Nieuw: de Politie app

Auteur Topic: Nieuw: de Politie app  (gelezen 10326 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #20 Gepost op: 28 februari 2012, 13:31:08
'Aangifte doen via app'
De aangiftebereidheid moet volgens beide partijen dan ook flink omhoog, zodat de volle omvang van diverse misstanden duidelijk wordt.
Ik denk dat die al snel meer wordt zodra je niet op afspraak twee weken later je aangifte mag doen ::)

Als ze eerst de oorzaak van de hoeveelheid beschikbare personen voor aangiftes verbeteren (en dus niet blauw van straat trekken) dan denk ik dat de bereidwilligheid ook wel stijgt.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #21 Gepost op: 28 februari 2012, 13:33:30
Ik denk dat die al snel meer wordt zodra je niet op afspraak twee weken later je aangifte mag doen ::)

Als ze eerst de oorzaak van de hoeveelheid beschikbare personen voor aangiftes verbeteren (en dus niet blauw van straat trekken) dan denk ik dat de bereidwilligheid ook wel stijgt.

Over wat voor feiten heb je het nu? Twee weken later aangifte doen komt bij ons niet voor. In veel gevallen wordt je direct geholpen en anders heb je in 75 % van de gevallen binnen 48 uur een afspraak. Als het een ''zwaar'' feit is gaat de noodhulp uit de lucht en wordt er direct geinvesteerd ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #22 Gepost op: 28 februari 2012, 13:55:09
Ik lees zo nu en dan verhalen van mensen dat als men een aangifte wil komen doen dat dat op afspraak moet. Dat is voor niet urgente zaken niet erg, maar dan is het wel vervelend als het vrij lang duurt.


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #23 Gepost op: 28 februari 2012, 14:35:30
Ik lees zo nu en dan verhalen van mensen dat als men een aangifte wil komen doen dat dat op afspraak moet. Dat is voor niet urgente zaken niet erg, maar dan is het wel vervelend als het vrij lang duurt.

Ik hoor die verhalen ook maar op mijn werkplek word er i.p.c. direct aangifte opgenomen tenzij het niet urgent is. Dan word er een afspraak gemaakt voor meestal de volgende dag of een dag later. Vaak ligt het ook aan de aangever dat het zolang duurt. Iemand die bv aangifte komt doen van dfst fiets maar die zonder gegevens naar het bureau komt word weggestuurd. Niet meer dan logisch. Vaak ligt bij dit soort verhalen (voor zover ze waar zijn uiteraard) de waarheid in het midden.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #24 Gepost op: 28 februari 2012, 16:38:45
Ik lees zo nu en dan verhalen van mensen dat als men een aangifte wil komen doen dat dat op afspraak moet. Dat is voor niet urgente zaken niet erg, maar dan is het wel vervelend als het vrij lang duurt.

Daarnaast ligt het ook vaak aan de aangever. Als er voor de volgende dag ruimte is en de aangever zelf niet kan. Dan is dat niet het probleem van de politie. Ik heb meerdere keren ervaren dat een aangever per direct aangifte wilde doen van een niet urgent feit. Op het moment dat je ik aangeef dat er momenteel geen mogelijkheid is en dat ik een afspraak kan maken voor volgende dag. Dan wil je niet weten hoe sommige mensen reageren. Zij melden dan zelf dat ze pas een week later tijd hebben of op de meest onmogelijke tijden (denk aan 00.00 uur).

Het is natuurlijk wel heel makkelijk om maar af te geven op de politie. Maar denk wel dat veel mensen een negatief beeld hebben van de politie. Dit beeld wordt gecreeërd door de media en bekende. Daardoor worden dit soort situatie's vaak opgeblazen.

Persoonlijk ben ik tegen de aangift doen via een app. Skype heb ik geen probleem mee, want dit is bijna het zelfde als telefonisch aangifte doen. Voor de aangifte in het Engels??? Wie willen ze daarvoor aannemen dan?? Want nu worden de aangiftes al in de Engelse taal opgenomen, alleen het proces-verbaal van aangifte wordt in het Nederlands geschreven.

Anoniem aangifte vind ik een heel moeilijk geval en daar zullen hele goede protocollen voor geschreven worden. Ik vind niet dat je zomaar even anoniem aangifte kan doen. Daarnaast is de vraag hoe worden de gegevens verwerkt binnen de politie en justitie. Beide organisatie's zullen over de NAW gegevens van de aangever beschikken. Dus mijn vraag is dan, hoe willen zij dit gaan realiseren?
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #25 Gepost op: 28 februari 2012, 22:37:39
Ik kan me redelijk indenken hoe men reageert als er wordt verteld als er geen aangifte kan worden gedaan en dat men de volgende dag maar terug moet komen.  Men zal weer een (halve) dag vrij moeten nemen.  

