Werving van brandweer vrijwilligers

Auteur Topic: Werving van brandweer vrijwilligers  (gelezen 108387 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #10 Gepost op: 18 juli 2004, 10:21:59

Ik denk dan ook dat het slim zou zijn van alle 4 de ploegen die er zijn te inventariseren wie er overdag makkelijk weg kunnen en hiervan een 'dagploeg' te alarmeren. allemaal een extra code in de pieper en het probleem voor spoedeisende inzetten overdag is alweer een stuk kleiner.

Lijkt me weinig zin hebben als het om alarmeringen voor spoedeisende zaken gaat. Hetgeen wat jij wilt doen zijn de mensen die toch wel komen (omdat ze overdag beschikbaar zijn) in een apart groepje zetten. Ik zie daar de meerwaarde niet van in. Het resultaat is namelijk niet anders dan dat je het hele korps alarmeert: dezelfde personen komen op. Sterker nog: degenen die normaal niet beschikbaar zijn, maar door omstandigheden (vakantie, vrije dag) opeens wel, die laat je dan thuis zitten omdat je alleen de dagploeg alarmeert.

Bovendien, als je een dagploeg in het leven roept zonder dat daaraan verplichtingen en voordelen zijn verbonden, bereik je volgens mij weinig extra.
Je kunt wel in de dagploeg ingedeeld zijn, maar bij mooi weer wil men toch een dagje naar het strand bijvoorbeeld. Zo is ook je bezetting van de dagploeg niet gegarandeerd.

Als je tot zulke maatregelen overgaat moet je ook zeker weten dat die dagploeg daadwerkelijk het personeel oplevert dat je nodig hebt. Het woord consignatie komt dan al snel om de hoek kijken: de vrijwilliger is verplicht om in zijn woonplaats te blijven, terwijl hij daar een bepaalde vergoeding voor krijgt bijvoorbeeld. Dat is maar één voorbeeld, maar zo zijn er wel meer voorbeelden/constructies te verzinnen.

Echter, bij veel kleine uitrukposten is ook die consignatie weer moeilijk te regelen omdat er sowieso weinig personen zijn die in het dorp/kern werken. Daarmee geldt voor de kleine uitrukposten een heel specifiek probleem dat ook niet direct opgelost kan worden door consignatie.

Bij veel middelgrotere korpsen (waarbij op de kazerne vaak beroepspersoneel in dagdienst werkt) zie je steeds vaker dat de eerste uitruk tijdens kantoortijd grotendeels bemand wordt door het dagdienstpersoneel, zeker in het geval van prio 1-meldingen. Bij sommige korpsen zie je dat, om de motivatie van de vrijwilligers niet teveel onder druk te zetten, er bij prio 2 of prio 3 meldingen langer wordt gewacht op vrijwilligers en blijven de beroepskrachten op de kazerne.

Gr
Erik


firemanr

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 18 juli 2004, 17:34:58
Lijkt me weinig zin hebben als het om alarmeringen voor spoedeisende zaken gaat. Hetgeen wat jij wilt doen zijn de mensen die toch wel komen (omdat ze overdag beschikbaar zijn) in een apart groepje zetten. Ik zie daar de meerwaarde niet van in. Het resultaat is namelijk niet anders dan dat je het hele korps alarmeert: dezelfde personen komen op. Sterker nog: degenen die normaal niet beschikbaar zijn, maar door omstandigheden (vakantie, vrije dag) opeens wel, die laat je dan thuis zitten omdat je alleen de dagploeg alarmeert.

Bovendien, als je een dagploeg in het leven roept zonder dat daaraan verplichtingen en voordelen zijn verbonden, bereik je volgens mij weinig extra.
Je kunt wel in de dagploeg ingedeeld zijn, maar bij mooi weer wil men toch een dagje naar het strand bijvoorbeeld. Zo is ook je bezetting van de dagploeg niet gegarandeerd.

Als je tot zulke maatregelen overgaat moet je ook zeker weten dat die dagploeg daadwerkelijk het personeel oplevert dat je nodig hebt. Het woord consignatie komt dan al snel om de hoek kijken: de vrijwilliger is verplicht om in zijn woonplaats te blijven, terwijl hij daar een bepaalde vergoeding voor krijgt bijvoorbeeld. Dat is maar één voorbeeld, maar zo zijn er wel meer voorbeelden/constructies te verzinnen.

