Werving van brandweer vrijwilligers

Auteur Topic: Werving van brandweer vrijwilligers  (gelezen 108439 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #50 Gepost op: 28 mei 2016, 20:00:26
Het lijkt me belangrijk dat eerst landelijk op basis van wetenschappelijk onderzoek en feedback vanuit de praktijk en algemene ervaring wordt vastgelegd aan welke criteria de vrijwillige brandweerman/vrouw moet voldoen.
Op basis daarvan kun je een aantal doelgroepen kiezen en gerichte wervingscampagnes voor deze doelgroepen opzetten.
Zo off hand zou je kunnen denken aan leden van sportverenigingen en hobbyclubs in de buurt, contact opnemen met  ondernemingsraden van bedrijven en instellingen etc.


litchu

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
Reactie #51 Gepost op: 28 mei 2016, 20:35:18
Campagne's kosten redelijk wat geld ( zeker die van defensie op TV ), waarom niet een PRO 24/7 brandweer versie? Zulke video's hebben een groot bereik en dan kan je mooi aan het einde wat reclame plakken? :)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #52 Gepost op: 28 mei 2016, 20:44:46
Ik denk dat dat soort filmpjes vooral bereik hebben onder mensen die al interesse hebben. Je kweekt er geen nieuwe interesse mee.

Wellicht is het idee om eens met het UWV te gaan praten, Vrijwillige brandweer is mogelijk een heel nuttige tijdbesteding voor sommige langdurig werklozen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #53 Gepost op: 28 mei 2016, 21:14:19
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1426333 date=1464461086


Wellicht is het idee om eens met het UWV te gaan praten, Vrijwillige brandweer is mogelijk een heel nuttige tijdbesteding voor sommige langdurig werklozen.

Zeker het proberen waard.Misschien kan het UWV ook meebetalen aan de opleidingskosten van ergens in de buurt van15-20.000 per persoon.
Ook onder asielzoekers zullen mogelijk de nodige geïnteresseerden zijn.


fdn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
  • Burger met interesse in hulpverlening
Reactie #54 Gepost op: 1 oktober 2016, 21:57:37
"Veel zelfdodingen; brandweer Wolfheze kan moeilijk vrijwilligers vinden"

'...Wolfheze is een bijzondere en zware post. De kazerne ligt vlakbij een psychiatrische instelling en een spoorlijn...'

http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2117743/Veel-zelfdodingen-brandweer-Wolfheze-kan-moeilijk-vrijwilligers-vinden


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #55 Gepost op: 1 oktober 2016, 22:23:18
"De brandweer heeft onlangs een enquête gehouden onder bijna 500 inwoners van Wolfheze om erachter te komen hoe zij over de brandweer denken. En dat heeft inmiddels drie nieuwe vrijwilligers opgeleverd. Zij worden binnenkort opgeleid. Als ze kunnen worden ingezet, bestaat de ploeg in Wolfheze uit 13 brandweermensen."

Hoezo, moeite met vrijwilligers vinden?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #56 Gepost op: 1 oktober 2016, 23:01:01
Citaat van: janvangent link=msg=1450301 date=1475353398
"De brandweer heeft onlangs een enquête gehouden onder bijna 500 inwoners van Wolfheze om erachter te komen hoe zij over de brandweer denken. En dat heeft inmiddels drie nieuwe vrijwilligers opgeleverd. Zij worden binnenkort opgeleid. Als ze kunnen worden ingezet, bestaat de ploeg in Wolfheze uit 13 brandweermensen."

Hoezo, moeite met vrijwilligers vinden?

Hoeveel ouderen?
Hoeveel kinderen?
Hoeveel ongeschikten?

3 van de 500 is niet veel. 13 mensen in totaal is ook niet veel. Zeker niet als er sprake is van vrije instroom. Dat laatste is een aanname.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #57 Gepost op: 2 oktober 2016, 00:35:14
3 van de 500 is juist enorm veel. Waar het mij om gaat is dat dit verhaal een tendentieuze insteek neemt die zichzelf vervolgens volledig ontkracht. De kop van dit artikel is dat brandweer Wolfheze moeite heeft vrijwilligers te vinden. Vervolgens blijkt dat men onlangs in Wolfheze een foldertje rondgestuurd heeft en daaruit zijn zomaar drie nieuwe vrijwilligers voortgekomen. Op een dorp van 500 inwoners, waarvan zoals je zegt waarschijnlijk meer dan de helft te jong of te oud of ongeschikt is en van de overgebleven helft de meesten geen zin hebben vind ik dat een spectaculair succespercentage. Ik woon in een dorp van krap 5000 man, de brandweer werft en foldert zich al jaren suf maar meer dan pakweg achttien man/vrouw komt er niet uit. In de loop van de tekst wordt meneer Kaldenberg aangehaald: "[...] De bluswagen moet altijd met zes personen gevuld zijn. Als je maar met acht man bent, wordt dat lastig." Hoe de post Wolfheze dan opeens kan groeien van acht naar dertien man zullen we ons maar niet afvragen. Ik gun ze in elk geval het beste daar langs het spoor, te beginnen met betere verslaggevers bij Omroep Gelderland.


guest12562

  • Gast
Reactie #58 Gepost op: 2 oktober 2016, 09:28:47
Eens hoor met janvangent, als je er 13 hebt en je hebt 1 TS dan heb je dus een dubbele bezetting. Als je dan van 8 komt dan is dat netjes.
Ik zeg niet dat je het ermee redt, daar zijn overigens vastgestelde percentages voor.

13 mensen op 500 inwoners vind ik ook niet eens slecht.

Daarnaast vind ik het artikel wel vreemd, alsof het komt doordat ze naast een psychiatrisch centrum (ivm de zelfdodingen) zitten dat er niet genoeg vrijwilligers zijn?
Rare stelling, want is dat op die manier ook gevraagd aan de mensen, heden ten dage ligt dat toch echt aan andere redenen.

Daarbij komt dat zoals ik in het stuk lees dat de commandant (?) zelf eerst gaat kijken of het wel nodig is dat de brandweer komt.
Ik denk dat daar wel winst te halen is, sowieso zijn daar andere diensten voor om de boel op te ruimen en in hoeverre heeft de brandweer daar een taak?
Dat is een andere discussie, welke misschien ergens anders hoort, maar het wordt in het stuk wel aangehaald, vreemde context, want is dat daadwerkelijk de reden dat er niemand bij de brandweer wil in Wolfheze?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #59 Gepost op: 2 oktober 2016, 10:34:44
Mannen,

Bedankt voor jullie toelichting. Zijn er landelijke percentages bekend van vrijwilligers t.o.v. bevolkingsaantallen en demografische samenstelling?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.