Uitschuifbare wapenstok

Auteur Topic: Uitschuifbare wapenstok  (gelezen 205709 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 26 april 2009, 12:55:00
Én toch ben ik benieuwd naar je referentiekader ...

Ik werk niet in uniform. Verdiep me in veel uiteenlopende maatschappelijke problemen. Politie, brandweer en zorgsector horen daarbij. Ik heb daarbij aandacht voor praktijk en theorie.

Ik voel me betrokken bij allerlei problemen die ik zie in de samenleving. Ik probeer nieuwe oplossingen te verzamelen en verspreiden voor die problemen en ik heb zelf veel nieuwe ideeën. Daarbij zoek ik op of er wetenschappelijk effectonderzoek naar gedaan is, in Nederland of daarbuiten. En als dat onderzoek nog niet gedaan is bij een zinvol idee, hoop ik dat er een kleinschalig proefproject worden gedaan. Bijvoorbeeld over het combineren van traumaheli's en politiehelikopters. Ik vind ook discussies op buitenlandse webfora belangrijk.

Ik hoop dat jullie constructief uitgebreide onderbouwde kritiek geven op mijn voorstellen. Want daar kan ik van leren. En daarmee kan ik mijn voorstellen verbeteren of vervangen door andere. Ik ben niet geïnteresseerd in het 'winnen' van een discussie, maar in het vinden van nieuwe argumenten en vernieuwende kosteneffectieve oplossingen.

Ik wil op dit forum anoniem blijven, omdat ik dan vrijer ben om te brainstormen over nieuwe oplossingen voor allerlei problemen. Want bij brainstormen wil ik ook fouten kunnen maken en risico's nemen, zonder dat ik daar persoonlijk op wordt aangekeken. Ik probeer genuanceerd, duidelijk en respectvol te schrijven en nauw aan te sluiten bij de praktijk.

Lijkt wel een sollicitatiebrief.   :)



Even een eigen topicje gegeven  ;)
Maarten
moderator



MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #11 Gepost op: 26 april 2009, 15:25:36
En trouwens, de engelse politie heeft z'n PR-24 exemplaren gewoon vervangen voor uitschuifbare wapenstokken, net zoals belgië gebruikt. Dus hou eens op met dat slappe geklets.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #12 Gepost op: 26 april 2009, 22:45:34
Mag ik meneer Lingen verzoeken eens zijn intenties met betrekking tot zijn topics nog eens te verduidelijken?

Met welke achtergrond laat u deze proefballonnetjes op? Wat is uw doel?


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #13 Gepost op: 29 april 2009, 15:15:35
Mag ik meneer Lingen verzoeken eens zijn intenties met betrekking tot zijn topics nog eens te verduidelijken?

Met welke achtergrond laat u deze proefballonnetjes op? Wat is uw doel?

Opvallen? :)


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #14 Gepost op: 29 april 2009, 16:51:36
Ik denk persoonlijk dat dit geen verbetering zal opleveren ten opzichte van de huidige wapenstok. Ten eerste het draaggemak. We dragen al zoveel spullen met ons mee waardoor de bewegingsvrijheid toch wel erg beperkt is. Aangezien de PR-24 stok nou niet echt mooi recht van vorm is zal je er toch weer hinder van ondervinden. Daarbij dat je deze stok volgens jou eerste schrijven op de borst moet dragen. Het werkt nu juist prettig dat ik daar juist geen hinder heb van spullen (muv kogelwerende veiligheidsvest) Werkcomfort is toch wel erg belangrijk. Eerste punt draaggemak kies ik dus gewoon voor onze vertrouwde rubberen wapenstok in de broek weggewerkt waardoor je er geen last van hebt.