Echter, bij veel kleine uitrukposten is ook die consignatie weer moeilijk te regelen omdat er sowieso weinig personen zijn die in het dorp/kern werken. Daarmee geldt voor de kleine uitrukposten een heel specifiek probleem dat ook niet direct opgelost kan worden door consignatie.

Bij veel middelgrotere korpsen (waarbij op de kazerne vaak beroepspersoneel in dagdienst werkt) zie je steeds vaker dat de eerste uitruk tijdens kantoortijd grotendeels bemand wordt door het dagdienstpersoneel, zeker in het geval van prio 1-meldingen. Bij sommige korpsen zie je dat, om de motivatie van de vrijwilligers niet teveel onder druk te zetten, er bij prio 2 of prio 3 meldingen langer wordt gewacht op vrijwilligers en blijven de beroepskrachten op de kazerne.

Gr
Erik




Heel eerlijk gezegd, wordt die dagploeg hier ook gebruikt, Erik. Iedereen die in een bepaalde straal rond de kazerne werkt, krijgt een dagcode in de pieper en wordt dus door de week en in het weekend gepiept zodra er een melding komt..... ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #12 Gepost op: 18 juli 2004, 18:59:04
Zoals erik al zegt heeft die aparte dagcode geen zin want de mensen die beschikbaar zijn komen bij een korpsalarm ook wel. Nu maak je de kans op een volledige ploeg juist weer kleiner.

In ieder geval heeft de wervingsactie bij onze vrijwillige post niet het beoogde succes gehad. Ook het korpsalarm levert niet de benodigde manschappen op.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 18 juli 2004, 19:07:54
ik vindt het voorbeeld wat Ronald aandraagt niet bepaald motiverend voor de vrijwilliger die wat verder van de kazerne woont,je kan pas mee op de uitruk als het wat groter wordt of er net een 2e uitruk komt.En het komt er op neer dat je alleen ,s avonds en ,s nachts aan de bak komt,lijkt me ook niet goed voor de uitrukervaring van die mensen :-\


firemanr

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 18 juli 2004, 20:44:13
Wij hebben normaal geen korpsalarm, Jordy. Normaal, dus niet tijdens de vakantie, worden er 2 groepen afgedrukt EN de dagdienstploeg dus...... ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #15 Gepost op: 18 juli 2004, 20:50:38
Dus ik begrijp dat jullie nog steeds voldoende opkomst hebben overdag zonder de dagdienst meegerekend?


firemanr

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 18 juli 2004, 20:54:28
Ook bij ons worden er steeds meer ploegjes opgericht om extra te laten komen, overdag.

Nu worden er 2 complete groepen a 16 man opgepiept en nof een derde chauffeursgroep, dat is nog eens 5 a 6 man.
Dus overdag, zonder dagdienstploeg (6 man) worden er 38 a 40 man gepiept. ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #17 Gepost op: 18 juli 2004, 20:56:54
Dan zitten jullie nog ruim met het aantal vrijwilligers.


firemanr

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 18 juli 2004, 20:58:58
Ja, dat is zo, maar als alleen de hoogwerker eruit moet, heb je toch kans dat er maar 3 man staat..... :-\
Van de 8 die gepiept worden...... :-X :-X


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #19 Gepost op: 18 juli 2004, 21:59:58
Heel eerlijk gezegd, wordt die dagploeg hier ook gebruikt, Erik. Iedereen die in een bepaalde straal rond de kazerne werkt, krijgt een dagcode in de pieper en wordt dus door de week en in het weekend gepiept zodra er een melding komt..... ;)

Na de voorgaande reacties van jouw gelezen te hebben is er bij jullie dus sprake van een wezenlijk andere situatie dan de situatie die 112brabant schetst omdat in Terneuzen niet alle ploegen worden opgeroepen.

Voor Goes geldt bijvoorbeeld dat alle drie de ploegen (45 man = postalarm) worden gealarmeerd. Net zoals de situatie waar 112brabant het over had. Dan heeft een dagploeg geen zin zonder dat je daaraan verplichtingen en/of voordelen verbindt.

Gr
Erik