Aanrijden bij Vliegtuigbrandbestrijding

Auteur Topic: Aanrijden bij Vliegtuigbrandbestrijding  (gelezen 5382 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #20 Gepost op: 3 november 2011, 16:22:37
Zeg maar jij tegen u hoor  ;)

Inderdaad bedoel ik dat. Als je onderstaand voorbeeld bekijkt vraag ik me af of erachteraan rijden een veilige manier is. ALs de crashtender een kilometer of 80 rijdt is het denk ik maar de vraag of deze de vlamen kan ontwijken.

Fedex Plane crash at Tokyo Narita Airport captured Live - Fedex Plane crash in Tokyo captured Live

Bij dit voorbeeld heeft het vliegtuig een dusdanig hoge snelheid dat de crashtender het vliegtuig never nooit niet kan bijhouden, kwa snelheid.
Als het goed is houd je, voor je eigen veiligheid, dusdanig veel afstand dat je kunt remmen als het onverhoopt tot een (plas)brand komt.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #21 Gepost op: 3 november 2011, 17:02:32
En trouwens, hebben die crashtenders geen zelfbescherming met van die sproeiers enzo? Ik dacht van wel, dus ze kunnen iets van brand hebben.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #22 Gepost op: 4 november 2011, 00:09:15
En trouwens, hebben die crashtenders geen zelfbescherming met van die sproeiers enzo? Ik dacht van wel, dus ze kunnen iets van brand hebben.

CRASHTENDER SHOW
BRWREGIO11

Op dit filmpje is te zien dat hij sproeiers rond om heeft zitten. Kwaliteit is niet grandioos, maar het is te zien.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #23 Gepost op: 4 november 2011, 00:16:38
En trouwens, hebben die crashtenders geen zelfbescherming met van die sproeiers enzo? Ik dacht van wel, dus ze kunnen iets van brand hebben.

Maar toch zou ik er maar niet mee door een plasbrand raggen.......... :-X
De nozzles zijn puur uit zelfbescherming, inderdaad ook om banden te koelen, maar zeer zeker niet om dan maar overal doorheen te rijden, dat gaat de crashtender niet leuk vinden. Deze bumpernozzles zitten ook op de meeste (nieuwe) natuurbrandbestrijdingsvoertuigen en dat zorgt ervoor dat zij door nog nasmeulend terrein kunnen rijden om na te blussen. Als je dat niet hebt kunnen de banden klappen.

Wel eens ervaren wat de stralingshitte van een plasbrand is? Lekker veilig afstand houden en bij aankomst gelijk vanaf vier kanten de monitoren inzetten ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


hulpverlener1984

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #24 Gepost op: 4 november 2011, 10:59:54
Dag samen,

ik ben nog nieuw op het forum, maar moest toch even reageren.

Hoe en waarom er op bepaalde manieren aangereden wordt is geheel afhankelijk van de situatie.
aangezien niemand kan weten wat er uiteindelijk gebeurd is het onmogelijk om op een "perfecte" lokatie te gaan staan in
afwachting van een crash.

als er al bekend is dat er een toestel met problemen komt zullen hulpverleningsinstanties op verschillende lokaties gaan afwachten.
dit is per vliegveld verschillend afgesproken, aangezien niet iedereen precies dezelfde procedures zal hebben.
brw voertuigen kunnen dus aan het begin, halverwege en einde van de baan gaan staan (voorbeeld)
als je dus op meerdere lokaties gaat staan kun je de aanrijtijd voor het eerst aankomend voertuig verkorten.

en voor de duidelijkheid de luchthavenbrandweer moet met 3 min terplaatsen zijn.
dus gekeken naar het eerste filmpje zijn ze ruim op tijd.

vwb het achter een vliegtuig aanrijden.
men zal zelf op het moment van een incident kiezen wat de beste manier van aanrijden is.
als er nog geen brand is, is achter een vliegtuig aanrijden helemaal niet gek.
en mocht er toch brand ontstaan tijdens het aanrijden, dan is er ruimte zat om dat te ontwijken.

en zelfbescherming onder de auto die in het filmpje wordt getoond is geen zelfbescherming, maar als dat voertuig rijdend pompt
en zich na een blussing dus met de pomp aan verplaatst, dan maakt hij de schuimdeken kapot en dus kans op herontsteking.
als je dan die bodemnozzles aanzet zorg je ervoor dat de schuimdeken intact blijft.

verder wordt er over het algemeen op een bepaalde tactiek aangereden.
bijv eerste voertuigen gaan naar de meest bedreigde zijde van het toestel.
en vervolgens via de tactiek van het betrefende korps naar andere posities tov het toestel.
en vooral de grote verkeersvliegtuigen moet er aan voor en achterkant aangereden worden,
anders kun je niet het volledige toestel "behappen"

zo volgens mij heb ik zo'n beetje alles gehad.
als er vragen zijn of ik zou iets niet correct gezegd hebben meld dit dan even.
ook ik maak fouten en heb het goed bedoeld.

greetz.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #25 Gepost op: 4 november 2011, 11:20:33
Duidelijk verhaal  O0
En welkom hier :)