Uitschuifbare wapenstok

Auteur Topic: Uitschuifbare wapenstok  (gelezen 205715 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #70 Gepost op: 16 februari 2012, 07:32:00
Als ik zo eens naar de verschillende foto's kijk, hoop ik dat het een wapenstok van ASP wordt. De rest lijken mij heel vervelend in de auto met die haakse handgrepen op de stok. De stoelen van de dienstvoertuigen zijn toch al zo lekker gevormd voor je geweldsmiddelen en overige attributen. En het lijkt mij een extra onderdeel waar personen die je stok willen afpakken, houvast aan hebben.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #71 Gepost op: 16 februari 2012, 14:26:10
Nieuwe wapenstok Politie IJsselland
Uploaded by rutgerpruis on Feb 16, 2012
Nieuwe wapenstok Politie IJsselland
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #72 Gepost op: 16 februari 2012, 14:34:49
Politie oefent met uitschuifbare wapenstok

dinsdag 14 februari 2012 | 16:00 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 14 februari 2012 | 16:05

ZWOLLE - De regiopolitie IJsselland gaat uitproberen of een uitschuifbare wapenstok een waardevolle aanvulling is op de standaarduitrusting van een politieagent. Het korps gaat de stok tot eind van dit jaar uittesten op uitgaansavonden in Zwolle en Deventer.

Politiemensen op straat hebben behoefte aan meer geweldsmiddelen, aldus het korps IJsselland dinsdag. De korte wapenstok voldoet niet altijd, omdat de impact ervan beperkt is.

Een uitschuifbare wapenstok is onzichtbaar op te bergen en in gebruik net zo lang als de wapenstok die de ME bij zich heeft. De politie verwacht daar meer indruk mee te maken.

Afstand
De uitschuifbare wapenstok is zwaarder en langer dan de korte. De agent kan er ook meer afstand mee houden tussen zichzelf en raddraaiers.

Politiemensen die de nieuwe wapenstok gaan gebruiken, gaan er de komende weken eerst mee oefenen. In de loop van het jaar hebben evaluaties plaats. Als de proef bevalt, krijgen alle politieagenten waarschijnlijk een uitschuifbare stok.
Samen sterk in de hulpverlening!


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Reactie #73 Gepost op: 16 februari 2012, 14:46:27
Net zo lang als de wapenstok van de ME? Die ze gebruiken in het filmpje is dat zeker niet.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #74 Gepost op: 16 februari 2012, 14:48:09
Ik ben erg benieuwd wat de testresultaten zullen opleveren ... Vermoedelijk wat meer letsel bij de verdachte dan nu het geval is  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #75 Gepost op: 16 februari 2012, 15:51:08
Maten
Ik vind dat elke agent een wapenstok moet hebben die goed is aangepast aan zijn of haar lichaamskracht. Een kleinere agent kan bijvoorbeeld een ASP dragen van 21 inch.

In elke politieauto moeten bovendien óók twee ASP's liggen van minimaal 26 inch voor speciale situaties. Zoals een rel, verdachte met mes, agressieve hond, enz.

Een inch is 2,54 cm. Conversietool: http://mdmetric.com/tech/cvtcht.htm

Een lange uitschuifbare wapenstok kan in een krappe ruimte, zoals een bus, natuurlijk ook ingeschoven worden gebruikt. En dat geldt ook als er geen tijd is om hem uit te schuiven.

Met een PR-24 zijn veel meer technieken mogelijk dan met een ASP (op het gebied van afweren, haken, klemmen en worpen). Die technieken kunnen agenten leren via praktijklessen en aanvullende instructievideo's.

Maar een PR-24 is minder lang dan een ASP met hetzelfde gewicht, en geeft dus minder afstand tot een eventueel mes van de tegenstander.

De PR-24 expandable kan ingeschoven schuin op de buik worden gedragen, met het handvat omhoog. Dat is dus minder goed te verstoppen in combinatie met burgerkleding dan de ASP.

De Nederlandse politietop moet over de keuze van een nieuwe wapenstok, buitenlandse overheden raadplegen, die veel ervaring hebben met uitschuifbare wapenstokken. Dat geldt o.a. voor Engeland en de VS.

Taser
Ik vind trouwens dat één op de 6 gewone politieagenten een taser moet dragen in plaats van pepperspray, voor extreme situaties, waarbij pepperspray geen oplossing biedt. Bijvoorbeeld iemand dreigt met een mes, of is heel sterk en opgefokt door drugs. Een taser kan soms ook nodig zijn bij regen, storm, enz., maar is niet zonder risico's.

Maar ook een worsteling zonder gebruik van wapens kan leiden tot blijvende hersenbeschadiging of dood bij agent en verdachte, doordat het hoofd tegen straat of muur slaat. En ook het (ondeskundig) gebruik van een metalen wapenstok tegen hoofd, hals of borst kan leiden tot de dood. En ook een politiehond kan blijvend letsel veroorzaken.

De combinatie van taser en brandbare pepperspray kan brand geven. Dus het type pepperspray moet dan wel aangepast zijn aan die combinatie.

De taser is een noodzakelijke extra optie, die zeer terughoudend gebruikt moet worden, en alleen bij zeer gevaarlijke situaties, waardoor er minder geschoten hoeft te worden door agenten. Maar dat onderwerp is meer geschikt voor een ander topic.

Deëscalatie
De politie moet zoveel mogelijk deëscalerend te werk gaan. Want niemand is gebaat bij wraakgevoelens, rellen en een uitzichtloze geweldsspiraal, zoals die in sommige landen (Mexico, Brazilië ) plaatsvindt tussen politie en wetsovertreders.