Tweede punt is veiligheid. Je geeft als pluspunt aan dat je met deze wapenstok mooie klemmetjes kan aanleggen. Ik geloof dit direct echter is het huidige politie apparataat totaal niet toegericht op het toepassen van vechttechnieken met behulp van voorwerpen. We worden 4x per jaar getraind in beroepsvaardigheden. Tijdens deze 4 x zijn ook alle toetsmomenten verwerkt waardoor er uiteindelijk zeer weinig tijd over blijft om klemmen aan te leren zodoende dat deze ook veilig in de praktijk kunnen worden toegepast. Een klem aanleggen vraagt toch wel wat techniek en behendigheid. Ik zie dan al voor ogen hoe collega's in de praktijk verwurgingen aan gaan leggen met deze nieuwe wapenstok. Ik heb mijn vraagtekens erbij. Daarbij dat momenteel een beetje de tendens is binnen de politie om juist zo min mogelijk het "gevecht" aan te gaan op straat met een verdachte. Dit ter voorkoming van letsel aan jezelf en van de verdachte. Daarom worden we getraind om steeds sneller te grijpen naar de pepperspraybus. Waar voorheen een verdachte zich ontrok aan zijn aanhouding kleunde we als dienders er met zijn allen vol in en vielen er over en weer nog wel eens wat klappen. Tegenwoordig willen ze vanuit IBT dat je in zo'n situatie direct gebruik maakt van je pepperspray om vervolgens de verdachte rustig af te boeien (uitzonderingen daar gelaten).
In een aanhoudingssituatie heb ik mijn wapenstok ook nog nooit hoeven te gebruiken. De wapenstok gebruik ik eigenlijk ook alleen maar bij groot- of kleinschalige orde verstoring waar de orde weer hersteld moet worden. Dan is de rubberen wapenstok prima in gebruik. Samenvattend ben ik qua gebruik van mening dat voor de enkele keer dat de wapenstok gebruik wordt in de praktijk de huidige wapenstok afdoende is.

Dan komt ook nog het puntje uitstraling om de hoek kijken. We hebben niet voor niks een kantoor uniform gekregen met de invoering van het nieuwe politie uniform. We moeten rust uitstralen en zo min mogelijk aggressie. Ze zien ons het liefst met lakschoentjes de straat op gaan. Een wapenstok als de PR-24 straalt natuurlijk veel meer aggressie uit dan de huidige wapenstok. Door de minister zal dit nooit worden goed gekeurd. Persoonlijk ben ik van mening dat de PR-24 wapenstok er beter uit ziet dan de huidige wapenstok. Ik ben een voorstander van een betere uitstraling van de politie Nederland. Van mij mag heel snel de worker landelijk worden ingevoerd, een polo ipv blouse en een baret ipv pet en kisten kisten ipv afdansschoenen. Maar dit is persoonlijk. Belangrijkste is dat de PR-24 op mijn borst weinig draagcomfort kent, we de wapenstok maar amper gebruiken en we ook niet voldoende geoefend zijn in het gebruik van zo'n nieuwe wapenstok. Uitstraling doet dus niet echt ter zake. Laat mij dus maar gewoon de oude wapenstok behouden ;)


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #15 Gepost op: 29 april 2009, 21:51:44
amen mondriaantje....

overhemd/polo
worker
stevige werkschoenen/voorkeur kisten

ik hoef niet meer aan mijn koppel...wapenstok heb ik wel al eens gebruikt maar meer om groepen op afstand te houden bij aanhoudingen in het horeca gebied... verder ? echt niet... alsof je bij iemand die met een mes staat je wapenstok trekt...lol\

Klemmen zijn leuk... maar dan heb ik liever gewoon mijn handen vrij om te gebruiken en geen gebruik te maken van een wapenstok oid. Zoals mondriaantje al aanhaalt. In nederland gebruikt men ibt om vier keer per jaar te toetsen en te onderwijzen. Daar waar de diender in amerika bijna elke week op de schietbaan staat, meerdere malen per maand traint in de baas zijn tijd... kortom niet te vergelijken met nederland...dus ook een andere wapenstok lijkt mij niet nodig...

W
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #16 Gepost op: 1 mei 2009, 22:52:26
Ik denk persoonlijk dat dit geen verbetering zal opleveren ten opzichte van de huidige wapenstok. (...) Belangrijkste is dat de PR-24 op mijn borst weinig draagcomfort kent, we de wapenstok maar amper gebruiken en we ook niet voldoende geoefend zijn in het gebruik van zo'n nieuwe wapenstok.

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik weet van de problemen met de zeer beperkte geweldstraining bij de Nederlandse politie. Kostenbesparende leervideo's kunnen bij opleiding en training aanvullend een rol spelen, ook tijdens 'stille' uren in de nanacht.

Misschien speelt ook de beperkte bekendheid met de vele geavanceerde PR-24-technieken een rol bij de bezwaren tegen de PR-24. Met het handvat van een PR-24 kun je bijvoorbeeld iemand onder zijn zijn knie haken voor een worp. En het handvat kan van pas komen om dubbel glas in te slaan vanuit een veilige positie naast een raam. En het handvat kan voorkomen dat de tonfa wordt afgepakt. Het handvat, kan worden gebruikt als hefboom om een zwaar gewicht te kantelen, de tonfa kan beter een aanval met een stok afweren dan een korte rubber wapenstok, enz....

