Werving van brandweer vrijwilligers

Auteur Topic: Werving van brandweer vrijwilligers  (gelezen 108393 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rolf

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 21 juli 2004, 22:34:38
Als niet brandweer-persoon roep ik mischien wat geks maar ik vind dat tijdens vlagge dienst 08:00~17:00h één TAS bemanning als beroeps krachten op de post mag hebben zitten.
Zo krijg je wat meer ademruimte voor ploeg nummer 2 en dan duidlijke afspraken maken met werkgevers.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #31 Gepost op: 21 juli 2004, 22:37:04
Als niet brandweer-persoon roep ik mischien wat geks maar ik vind dat tijdens vlagge dienst 08:00~17:00h één TAS bemanning als beroeps krachten op de post mag hebben zitten.
Zo krijg je wat meer ademruimte voor ploeg nummer 2 en dan duidlijke afspraken maken met werkgevers.
tja is een hele mooie optie,maar een dure.Dus voor kleine gemeentes/korpsen niet te doen :-\


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #32 Gepost op: 24 juli 2004, 02:04:53
Mischien een gekke insteek: maar wordt het niet eens tijd dat de leiding van kleine vrijwilligerskorpsen eens gaat lobbyen bij bedrijven?

Een situatie zoals die geschetst werd van 2500 man op een dorp en geen bedrijven in het dorp die hun personeel laat uitrukken overdag.... Dan heb je inderdaad echt een serieus probleem.

Ik vind dan dat je als korpsleiding serieus moet overwegen eens met die bedrijven te gaan praten om het belang van de brandweer en haar vrijwilligers te onderstrepen.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #33 Gepost op: 24 juli 2004, 10:44:54
Mischien een gekke insteek: maar wordt het niet eens tijd dat de leiding van kleine vrijwilligerskorpsen eens gaat lobbyen bij bedrijven?

Een situatie zoals die geschetst werd van 2500 man op een dorp en geen bedrijven in het dorp die hun personeel laat uitrukken overdag.... Dan heb je inderdaad echt een serieus probleem.

Ik vind dan dat je als korpsleiding serieus moet overwegen eens met die bedrijven te gaan praten om het belang van de brandweer en haar vrijwilligers te onderstrepen.
weet jij hoeveel malen dat dat is gebeurt,taloze malen.Maar een werkgever vindt zijn eigen portomonaie nog steeds belangrijker.
En hij vindt elk half uur dat een werknemer weg is voor de brandweer 1 teveel >:(,enkel goede uitgezondert dan maar dan spreek je echt over een enkele werkgever :-\


firemanr

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 24 juli 2004, 12:51:51
Soms kan dit inderdaad, zoals Peter aangeeft. Hier op Yara heb ik geen problemen als er een alarm is van Terneuzen. Mocht ik als extra man lopen, dan kan ik weg als ik wil. Feit blijft, dat ik dit alleen voor een gaspakkenalarm kan doen, daar de afstand voor een "gewoon" alarm te groot is, en ik niet de 1e uitruk haal....... ;) Bij een gaspakkenalarm duurt het toch wel even voor de caravaan vertrokken is.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #35 Gepost op: 24 juli 2004, 13:23:55
Soms kan dit inderdaad, zoals Peter aangeeft. Hier op Yara heb ik geen problemen als er een alarm is van Terneuzen. Mocht ik als extra man lopen, dan kan ik weg als ik wil. Feit blijft, dat ik dit alleen voor een gaspakkenalarm kan doen, daar de afstand voor een "gewoon" alarm te groot is, en ik niet de 1e uitruk haal....... ;) Bij een gaspakkenalarm duurt het toch wel even voor de caravaan vertrokken is.
maar jij hebt het geluk dat jij ook bij de bedrijfsbrandweer zit,en dan is het begrip dat je even weg moet voor de brandweer wat groter ;)


Lamper

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
    • Brandweer Yerseke
Reactie #36 Gepost op: 24 juli 2004, 22:21:45
Maar ook zoals eerder werd geopperd om personeel van de gemeente waarin het korps zich bevind is het niet altijd mogelijk om in te zetten, want negen van de tien gevallen zijn er meerdere korpsen in een gemeente (mogelijk ook nog een sredelijk ver uitelkaar) zodat alleen het korps in die plaats ondersteund kan worden, en niet die andere.

Ik zelf werk bij de gemeente en niet als beroepsbrandweerman maar kan wel altijd weg. Ik ben dan weliswaar niet als eerste, maar ben wel een van de drie gecertificeerde bevelvoerders (van de 18 vrijwilligers). Gelukkig hebben we nog wel een goede opkomst overdag maar dit is niet overal zo.

gr
Adryan


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #37 Gepost op: 4 november 2011, 16:57:34
Ludieke wervingsactie brandweer Hoogeveen

http://www.hulpdienstenonline.nl/ludieke-wervingsactie-brandweer-hoogeveen
Door fotograaf: Henk Brunink |  Bron tekstbijdrage: Henk Brunink
Laatst bijgewerkt op 04 nov 2011 om 15:11

Normaal haalt de brandweer een poes uit de boom, in Hoogeveen doen ze het ditmaal anders daar zetten ze er één in.

Sterker nog, verdeelt over Hoogeveen zijn er de afgelopen dagen 's avonds vijftig poesjes in een boom geplaatst. Dit heeft te maken met een wervings campagne voor nieuwe brandweermensen. Onder de poes staat een bordje met de de nodige informatie. En worden mensen die belang hebben bij een mooie job uitgenodigd om een kijkje achter de schermen te nemen op 22 november.

Naast de poes in de boom zijn er overal posters te zien en staat er bij de kazerne een groot doek.

Voor meer Info naar www.brandweerhoogeveen.nl

Foto's: Henk Brunink
http://www.hulpdienstenonline.nl/ludieke-wervingsactie-brandweer-hoogeveen
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #38 Gepost op: 7 november 2011, 13:59:21
Brandweer Hoogeveen duwt auto's het water in
door rtvdrenthe op 6 nov 2011

HOOGEVEEN - De brandweer in Hoogeveen heeft zaterdag vier auto's in de sloot geduwd met daarop de tekst 'Zonder jouw hulp redden we het niet'.

De brandweer wil zo onder de aandacht brengen dat ze dringend nieuwe vrijwilligers nodig heeft. Eind vorige week hing het korps in het kader van dezelfde actie vijftig katten in een boom.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #39 Gepost op: 19 november 2012, 20:31:36
Brand aan boord van pakjesboot tijdens intocht sinterklaas Nederhorst Den Berg 17-11-2012
Published on Nov 19, 2012 by Remco Jakma
Nerderhorst Den Berg -- Net voor de intocht is er zaterdagmiddag "brand" ontstaan op de pakjesboot van sinterklaas.
Door een oververhitte motor kwam er veel rookontwikkeling vrij en brak er paniek uit aan boord. De sint belde 112, maar er kwam geen brandweer.
Er waren geen brandweermensen beschikbaar en daarop werden de bedrijfsbrandweerpieten ingezet om de brand te blussen.
Het was voor de sint een hele opluchting dat de brand snel geblust was en de boot verder kon naar de intocht op de Loswal.

De brand was in scene gezet in samenwerking met de Brandweer Gooi en Vechtstreek.
Het doel was aandacht te vestigen op het tekort aan vrijwillige brandweermensen in de hele regio.
Vandaag start de campagne "Kom bij de brandweer"
In totaal zijn er 32 vrijwillige brandweermensen nodig voor de locale inzet in de Gooi en Vechtstreek

Fotos op: http://www.fotojakma.nl
Samen sterk in de hulpverlening!