Maar ik vind wel dat de huidige korte rubber wapenstok en het huidige Nederlandse politieuniform niet meer voldoende bescherming geven aan politieagenten. Daarom moeten ze vervangen worden door doelmatiger en functioneler alternatieven.
Ik stem links.


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #76 Gepost op: 16 februari 2012, 16:01:12
Mooie oefening om te zien, gaat er (naar mijn idee) best ruig aan toe. Ik ben ook benieuwd naar de resultaten.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #77 Gepost op: 16 februari 2012, 16:04:23
Maten
Ik vind dat elke agent een wapenstok moet hebben die goed is aangepast aan zijn of haar lichaamskracht. Een kleinere agent kan bijvoorbeeld een ASP dragen van 21 inch.

In elke politieauto moeten bovendien óók twee ASP's liggen van minimaal 26 inch voor speciale situaties. Zoals een rel, verdachte met mes, agressieve hond, enz.

Een inch is 2,54 cm. Conversietool: http://mdmetric.com/tech/cvtcht.htm

Een lange uitschuifbare wapenstok kan in een krappe ruimte, zoals een bus, natuurlijk ook ingeschoven worden gebruikt. En dat geldt ook als er geen tijd is om hem uit te schuiven.

Met een PR-24 zijn veel meer technieken mogelijk dan met een ASP (op het gebied van afweren, haken, klemmen en worpen). Die technieken kunnen agenten leren via praktijklessen en aanvullende instructievideo's.

Maar een PR-24 is minder lang dan een ASP met hetzelfde gewicht, en geeft dus minder afstand tot een eventueel mes van de tegenstander.

De PR-24 expandable kan ingeschoven schuin op de buik worden gedragen, met het handvat omhoog. Dat is dus minder goed te verstoppen in combinatie met burgerkleding dan de ASP.

De Nederlandse politietop moet over de keuze van een nieuwe wapenstok, buitenlandse overheden raadplegen, die veel ervaring hebben met uitschuifbare wapenstokken. Dat geldt o.a. voor Engeland en de VS.

Taser
Ik vind trouwens dat één op de 6 gewone politieagenten een taser moet dragen in plaats van pepperspray, voor extreme situaties, waarbij pepperspray geen oplossing biedt. Bijvoorbeeld iemand dreigt met een mes, of is heel sterk en opgefokt door drugs. Een taser kan soms ook nodig zijn bij regen, storm, enz., maar is niet zonder risico's.

Maar ook een worsteling zonder gebruik van wapens kan leiden tot blijvende hersenbeschadiging of dood bij agent en verdachte, doordat het hoofd tegen straat of muur slaat. En ook het (ondeskundig) gebruik van een metalen wapenstok tegen hoofd, hals of borst kan leiden tot de dood. En ook een politiehond kan blijvend letsel veroorzaken.

De combinatie van taser en brandbare pepperspray kan brand geven. Dus het type pepperspray moet dan wel aangepast zijn aan die combinatie.

De taser is een noodzakelijke extra optie, die zeer terughoudend gebruikt moet worden, en alleen bij zeer gevaarlijke situaties, waardoor er minder geschoten hoeft te worden door agenten. Maar dat onderwerp is meer geschikt voor een ander topic.

Deëscalatie
De politie moet zoveel mogelijk deëscalerend te werk gaan. Want niemand is gebaat bij wraakgevoelens, rellen en een uitzichtloze geweldsspiraal, zoals die in sommige landen (Mexico, Brazilië ) plaatsvind tussen politie en wetsovertreders.

Maar ik vind wel dat de huidige korte rubber wapenstok en het huidige Nederlandse politieuniform niet meer voldoende bescherming geven aan politieagenten. Daarom moeten ze vervangen worden door doelmatiger en functioneler alternatieven.

de politie moet zoveel mogelijk de-escalerend te werk gaan ? Wat doen we nu dan Frank ?

  1 op de 6 een taser... of allemaal of niemand. Je creëert dan weer situaties die je van te voren kan voorkomen. ALS er voldoende in wordt getraind kan iedereen met een taser omgaan.  Je zult net zien dat je dan een taser nodig hebt en dan degene die dat ding heeft niet beschikbaar is. Speciale eenheid van maken ? Die hebben we volgens mij genoeg in de dit land. Laten de de BPZ-er eens voldoende uitrusten met een bewapening wat bij de 21e eeuw hoort en niet twee eeuwen terug. Daarbij, en ik blijf het maar herhalen, herinvoer van de de maandelijkse IBT. Dan ben je een aardig eind onderweg, naar mijn bescheiden mening.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #78 Gepost op: 16 februari 2012, 17:19:57
Nog een filmpje van de stok, zelfde trainingslocatie.

Uitschuifbare wapenstok getest door politie
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #79 Gepost op: 25 februari 2012, 05:14:37
Als ik zo eens naar de verschillende foto's kijk, hoop ik dat het een wapenstok van ASP wordt. De rest lijken mij heel vervelend in de auto met die haakse handgrepen op de stok. De stoelen van de dienstvoertuigen zijn toch al zo lekker gevormd voor je geweldsmiddelen en overige attributen. En het lijkt mij een extra onderdeel waar personen die je stok willen afpakken, houvast aan hebben.

Die moeilijk zittende knuppels zijn ook niet bedoeld om te dragen in de auto. Die zitten in een houder in de auto en bij het uitstappen plaats je die aan je koppel. Ook niet ideaal trouwens. Dan is een soort uitbreiding van de huidige knuppel in de huidige draagmethode beter. (lampje/pepper) en dan op de plaats van de pepper nu, een taser!  O0