Het bureau waar ik aangifte zou moeten doen is open van 09.00 tot 17.00 uur  dat zijn dus de tijden dat ik aan het werk ben.  

Ik heb ook maar een beperkt aantal vrije dagen, daarnaast is het niet altijd mogelijk om de dag daarop vrij te nemen.

Daarnaast moet ik 3 maanden van te voren aangeven wanneer ik vrij wil zijn, maar ik las dat het bij de sommige korpsen 2 maanden is, dus men kan, denk ik, wel enig begrip op brengen dat men dus "wat" later terug komt dan de volgende dag, toch?


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #26 Gepost op: 28 februari 2012, 22:43:18
Ik kan me redelijk indenken hoe men reageert als er wordt verteld als er geen aangifte kan worden gedaan en dat men de volgende dag maar terug moet komen.  Men zal weer een (halve) dag vrij moeten nemen.  

Je kunt ook 8844 bellen en vragen of ze je kunnen doorschakelen naar betreffende wijkteam en vragen wanneer het goed uitkomt.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #27 Gepost op: 28 februari 2012, 22:54:21
Je kunt ook 8844 bellen en vragen of ze je kunnen doorschakelen naar betreffende wijkteam en vragen wanneer het goed uitkomt.

Tuurlijk kan dat.  Maar als het eea je zo hoog zit en je vol emotie /angst zit  denk je daar gewoon niet aan.   En rijd je naar het bureau toe.
Ik spreek uit ervaring*.                 En je wilt op dat moment iets.   En dat is niet "sorry, geen tijd, komt u morgen maar terug"    

(*meer wil ik niet over kwijt, wel dat er op dat moment tijd voor me was)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #28 Gepost op: 28 februari 2012, 22:56:44
Je kunt ook 8844 bellen en vragen of ze je kunnen doorschakelen naar betreffende wijkteam en vragen wanneer het goed uitkomt.

Inderdaad, want als je de tijd niet hebt om langs te gaan (omdat je bijvoorbeeld aan het werk bent) zul je wel moeten ...

Ik heb ze ook gehad, mensen die om 23.00 uur aangifte komen doen van diefstal fiets en kwaad worden als ze horen dat er geen personeel beschikbaar is en dat er een afspraak gemaakt moet worden.

De ''normale'' aangiftes gaan op afspraak (diefstal fiets, inbraak tuinhuis), voor de extremere gevallen zal er ook tijd vrij gemaakt moeten worden. Een aangifte huiselijk geweld kost gewoon erg veel tijd, die kun je niet ''effe tussen door'' doen, dat kost gewoon uren.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #29 Gepost op: 19 november 2012, 16:19:28
App De Politie Zoekt bestaat 1 jaar

http://www.politie.nl/nieuws/2012/november/19/05-app-de-politie-zoekt-bestaat-1-jaar.html
Laatste update: 19-11-2012 | 15:08

De opsporings-app De Politie Zoekt bestaat 1 jaar. In dat jaar is het aantal gebruikers opgelopen naar ruim 150.000.

De app biedt een overzicht van verdachten die nog vrij rondlopen. Het is een initiatief van de politie Amsterdam-Amstelland. Na de introductie van de website depolitiezoekt.nl, waar al snel veel politieregio’s bij aansloten, zocht Amsterdam naar manieren om het bereik van opsporingsberichten te vergroten. Dat dat met de app goed lukt blijkt wel als na het versturen van een melding dat er een nieuwe zaak is, binnen enkele minuten duizenden mensen de beelden bekijken.

Politie.nl
Op vrijdag 9 november werd depolitiezoekt.nl geïntegreerd in het vernieuwde www.politie.nl. De opsporingsberichten zijn te vinden in het onderdeel Gezocht. Daarmee is de app, die zijn naam heeft behouden, nu ook landelijk dekkend.

Filteren op provincie
Kon de gebruiker voorheen opsporingsberichten filteren per politieregio, nu gaat het zoeken op provincie. Het is dus niet meer nodig om te weten wat de politiegrenzen zijn. De ombouw van de app naar de nieuwe site is nog niet geheel afgerond. Binnenkort worden ook weer een digitaal tipformulier en een Google Maps ontsloten via de app. Een wens voor de toekomst is om gebruikers de zaken te presenteren aan de hand van de locatie waar zij zich bevinden.

Apple, Android en Phone 7
De app is gratis te downloaden via de app-store van Apple, de Android-market en Windows Phone 7. Het makkelijkst is om in de stores te zoeken op "De Politie Zoekt". Hieronder staan ook de links.

iPhone app store:
https://itunes.apple.com/nl/app/depolitiezoekt/id479495250?mt=8&ign-mpt=uo%3D4

Android Market:
https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.politie.rpaa

Windows Phone 7:
http://www.windowsphone.com/en-us/store/app/de-politie-zoekt/c8f6049a-0327-4695-9938-5e6de7fb7179
Samen sterk in de hulpverlening!