Uitschuifbare wapenstok

Auteur Topic: Uitschuifbare wapenstok  (gelezen 206823 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Cop/Fireman

  • Generalist GGP; tevens Biker en taakaccenthouder C2000
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
  • Hoofdagent en overige HV diensten geïnterreseerd
Reactie #380 Gepost op: 9 januari 2018, 21:59:22
Wij gaan over op de nieuwe wapenstok na het tweede kwartaal. IBT docenten van onze Eenheid gaan in mei of juni van dit jaar in training. Verder kon de docent niet vertellen. Jammer genoeg
"Waakzaam & Dienstbaar"


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #381 Gepost op: 10 januari 2018, 02:21:52
Er zijn ook wapenstokken met ingebouwde pepperspray.

Kijk dit heb ik niet gemist...  98uiye
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #382 Gepost op: 14 januari 2018, 13:06:01
Er zijn ook wapenstokken met ingebouwde pepperspray.

Mja dus?


Cop/Fireman

  • Generalist GGP; tevens Biker en taakaccenthouder C2000
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
  • Hoofdagent en overige HV diensten geïnterreseerd
Reactie #383 Gepost op: 10 maart 2018, 12:35:23
Is er nog nieuws. Ik hoorde in het WIS dat er technische storingen zijn met de stok.

Is het weer een kwestie vd goedkoopste stok?

Heeft iemand aub n linkje zodat we de stock kunnen zien?
"Waakzaam & Dienstbaar"


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #384 Gepost op: 10 maart 2018, 14:25:33
Als het goed is gaat 't om de Bonowi EKA 51, de metalen variant en niet die van aluminium (die is een stuk lichter). Via google genoeg afbeeldingen te vinden.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #385 Gepost op: 10 maart 2018, 17:28:49
Waarom worden lengte en gewicht van de nieuwe wapenstok niet afgestemd op de spierkracht van de individuele politieagent? Dat zou betere resultaten kunnen geven.
Ik stem links.


black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #386 Gepost op: 13 maart 2018, 15:20:50
Waarom worden lengte en gewicht van de nieuwe wapenstok niet afgestemd op de spierkracht van de individuele politieagent? Dat zou betere resultaten kunnen geven.

Dat zou lastig worden gezien de hoeveelheid collega's in het land. Paar weekjes terug had ik IBT waarbij 2 docenten in opleiding de nieuwe wapenstok al bij zich droegen. Uiteraard was ik nieuwsgierig, waarbij ik em direct in mn handen geduwd kreeg. Is een stuk zwaarder dan de huidige stok, helemaal van metaal, en het feit dat ie ingeklapt gewoon aan de koppel wordt gedragen vond ik wel een groot pluspunt. Ik kan me voorstellen dat het uitslaan an sich ook wel een bepaald effect heeft op bijv vervelend uitgaanspubliek dat niet wil luisteren. Met een simpele druk op een knopje in het handvat schuif je de stok zo weer in. Echt een verbetering op dat totaal nutteloze ding wat we nu hebben. Echter wel voorzichtigheid geboden, er zouden nog weleens serieuze gewonden kunnen gaan vallen bij verkeerd gebruik.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #387 Gepost op: 13 maart 2018, 15:34:23
Dat zou lastig worden gezien de hoeveelheid collega's in het land.

Lastig? Ieder politiebureau kan de nieuwe wapenstok eerst in drie lengtematen opgestuurd krijgen, om uit te proberen. Daarbij kunnen op een website adviezen worden gegeven aan agenten, om per persoon de ideale lengte van de wapenstok te bepalen. Vervolgens kan elke politieagent via een web-formulier invullen, welke lengte voor hem of haar het meest geschikt is. Daarna worden de juiste aantallen centraal landelijk besteld bij de fabrikant.
Ik stem links.


black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #388 Gepost op: 14 maart 2018, 16:39:32
Lastig? Ieder politiebureau kan de nieuwe wapenstok eerst in drie lengtematen opgestuurd krijgen, om uit te proberen. Daarbij kunnen op een website adviezen worden gegeven aan agenten, om per persoon de ideale lengte van de wapenstok te bepalen. Vervolgens kan elke politieagent via een web-formulier invullen, welke lengte voor hem of haar het meest geschikt is. Daarna worden de juiste aantallen centraal landelijk besteld bij de fabrikant.

Ik begrijp je insteek, alleen vraag ik me of je er echt voordeel uit haalt. Een kleine vrouwelijke collega zal nooit dezelfde kracht achter een klap met de stok kunnen leggen als een mannelijke collega van 2 meter. Dan maakt het niet uit of de stok 10 cm korter of langer is. Wel denk ik, zeker na eigen ervaring met de stok, dat het een mooie vervanging is van degene die we nu hebben. Tevens hoop ik dat, zeker na het incident in Amersfoort afgelopen week, de politiek het nut van de taser inziet en deze dan ook gewoon invoert. Dan zijn we voor de aankomende jaren in ieder geval goed uitgerust wat betreft middelen.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #389 Gepost op: 14 maart 2018, 18:37:28
Ik begrijp je insteek, alleen vraag ik me of je er echt voordeel uit haalt. Een kleine vrouwelijke collega zal nooit dezelfde kracht achter een klap met de stok kunnen leggen als een mannelijke collega van 2 meter. Dan maakt het niet uit of de stok 10 cm korter of langer is.

Ik ga ervan uit, dat een wat minder sterke (vrouwelijke) agent iets sneller kan rennen, en minder kans heeft op rugklachten, met een lichtere uitrusting dan met een zwaardere uitrusting.

Bijvoorbeeld een kleinere zaklamp, wapenstok, en multitool, geen taser, en een magazijn minder. En een kortere, lichtere wapenstok wordt denk ik, iets minder snel afgepakt, dan een langere zwaardere wapenstok, en wordt iets minder snel verloren tijdens het slaan.

Een sterkere agent heeft met een langere en zwaardere wapenstok een langer bereik, terwijl hij toch snel kan rennen. En die zal een zwaardere wapenstok vermoedelijk ook wat minder snel verliezen tijdens een aanhouding, dan een minder sterke agent.    
Ik stem links.