, want dat kost weer geld.  

Waarschijnlijk hadden een stel safety's dit drama (deels) kunnen voorkomen...(lees: staalkabeltjes om het gewicht op te vangen, als de normale ophanging het begeeft). Voor de beeldvorming, in bijvoorbeeld een theater worden alle lampen gezekerd met safety's en de ophanging van de wat zwaardere constructies dient ieder jaar gekeurd te worden...


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Volgens de burgemeester is bij een eerdere inspectie al geconstateerd dat de ophanging van de boxen niet goed was en moest worden vervangen.
Hetgeen niet is gebeurd........
Bron Omroep Brabant


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Volgens de burgemeester is bij een eerdere inspectie al geconstateerd dat de ophanging van de boxen niet goed was en moest worden vervangen.
Hetgeen niet is gebeurd........
Bron Omroep Brabant

En dat kan ik dus gewoon niet behappen!! Niet te geloven, het is bekend en er is niks aan gedaan! Vreselijk  :'(


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
En dat kan ik dus gewoon niet behappen!! Niet te geloven, het is bekend en er is niks aan gedaan! Vreselijk  :'(

Mompeld iets over incompetente managers en geld....  >:(


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Wat een tragische gebeurtenis... :(

Ik ben nogal benieuwd naar de contructie van de ophanging, ik heb zo'n flauw vermoeden dat dat niet geheel volgens de arbo c.q. branche richtlijnen is gegaan. Niet dat ik de betrokken mensen in een kwaad daglicht wil stellen, maar je ziet heel vaak bij bedrijven en ander organisaties dat er totaal geen besef aanwezig is wat wel en niet kan. Er worden vaak geen professionals betrokken bij zaken als het ophangen van luidsprekers, want dat kost weer geld.  

Waarschijnlijk hadden een stel safety's dit drama (deels) kunnen voorkomen...(lees: staalkabeltjes om het gewicht op te vangen, als de normale ophanging het begeeft). Voor de beeldvorming, in bijvoorbeeld een theater worden alle lampen gezekerd met safety's en de ophanging van de wat zwaardere constructies dient ieder jaar gekeurd te worden...

Aangezien ik zelf werkzaam ben in de branche: tijdens tijdelijke producties is het normaal (lees: verplicht) om safety's te gebruiken. Helaas is het vaak zo dat bij vaste installaties de boxen geen mogelijkheid hebben voor het gebruik van safetys en deze dan ook vaak achterwegen worden gelaten. Volgens de informatie die mij bereikt is zijn er wel safeties gebruikt maar zijn deze zodanig aangetast door het chloor dat de kabels niet goed genoeg functioneerden met dit vreselijke ongeval als gevolg. Dit zou dus betekenen dat er tijdens de installatie voor de verkeerde kabels is gekozen (gewone staalkabels worden aangetast. Verzinkt materiaal is een prima oplossing terwijl bijv. RVS  ''not done'' is).


Foto van (een van de) boxen in betere tijden:


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Dat zal nog wel een interessante rechtszaak worden. Dood door schuld?
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Tikkietak

  • Ex-Haaglanden, EFR/CFC instructeur
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
'Gemeente verantwoordelijk voor dood baby'

De gemeente Tilburg neemt de verantwoording voor het ongeluk in zwembad Reeshof in Tilburg op zich.

 
Dat zei burgemeester Noordanus van Tilburg woensdag tegen Omroep Brabant.

Een meisje van vijf maanden raakte ernstig gewond in het zwembad Reeshof toen twee luidsprekers naar beneden vielen. Een van de boxen kwam op het hoofd van de baby terecht. Ze overleed vannacht aan haar verwondingen.

De burgemeester heeft gezegd dat het zo snel mogelijk duidelijk moet worden wat er precies is misgegaan. De bevestiging van de geluidsinstallatie was niet in orde, zo bleek uit een eerdere inspectie. Dat zou vervangen worden, maar dat is nooit gebeurd. Het gaat volgens Noordanus om een menselijke fout. Het zwembad valt onder de verantwoording van de gemeente.

Een toezichthouder van de provincie meldde eerder dat scheurtjes in de roestvrijstalen kabels de oorzaak waren van de naar beneden vallende luidsprekers.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/10844551/___Gemeente_verantwoordelijk___.html?p=8,2