De stoten van een PR-24 kunnen een tegenstander erg verrassen doordat  ze op zoveel verschillende manieren afwisselend kunnen worden gegeven en ze zijn veel sneller dan met een rechte wapenstok, doordat je niet eerst hoeft uit te halen.

Een groot voordeel van de PR-24 zie ik ook als middel bij relletjes en grote vechtpartijen. Daar hoeven dan minder agenten ter plaatse te komen. En daarbij is een klein busje pepperspray snel op.

Bovendien werkt pepperspray niet altijd. Bijvoorbeeld bij bepaalde drugs, regen, storm, verkeerde windrichting, enz... En schieten met een pistool is niet altijd mogelijk als er veel omstanders dichtbij zijn. Een een lange lat is te groot voor gebruik in treinen.

Ook kan de PR-24 worden gebruikt tegen een grote aanvallende hond, bijvoorbeeld door hem in het handvat te laten bijten, zodat de agent ondertussen een pistool kan trekken. Enz...

De PR-24 kan (als experiment) worden gebruikt door één op de acht agenten in grotere steden, die daarvoor een speciale training volgen. Dan is er in principe de mogelijkheid om meer specifieke geweldsmiddelen te kiezen bij verschillende vormen van geweldsdreiging. Toch blijven de totale trainingskosten daarbij beperkt.

Natuurlijk zal de PR-24 niet altijd tijdig ter plaatse zijn waar hij onverwachts nodig blijkt, maar in een aantal gevallen kan hij wel gericht worden ingezet bij situaties die zich daarvoor lenen.

Ik heb een paar jaar gelezen dat Nederlandse AT's zouden gaan experimenteren met de tonfa. Weet iemand of dat door is gegaan?

De PR-24 Expandable werd door de Engelse politie trouwens mogelijk op de buik gedragen in plaats van op de borst. Dragen op de buik is mogelijk veiliger voor de ribben, als er geen kogelwerend vest tussen zit.  Het handvat was daarbij (schuin) naar boven gericht voor snel gebruik.
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #17 Gepost op: 1 mei 2009, 23:19:24
Van mij mag heel snel de worker landelijk worden ingevoerd, een polo ipv blouse en een baret ipv pet en kisten kisten ipv afdansschoenen. (...)

We moeten rust uitstralen en zo min mogelijk aggressie. Ze zien ons het liefst met lakschoentjes de straat op gaan. Een wapenstok als de PR-24 straalt natuurlijk veel meer aggressie uit dan de huidige wapenstok. Door de minister zal dit nooit worden goed gekeurd.

Dat ligt er onder andere aan op welke specifieke informatiebronnen en adviseurs de landelijke beleidsmakers hun inzichten baseren, denk ik. Is er wereldwijd ergens wetenschappelijk onderzoek gedaan waaruit blijkt dat een meer functioneel uniform meer provocerend of escalerend werkt dan een luxer politieuniform met een kantooruitstraling? (Met een 'functioneel uniform' bedoel ik bijvoorbeeld een 'worker' als broek, hoge veiligheidsschoenen of kisten, tactical vest, enz...)

Mogelijk werkt het juist andersom. Bijvoorbeeld doordat een politieagent met goede beschermende kleding zich veiliger voelt en daardoor minder snel geweld gebruikt bij een aanhouding. Of bijvoorbeeld doordat een politieagent met functionele kleding minder snel een wapenstok gebruikt, omdat hij minder bang is voor vuile kleding door een worsteling, enz...

Ik vermoed dat bij een eventueel experiment met functionele politiekleding wel alle agenten op straat in een stad die functionele kleding moeten dragen, om te voorkomen dat sommige verdachten zich geprovoceerd voelen, doordat er een agent met meer functionele kleding op hen af komt dan ze gewend zijn.

Maar we raken off topic. Als de moderators er geen bezwaar tegen hebben, kunnen we misschien een speciaal topic openen over functionele kleding voor politieagenten?
Ik stem links.


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 2 mei 2009, 00:01:18
Ook kan de PR-24 worden gebruikt tegen een grote aanvallende hond, bijvoorbeeld door hem in het handvat te laten bijten, zodat je ondertussen een pistool kunt trekken.

Je hebt duidelijk geen verstand van honden :-\ Denk je nou echt dat een huis,tuin en keukenhond gericht in een voorwerp gaan bijten,niet dus.


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 2 mei 2009, 00:04:32
@mon3aantje, het uniform wat jij beschrijft, daar is bij de invoering van het vorige uniform een voorbeeld van geweest omdat in te gaan voeren. Maar zoals dat gaat, het is never nooit de planken afgekomen.