Werving van brandweer vrijwilligers

Auteur Topic: Werving van brandweer vrijwilligers  (gelezen 108411 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Gast48368

  • Gast
Gepost op: 16 juli 2004, 22:35:19
Wij hebben al eens het idee gehad om mensen aan te nemen, welke overdag in ons dorp werken, wegens de dagsituatie.

Overdag zijn hier weinig mensen beschikbaar, daar ben ik 1 van, en voel mij dan ook iedere keer verplicht om mee uit te rukken, ook als het mij totaal niet uitkomt.

Het duurd hier wel een kwartier voordat een buurtkorps t.p. kan zijn in ons gebied.

Er hobbelen altijd wel mensen achteraan, welke elders zijn op dat moment, maar de eerste minuten zijn het belangrijkst in een crisissituatie.

Bij onze "oude" regeling mochten mensen blijven als ze buiten de gemeente gingen werken, bij de nieuwe regeling niet meer. Helaas hebben we veel mensen uit de oude regeling, wat mijns inziens toenertijd wat uit de hand is gelopen, d.w.z., velen zijn van job veranderd, en elders gaan werken......wij moeten die gaten vullen......... :-\




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 16 juli 2004, 22:37:32
Wij hebben al eens het idee gehad om mensen aan te nemen, welke overdag in ons dorp werken, wegens de dagsituatie.

Overdag zijn hier weinig mensen beschikbaar, daar ben ik 1 van, en voel mij dan ook iedere keer verplicht om mee uit te rukken, ook als het mij totaal niet uitkomt.

Het duurd hier wel een kwartier voordat een buurtkorps t.p. kan zijn in ons gebied.

Er hobbelen altijd wel mensen achteraan, welke elders zijn op dat moment, maar de eerste minuten zijn het belangrijkst in een crisissituatie.

Bij onze "oude" regeling mochten mensen blijven als ze buiten de gemeente gingen werken, bij de nieuwe regeling niet meer. Helaas hebben we veel mensen uit de oude regeling, wat mijns inziens toenertijd wat uit de hand is gelopen, d.w.z., velen zijn van job veranderd, en elders gaan werken......wij moeten die gaten vullen......... :-\

wij mogen tot nu toe niet klagen met de bezetting overdag,maar er wordt nu bij nieuwe mensen er wel dringent op gewezen dat ze overdag op het dorp moeten zijn


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #2 Gepost op: 16 juli 2004, 22:52:23
wij mogen tot nu toe niet klagen met de bezetting overdag,maar er wordt nu bij nieuwe mensen er wel dringent op gewezen dat ze overdag op het dorp moeten zijn

Hier geldt in principe: binnen vijf minuten wonen en werken van de kazerne. Wat werken betreft wordt een uitzondering gemaakt voor het werken in ploegendienst omdat die mensen ook met regelmaat overdag vrij en dus beschikbaar zijn.

Inmiddels is in de laatste jaren een fors aantal beroepskrachten in dagdienst op de kazerne komen werken (preventie, preparatie, onderhoud). Daarmee wordt een deel van het bezettingsprobleem tijdens kantooruren opgelost.

Gr
Erik


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #3 Gepost op: 16 juli 2004, 23:08:32
wij moeten die gaten vullen......... :-\

Je doe net of je dat erg vind! Als gek zou ik zeggen: wees blij dat je mee kan. ::)

Christian


Gast48368

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 16 juli 2004, 23:48:55
Je doe net of je dat erg vind! Als gek zou ik zeggen: wees blij dat je mee kan. ::)

Christian

Met gaten bedoel ik dus te weinig mensen met uitrukken, in de eerste minuten komt het er op aan........dat vind ik erg ja :-\ ;)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #5 Gepost op: 17 juli 2004, 10:30:44
Ik dacht dat je het erg vond dat je mee kon bij een uitruk, maar dat bedoel je dus niet. ;)

Christian


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 17 juli 2004, 10:35:32
Ik dacht dat je het erg vond dat je mee kon bij een uitruk, maar dat bedoel je dus niet. ;)

Christian
het gaat erom dat bij zeer dringende uitrukken ook diezelfde gaten gevuld moeten zien te worden,bij een niet spoedeisende uitruk heb je wel even tijd om op een 4e man/vrouw te wachten maar bij een woningbrand of ongeval beknelling niet


Gast48368

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 17 juli 2004, 18:41:37
het gaat erom dat bij zeer dringende uitrukken ook diezelfde gaten gevuld moeten zien te worden,bij een niet spoedeisende uitruk heb je wel even tijd om op een 4e man/vrouw te wachten maar bij een woningbrand of ongeval beknelling niet

Sa ist mar krekt ;)

En dan moet je hopen dat je, wat je hebt, ervaren mensen zijn, zodat je snel reddend op kunt treden.....


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #8 Gepost op: 18 juli 2004, 00:28:42
Ik heb me afgelopen week in Geldrop ook behoorlijk verbaasd over hoe groot dit probleem is. In Geldrop werkt men volgens dit alarmeringssysteem:

geen spoed 07:00-18:00 ploeg van dienst
geen spoed 18:00-07:00 ploeg van dienst
1 HV of AL 07:00-18:00 ploeg van dienst
1 HV of AL 18:00-07:00 ploeg van dienst
1 TS (+HV/AL) 07:00-18:00 gehele korps
1 TS (+HV/AL) 18:00-07:00 2 van 4 ploegen
2 TS (+HV/AL) 07:00-18:00 gehele korps
2 TS (+HV/AL) 18:00-07:00 gehele korps

Nu werd de HV van Geldrop afgelopen week voor een ongeval met beknelling naar Eindhoven gestuurd tezamen met een TS van EIndhoven omdat de HV aldaar buiten dienst stond. Ik was in de buurt van de kazerne en besloot dit uitruktafereeltje eens te aaschouwen.

Na 5 min kwam de dienstbus van het korps met daarin 2 brandweerlieden aangereden. Zij bleken achteraf werkzaam op het gemeentehuis en konden dus makkelijk weg. Maar het heeft me verwonderd dat er buiten deze 2 lieden heemaal niemand opkwam. Je moet er niet aan denken dat er met spoed een TS gealarmeerd was.....

Ik denk dan ook dat het slim zou zijn van alle 4 de ploegen die er zijn te inventariseren wie er overdag makkelijk weg kunnen en hiervan een 'dagploeg' te alarmeren. allemaal een extra code in de pieper en het probleem voor spoedeisende inzetten overdag is alweer een stuk kleiner.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 18 juli 2004, 10:01:55
maar je spreekt hier over de bezetting van een HV,en dat is altijd 2 man.De rest wordt aangevuld met de bemanning van de TAS Eindhoven,aangezien de HV voor bijstand naar Eindhoven ging ;)