Uitschuifbare wapenstok

Auteur Topic: Uitschuifbare wapenstok  (gelezen 206320 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #30 Gepost op: 2 mei 2009, 21:10:21
Volgens de Duitse Wikipedia is de Zwitserse spoorwegpolitie uitgerust met de PR-24.
http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnpolizei

Dat verbaasd me niet, want de PR-24 is ook heel geschikt om te gebruiken in kleine ruimtes, zoals een treincoupé, waar een 'lange lat' niet bruikbaar is en waar door de drukte ook weinig plaats is om uit te halen met een korte rechte wapenstok. En op stations zijn vaak teveel mensen om zonodig te kunnen schieten.

Mogelijk is de PR-24 Expandable daarom ook een idee voor de Nederlandse spoorwegpolitie.
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #31 Gepost op: 2 mei 2009, 21:42:37
Volgens de Duitse Wikipedia wordt de tonfa gebruikt door de Duitse politie en militaire politie (Militärpolizei). Ik weet niet zeker of die informatie klopt. Ze schijnen die tonfa's volgens die tekst ook te gebruiken als hefboom om autoportieren open te wrikken bij een beklemming. Duitsers noemen een tonfa: "EMS schwer", oftewel "Einsatzmehrzweckstock, schwer".  ;D

Er staat: "„EMS schwer“ (Einsatzmehrzweckstock, schwer) – ist eine der wichtigsten Waffen der deutschen Polizei und wird zum Schutz der Polizeibeamten bei Festnahmen von Gewalttätigen oder als Mittel des unmittelbaren Zwangs von Streifenpolizisten wie auch von Angehörigen der Bereitschaftspolizei eingesetzt.

Zudem erfüllt er aber auch ganz andere Aufgaben, so z. B. die Verwendung als Hebelwerkzeug zum Öffnen von verklemmten Fahrzeugtüren nach Unfällen oder zum schnellen Einschlagen von Scheiben und der anschließenden Bergung von Personen.

Militär
Auch bei der deutschen Bundeswehr wird seit geraumer Zeit der Tonfa als Schlagstock genutzt. Diese Waffe (als RMS - Rettungsmehrzweckstock bezeichnet) ist jedoch ausschließlich der Militärpolizei (Feldjäger) vorbehalten."

Je kunt dat hier vinden:
http://de.wikipedia.org/wiki/Tonfa
Ik stem links.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #32 Gepost op: 2 mei 2009, 21:55:49
Bovendien wordt op internet regelmatig gemeld dat agressieve personen inbinden door de harde metalen klik van het uitschuiven van deze wapenstok. De mensen die dat schrijven, zeggen dat ze bij de politie werken.


Kan het effe niet laten. Maar van het geluid van een uitschuifstokkie zal de eerste de beste fruit cake niet schrikken.
Zal waarschijnlijk anders worden als het zoiets wordt.

http://www.audiosparx.com/sa/play/port_lofi.cfm/sound_iid.272271


zomervlinder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • niet elke verandering is een verbetering.
Reactie #33 Gepost op: 3 mei 2009, 01:51:56
frank je schrijft heel uitgebreid over van alles, maar je geeft geen andwoordt op mn vraag.
Daarbij denk ik dat je euhm anderen je mening ontzettend probeert op te dringen.

Dus kan je alsnog andwoord geven waarom je vindt dat hier belastinggeld aan gespendeert moet worden.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #34 Gepost op: 3 mei 2009, 10:27:01
Waarom doet dit me allemaal denken aan kurodaiya...


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #35 Gepost op: 3 mei 2009, 12:33:21
Ook al wordt de korte rubber wapenstok door gewone agenten weinig gebruikt, kan het zinvol zijn om hem te vervangen door een effectiever model. Vooral om te zorgen dat er minder agenten naar een melding toe hoeven, waar geweld mogelijk lijkt. Nu gaan er regelmatig drie of meer koppels naar een aanhouding, mede om de agenten te beschermen tegen mogelijk geweld van de verdachte of omstanders. Dat probleem speelt vooral in steden.

Door een effectievere wapenstok standaard mee te nemen, kunnen er vermoed ik gemiddeld 10 tot 30% minder agenten worden ingezet bij meldingen waarbij geweld dreigt. Dat betekent zoals ik al eerder zei, dat agenten beter verspreid kunnen blijven in hun werkgebied en daardoor sneller kunnen reageren op andere meldingen. Dat vergroot denk ik de gemiddelde pakkans en zorgt ervoor dat ook bij ongelukken gemiddeld wat sneller politie ter plaatse kan zijn voor EHBO, verkeer regelen en andere maatregelen.

Een alternatief voor de korte rubber wapenstok kan bijvoorbeeld ook de ASP zijn. Dat is een telescopische metalen rechte wapenstok, zonder zijhandvat, die in verschillende lengtes leverbaar is. Daarbij is nauwelijk extra training nodig. De ASP kan in een etui ingeschoven worden gedragen aan de koppel. Daardoor is de politie niet meer afhankelijk van broeken met een speciale wapenstok-zak. Dat maakt het ook goedkoper om over te schakelen op een ander model broek, zoals een wijde 'werkmansbroek' met dijzakken ('worker pants').  

Mede om deze redenen lijkt het me zinvol dat de Nederlandse politie een kleinschalig experiment doet met de ASP voor straatagenten, als dat nog niet is gedaan.
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #36 Gepost op: 3 mei 2009, 13:03:50
De ASP kan ook worden geleverd met een (afneembaar) zaklampje op het handvat. Als die zaklamp fel genoeg is, hoeven agenten met zo'n multifunctionele ASP minder vaak een grote zaklamp (zoals een grote Maglite 4D) mee te nemen. Dat kan leiden tot een gewichtbesparing in de uitrusting en daardoor tot meer succes bij achtervolgingen te voet.

Ook is er een ASP te koop met ingebouwde pepperspray in het handvat, maar daarbij moet dan wel een heel goede beveiliging zitten op ongecontroleerd gebruik. Want anders kan de gebruiker zichzelf uitschakelen. Er kunnen nog andere assecoires worden vastgeklikt op een ASP.

Foto's hieronder: ASP met ingebouwde zaklamp





Foto hieronder: ASP met ingebouwde pepperspray



Foto hieronder: ASP met daaraan een demontabel spiegeltje om veilig te observeren en voor inspectie van moeilijk bereikbare plaatsen. Daarbij kun je via de spiegel schijnen met een losse zaklamp om te kunnen kijken op een donkere plaats. Dat spiegeltje is leverbaar in twee maten en snel te bevestigen met een kliksysteem.

Ik stem links.


zomervlinder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • niet elke verandering is een verbetering.
Reactie #37 Gepost op: 3 mei 2009, 13:31:35
zoals ik al zei. je zegt heelveel. maar eigenlijk ook niks.

in 3 zinnen leg uit waarom hij gebruikt moet worden.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #38 Gepost op: 3 mei 2009, 21:45:58
Ook al wordt de korte rubber wapenstok door gewone agenten weinig gebruikt, kan het zinvol zijn om hem te vervangen door een effectiever model. Vooral om te zorgen dat er minder agenten naar een melding toe hoeven, waar geweld mogelijk lijkt. Nu gaan er regelmatig drie of meer koppels naar een aanhouding, mede om de agenten te beschermen tegen mogelijk geweld van de verdachte of omstanders. Dat probleem speelt vooral in steden.


Ik begrijp dat je dit soort beweringen op cijfers is gebaseerd ?

Citaat
Door een effectievere wapenstok standaard mee te nemen, kunnen er vermoed ik gemiddeld 10 tot 30% minder agenten worden ingezet bij meldingen waarbij geweld dreigt. Dat betekent zoals ik al eerder zei, dat agenten beter verspreid kunnen blijven in hun werkgebied en daardoor sneller kunnen reageren op andere meldingen. Dat vergroot denk ik de gemiddelde pakkans en zorgt ervoor dat ook bij ongelukken gemiddeld wat sneller politie ter plaatse kan zijn voor EHBO, verkeer regelen en andere maatregelen.


Wat denk je de huidige aanrijdtijd op dit moment is ? Denk je dat de politie niet meer naar prio 1 meldingen gaat als er een aanhoudiing is gepleegd door meerdere eenheden ? Nogmaals waar baseer je dit op ?

Citaat
Een alternatief voor de korte rubber wapenstok kan bijvoorbeeld ook de ASP zijn. Dat is een telescopische metalen rechte wapenstok, zonder zijhandvat, die in verschillende lengtes leverbaar is. Daarbij is nauwelijk extra training nodig. De ASP kan in een etui ingeschoven worden gedragen aan de koppel. Daardoor is de politie niet meer afhankelijk van broeken met een speciale wapenstok-zak. Dat maakt het ook goedkoper om over te schakelen op een ander model broek, zoals een wijde 'werkmansbroek' met dijzakken ('worker pants').  

Mede om deze redenen lijkt het me zinvol dat de Nederlandse politie een kleinschalig experiment doet met de ASP voor straatagenten, als dat nog niet is gedaan.
  

Je reden slaan dus weer als een tang op een varken. Kom nu eens met heldere redenen dat de nederlandse politie met een andere wapenstok moet gaan gebruiken en dat de huidige niet voldoet... Geef dan tevens aan in het geweldsinstructie/ ambtsinstructie waar jij denkt dat dit nieuwe geweldsmiddel zijn plaats moet gaan innemen in plaats van weer dingen te gaan roepen zonder ook maar inhoudelijk te reageren, alvast bedankt !
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #39 Gepost op: 2 november 2011, 21:56:15
Opstelten neemt tasergun mee

Minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie neemt de taser, een apparaat waarmee je iemand een elektrische schok kunt geven die hem of haar voor minstens 10 seconden verlamt, mee in een onderzoek naar de uitrusting van politiemensen.

Het effect van de al gehanteerde pepperspray en wapenstok wordt nu bestudeerd. Verder komen er in Deventer en Zwolle proeven met een uitschuifbare wapenstok, meldde de bewindsman.

Opstelten verwacht nog steeds dat hij op 1 januari met de Nationale Politie kan beginnen, ook al debatteert de Tweede Kamer er pas op 28 november definitief over. De zaak wordt natuurlijk al wel in de steigers gezet. Hij neemt echter geen 'onomkeerbare stappen' in het veranderingsproces voordat de plannen in het Staatsblad staan.

Powned.nl


Had nog niks eerder gelezen over een dergelijke proef, iemand meer info?